Abstract
This study, by analyzing two recent television dramas, attempts to identify the ways how popular cultural texts deal with supernatural beings and to discuss political meanings of the ways in the context of neoliberal Korea. The results are: (1) The narratives make a clear line between the supernatural and the ordinary. (2) The supernatural is effectively used in the narratives to extend the boundary of conflict structure towards structural social problems that the society is now facing. (3) When the text resolving the conflicts, the supernatural is also critical, which makes the whle narrative in line with fantasy rather than reality. These results suggest that the conclusion of the previous studies, arguing the use of the supernatural by popular cultural texts tends to function as a form of resistance against neoliberal discourse structure, needs to be negotiated. It is also reaffirmed that we need to explain political meanings of popular cultural texts dealing with supernatural beings, with its double-sided and ambivalent effects.
이 연구는 대중문화 콘텐츠가 초자연적 존재를 다루는 방식의 특징을 살피고, 한국의 신자유주의적 맥락에서 그러한 재현방식이 갖는 정치적 함의를 탐색하기 위해 텔레비전 드라마 <오 나의 귀신님>과 <싸우자 귀신아>를 사례분석 하였다. 두 텍스트를 분석한 결과, 첫째, 두 드라마의 내러티브에서 모두 일상성과 초자연성 사이에 명확한 경계를 설정하는 것으로 나타났다. 둘째, 초자연성은 텍스트가 제기하는 갈등요소의 경계를 확장함으로써, 사회적 현실의 난제에 대한 문제제기를 하는 데 효과적으로 사용되고 있다. 셋째, 갈등구조가 해소되는 과정에도 초자연성이 중요한 역할을 함으로써, 결국 내러티브를 리얼리티가 아닌 판타지에 경도되게 만든다. 이 결과에 따르면 대중문화 텍스트의 초자연적 존재 사용이 사회적 모순을 드러내고, 신자유주의적 담론질서에 대한 저항적 성격을 지닌다는 선행 연구의 주장은 조정될 필요가 있다. 특히 대중성이 강요되는 콘텐츠 장르의 특성은 텍스트의 저항적 잠재력을 크게 약화시킨다. 이런 결과는 초월적 존재를 다루는 대중문화 콘텐츠의 정치적 의미를 해석함에 있어 그 이중적, 양가적 효과에 주목해야 한다는 점을 말해준다.