DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Status and Product Analysis for Improvement of Elementary School Classroom Furniture

초등학교 일반 교실 가구 개선을 위한 현황 및 제품 분석 연구

  • 문선욱 (청운대학교 공간디자인학과) ;
  • 김자경 (인하공업전문대학 실내건축과)
  • Received : 2017.08.26
  • Accepted : 2017.10.23
  • Published : 2017.10.31

Abstract

The elementary school classroom is a space where children spend a long time during the day, during the six years of childhood, in which children are emotionally sensitive and emotionally important. Therefore, it is necessary to create a classroom that can develop emotions considering the developmental characteristics of children. However, the elementary school classroom in Korea has less change in the classroom envir- onment than in the rapidly changing curriculum, and classrooms and furniture considering emotional development are hard to find. Therefore, this study suggests the necessity of improvement for classroom furniture of elementary school, presents problem and consideration condition of present classroom furniture by analyzing the present condition of elementary school classroom in Korea and child development characteristic of school age, and proposes the improvement direction through analyzing domestic and foreign classroom furniture products. To do this, we checked the physical and developmental characteristics of children ages 8 to 13, confirmed the use of the classroom furniture in 10 schools located in Seoul, Gye- onggi and Incheon, analyzed the problems of these furniture, compared and analyzed the shape, material, and color of the products of 32 domestic companies teaching tools manufacturers focusing on desks, chairs, lockers, and teaching aid box that are commonly used in classrooms. Through this, this study provided basic data for the selection of ideal classroom furniture in the future.

Keywords

References

  1. 문혁준 외 6인, 아동학 개론, 창지사, 2015.6
  2. 정옥분, 아동발달의 이해, 2013.2
  3. 김미선 외 1인, 일반 아동과 발달장애 아동의 감각처리 능력비교 대한작업치료학회지, 제9권, 제1호, KSOT Vol.9, No.1, 2001
  4. 김미실 외 1인, 초등학교 교육과정에 따른 학습 공간 구성 특성, 한국디자인트렌드학회, 한국디자인포럼, 2011
  5. 김영일, 음성언어 교육의 내용 고찰, 한국초등국어교육학회 한국초등국어교육, 제7호, 1989
  6. 류경숙, 학령기 아동을 위한 부모-자녀 놀이치료 사례 연구, 이화여대 신학대학원 석사논문, 2008.2
  7. 민창기, KSG 2010(한국산업규격 학생용 책.걸상) 디자인 가이드라인의 검토, 한국교육시설학회지, v.14, n.3, 2007.7
  8. 신동준, 초등학교 일반 교실 가구현황 및 개선방향에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 제15권, 6호, 2008.11
  9. 이보경, 어린이 행태 특성에 따른 놀이 환경 디자인 제안, 성균관대 디자인대학원 석사논문, 2008.8
  10. 이은주, 학령기 아동의 발달특징에 근거한 예배교육의 모형, 한일장신대 신학대학원 교육학전공 석사논문, 2004.2
  11. 조진일 외 7명, 학교시설기준 개정에 관한 연구, 교육과학기술부 정책연구과제 보고서, 2011.11
  12. 최병관 외 1인, 제7차 교육과정에 대응한 초.중.고등학교 시설기준에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 69호, 2009
  13. 한국디자인진흥원, 어린이디자인 가이드라인 개발, 연구보고서, 2012.10
  14. http://wnedu.co.kr 초등학교 연령별 발달 특성
  15. https://m.blog.naver.com/PostView 초등학생의 발달특성과 문제행동 대처 방법
  16. https://m.realestate.daum.net 한국교육개발원 교육통계연보
  17. http://www.mocie.go.kr 산업자원부공보관실
  18. http://sps.kssn.net 대한가구산업협동조합연합회