DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Past Items of Discrete Mathematics in Secondary School Mathematics Teacher Certification Examination

수학과 중등임용 이산수학 기출 문항 분석

  • Received : 2017.08.21
  • Accepted : 2017.09.06
  • Published : 2017.10.28

Abstract

In this study, discrete mathematical items were classified into analytical items and mathematical items were analyzed on the basis of analytic framework items of mathematics and the past items of mathematics subject contents of the period 2011-2017 school year. First, the discrete mathematics evaluation areas and evaluation contents proposed by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation should be evenly distributed. Second, the items of measuring metacognitive knowledge as a strategic knowledge on the use of cognitive methods should be given. Third, the ratio of the number of items in discrete mathematics to the number of that was 3.8%~6.8%, and the ratio according to the item weighting was 2.2%~6.3%. Fourth, it is analyzed that all the items are suitable for the evaluation goal and the pre-service math teachers who have faithfully implemented the curriculum have maintained the appropriate level of difficulty to solve. Finally, the content items such as the method of counting the discrete mathematics curriculum, the Recurrence Relation, the generation function, and the graph are matched with the teacher certification examination and the mathematics education curriculum of each teachers college. By these reasons, we conclude that the contribution of pre-service teachers to the motivation of learning is obtained and implications.

본 연구에서는 최근 7개년(2011~2017학년도)의 수학교과내용학 기출문항 가운데 이산수학 문항을 분석대상 문항으로 분류하고, 수학과 임용시험 문항 분석틀을 기반으로 분류된 문항을 분석하였다. 그 결과 첫째, 한국교육과정평가원이 제시한 이산수학 평가 영역 및 평가 내용 요소가 고르게 출제될 필요가 있다. 둘째, 인지적 방법의 활용에 대한 전략적 지식인 메타인지적 지식(Metacognitive Knowledge)을 측정하는 문항도 출제되어야 한다. 셋째, 이산수학의 출제 비중은 문항 수로는 비율이 3.8%~6.8%이고, 배점에 따른 비율은 이 보다 낮은 2.2%~6.3% 사이로 출제되었다. 넷째, 모든 문항이 평가 목표에 적합하고 교육과정을 성실하게 이행한 예비 수학교사라면 해결 할 수 있도록 적정한 난도가 유지된 것으로 분석된다. 다섯째, 임용시험 문항과 각 사범대학 수학교육과에 개설된 이산수학 교육과정의 세는 방법, 점화관계와 생성함수, 그래프 등의 내용요소가 일치하고 있어 예비 교사의 학습 동기 부여에 기여하고 있다는 결론과 시사점을 얻었다.

Keywords

References

  1. 전영주, "중등교사 임용시험 수학교과교육학 기출 문항 분석," 한국수학사학회지, 제27권, 제5호, pp.347-364, 2014. https://doi.org/10.14477/jhm.2014.27.5.347
  2. 한국교육과정평가원, 2009학년도 개편 중등교사 임용후보자선정경쟁시험 표시과목 수학의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업능력 평가 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2008-6-2.
  3. 변지수, 최병옥, "중등교사 임용시험 수학교과 내용학 문항의 출제 경향 분석," 한국수학사학회지, 제25권, 제3호, pp.119-140, 2012.
  4. 조민정, 최근 6년간 중등교원임용시험 수학내용학 출제 문항 분석 : 위상수학, 미분기하학을 중심으로, 경성대학교 대학원, 석사학위논문, 2014.
  5. N. Crisler, P. Fisher, and G. Froelich, A Discrete Mathematics Textbook for High Schools, DIMACS Series in Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science, Vol.36, 1997.
  6. 교육부, 수학과 교육과정, 교육부 고시 제 1997-15호 [별책 8], 1997.
  7. 교육부, 수학과 교육과정, 교육부 고사 제 2015-74호 [별책 8], 2015
  8. Harold F. Bailey, The Status of Discrete Mathematics in the High Schools, DIMACS Series in Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science, Vol.36, 1997.
  9. 이수진, 수학 중등교원 임용고사 기출문항 분석-2009학년도-2011학년도 문항을 중심으로-, 울산대학교 대학원, 석사학위논문, 2011
  10. L. Anderson and D. Krathwohl, A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives, New York: Addison Wesley Longman, 2001.
  11. Joseph G. Rosenstein, A comprehensive View of Discrete Mathematics, DIMACS Series in Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science, Vol.36, 1997.