DOI QR코드

DOI QR Code

스마트 폰 추적 및 색상 통신을 이용한 동작인식 플랫폼 개발

Development of Motion Recognition Platform Using Smart-Phone Tracking and Color Communication

  • 오병훈 (성균관대학교 ICT인력양성사업단 리서치펠로우)
  • Oh, Byung-Hun (School of Information and Communication Engineering, Sungkyunkwan University)
  • 투고 : 2017.07.14
  • 심사 : 2017.10.13
  • 발행 : 2017.10.31

초록

본 논문에서는 스마트 폰 추적 및 색상 통신을 이용한 새로운 동작인식 플랫폼을 개발한다. 카메라가 탑재된 PC 혹은 스마트 TV와 개인 스마트 폰 가지고 영상을 기반으로 한 객체 인식 기술을 이용하여 동작 인식 유저 인터페이스를 제공한다. 사용자는 손으로 스마트 폰을 움직여 모션 컨트롤러처럼 사용할 수 있으며, 플랫폼에서는 이 스마트폰을 실시간으로 검출하고, 3차원 거리와 각도를 추정하여 사용자의 동작을 인식한다. 또한, 스마트 폰과 서버의 통신을 위하여 색상 디지털 코드를 이용한 통신 시스템이 사용된다. 사용자들은 색상 통신 방법을 이용하여 텍스트 데이터를 자유자재로 주고받을 수 있으며, 동작을 취하는 도중에도 끊임없이 데이터를 전송할 수 있다. 제안한 동작인식 플랫폼 기반의 실행 가능한 콘텐츠를 구현하여 결과를 제시한다.

In this paper, we propose a novel motion recognition platform using smart-phone tracking and color communication. The interface requires only a camera and a personal smart-phone to provide a motion control interface rather than expensive equipment. The platform recognizes the user's gestures by the tracking 3D distance and the rotation angle of the smart-phone, which acts essentially as a motion controller in the user's hand. Also, a color coded communication method using RGB color combinations is included within the interface. Users can conveniently send or receive any text data through this function, and the data can be transferred continuously even while the user is performing gestures. We present the result that implementation of viable contents based on the proposed motion recognition platform.

키워드

참고문헌

  1. P. Zackariasson, T. Wilson, eds. "The Video Game Industry: Formation, Present State, and Future," Routledge, Vol. 24, 2012.
  2. I. Chiang, J. Tsai, "Using Xbox360 Kinect Games on Enhancing Visual Performance Skils on Institutionalized Older Adults with Wheelchairs," Fourth IEEE Int'l Conference On Digital Game And Intelligent Toy Enhanced Learning, pp. 263-267, 2012.
  3. J. Deutsch, et al. "Nintendo wii sports and wii fit game analysis, validation, and application to stroke rehabilitation," Topics in stroke rehabilitation, vol. 18, no. 6, pp. 701-719, 2011. https://doi.org/10.1310/tsr1806-701
  4. CK, Park, Nyamdagva, "Design of Two Rate Three Color Marker using FPGA", The International Journal of Internet, Broadcasting and Communication(IJIICB), Vol. 1, No. 1, pp. 16-21, 2009.
  5. DY. Kim, JW. Park, CW. Lee, "Object-Tracking System Using Combination of CAMshift and Kalman filter Algorithm," Journal of Korea Multimedia Society, Vol 16, no. 5, pp. 619-628, 2013. https://doi.org/10.9717/kmms.2013.16.5.619
  6. T. Tengis, A. Batmunkh, "Mapping of Real-Time 3D object movement," The International Journal of Internet, Broadcasting and Communication(IJIICB), Vol. 7, No. 2, pp. 1-8, 2015.
  7. BH. O, KW. J, KS. Hong, "Multi-object Detection and Tracking Method based on Color Information," The 24th Joint Conference on Communications and Information, 2014.