DOI QR코드

DOI QR Code

Changes in Consumption Life and Consumer Education in the Fourth Industrial Revolution

제4차 산업혁명 시대의 소비생활 변화와 소비자교육

  • Jung, Joowon (Department of Home Economics Education, Dongguk University)
  • 정주원 (동국대학교 가정교육과)
  • Received : 2017.08.01
  • Accepted : 2017.09.26
  • Published : 2017.09.29

Abstract

Considering the advent of the Fourth Industrial Revolution, this study examines the changes and influences of intelligent information technology and the role of consumer education in the context of consumption life. The purpose of this study is to provide a theoretical foundation to effectively respond to the future consumption society as an independent consumer by enhancing the understanding of the Fourth Industrial Revolution in terms of consumption life. First, in terms of changes in the consumption paradigm in the Fourth Industrial Revolution, production and consumption are converged by being shared through a comprehensive connection platform in real time. Regarding the meaning of consumption, mental experience is being emphasized; moreover, usage and sharing, rather than ownership, are being highlighted. In terms of major changes in consumption life, the emergence of a more convenient smart consumption life and the possibility of personalized consumption optimized for individual demand are anticipated. Moreover, sustainable eco-friendly consumption is expected to increase further, and rapidly changing consumption trends will experience accelerated progress in consumer-centered changes. Next, the predicted problems in consumption life in the Fourth Industrial Revolution include unequal consumption due to intelligent information technology power center and the use and management of personal information data. Furthermore, ethical concerns related to the introduction of new technologies will become prominent, eventually resulting in issues concerning consumption satisfaction. To effectively respond to these new paradigm changes, consumer education should be value-centered. Ethical aspects of consumption should be considered, and consumption life should include trust and mutual cooperation. Furthermore, consumer education should facilitate creative convergence.

본 연구는 제4차 산업혁명시대를 맞이하며 소비생활 측면에서 지능정보기술이 가져올 변화와 영향력을 살펴보고, 가정교과의 소비자교육 역할에 대해서 살펴보았다. 본 연구의 목적은 소비생활 측면에서 제4차 산업혁명에 대한 이해를 높여 주체적인 소비자로서 현명하게 미래 소비사회에 대응하기 위한 이론적 기초를 제공하고자 함이다. 먼저 제4차 산업혁명에서의 소비패러다임 변화에 대한 부분에서 생산과 소비는 초연결 플랫폼을 통해 실시간으로 공유되면서 융합되고 있다. 소비의 의미는 정신적 경험과 체험이 중요시 되고 있으며, 소유보다는 사용과 공유가 부각되고 있다. 주요 소비생활의 변화에 있어서는 더욱 편리해지는 스마트한 소비생활이 나타날 것이며, 개인별 수요에 최적화된 개인 맞춤형 소비가 가능해 질 것이다. 또한 지속가능한 환경친화적 소비가 더욱 증가할 것으로 예견되며, 급변하는 소비트렌드의 변화는 소비자중심으로 빠르게 진행될 것이다. 다음으로 제4차 산업혁명에서 예견되는 소비생활에서의 문제점에 대해 살펴보면, 지능정보기술 권력중심으로 인한 불평등적 소비가 나타날 것이며, 개인정보 데이터의 활용 및 관리 문제가 나타날 것이다. 또한 신기술 도입에 대한 윤리적 문제가 대두될 것이며, 궁극적으로 소비의 행복에 대한 문제점이 제기된다. 이러한 새로운 패러다임의 변화에 현명하게 대처하기 위해서 가정교과 소비자 영역에서는 우선적으로 가치 중심교육이 이루어질 필요가 있다. 소비의 윤리적 측면이 고려되어져야 하며, 소비생활에서 신뢰와 상호 협력이 이루어져야 한다. 아울러 창의적 융합이 가능하도록 소비자교육이 진행되어져야 한다.

Keywords

References

  1. Ahn, A. H., & Lee, M. H. (2016). Fourth industrial revolution impact: How it changes job. Korean Academic Society Of Business Review, 2344-2363.
  2. Belk, R. (2007). Why not share rather than own?. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 611, 126-140. https://doi.org/10.1177/0002716206298483
  3. Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, 67(8), 1595-1600. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001
  4. Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.
  5. Cho, K. W. (2016). 떠도는 행복... 견고한 모든 것이 인공지능 속에 녹아내린다. Hankyoreh 21. Retrieved from http://h21.hani.co.kr/arti/HERI/H_special/42597.html
  6. Cho, S. P. (2017). The Study on threats of information security and their solutions in the fourth industrial revolution. Korean Security Science Review, 51, 9-35.
  7. Choi, K. S., & Park, M. S. (2016). The effect of consumer education on knowledge, attitude, intention, motivation, and consumption value for collaborative consumption of undergraduate students. Journal of consumption culture, 19(3), 175-196. https://doi.org/10.17053/jcc.2016.19.3.009
  8. Choi, K. Y. (2016). 4차 산업혁명 시대의 변화상과 정책 시사점. Korea Information Society Development Institute.
  9. Chun, G. H., Hong, Y. G., Yoon, M. A., & Song, I. S. (2014). 윤리적 소비의 이해와 실천. Sigmapress.
  10. Fullan, M., & Langworthy, M. (2014). A rich seam. How new pedagogies find deep learning. London: Pearson.
  11. Hod, L., & Melba, K. (2017). Driverless: Intelligent cars and the road ahead. The Quest.
  12. IT news (2017.5.25.). 실리콘밸리, AI 헬스케어 동향과 시사점, Retrieved from http://www.itnews.or.kr/?p=21962
  13. Ju, W., & Chung, M. (2016). 4차 산업혁명의 등장과 시사점. Hyundai Research Institute, Weekly Economic Review, 16(32). 1-13.
  14. Kim, D. W. (2013). 미래상 전망을 위한 '집단지성' 활용 가능성 모색. Korea Health Industry Development Institute.
  15. Kim, J. H. (2015). Influencing factors the collaborative consumption intention of the contemporary consumer. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul, Korea.
  16. Kim, K. J. (2015). Consumption value of Korean and Japanese college students. Journal of consumption culture, 18(4), 221-240. https://doi.org/10.17053/jcc.2015.18.4.009
  17. Kim, M. J., Shin, J. H., Kim, J. K., & Choi, W. (2016). 한국사회, 새로운 패러다임이 필요하다. Bigstep ICT Symposium. 17-40.
  18. Kim, M. S. & Jeong, W. J. (2016). ICT 제품 및 서비스의 수명 주기 단축과 BIG-BANG Disruption의 등장. KISDI Broadcasting and Telecommunications Policy Research Institute, 25(23), 54-59.
  19. Kim, N. D., Jeon, M. Y., Lee, H. E., Lee, J. Y., Kim, S. Y., & Choi, J. H. (2017). Trend Korea 2017. Future window.
  20. Kim, Y. S. (2016). 제조업의 서비스화를 통한 산업경쟁력 강화 방안. KERI Insight, KERIS Economic Quarterly, 1-24.
  21. Lee, M. H. (2017). 제4차 산업혁명의 선진국 사례와 한국의 대응 전략. 선진화 정책시리즈. 14-107.
  22. Lee, S. L., Sohn, S. H., Park, M. H.,Jung, J. W., & Chun, K. H. (2011). Happiness and conflict in consumption. Journal of Consumer studies, 22(1), 139-166.
  23. Lee, S. Y. (2017). Educational Psychology in the Age of the Fourth Industrial Revolution. The Korea Educational Review, 23(1), 231-260.
  24. Marsh, P. (2013). The New industrial revolution: Consumer. globalization and the end of mass production. Yale University Press
  25. MBN news (2017.2.17.). 계산대 없는 매장, 로봇이 관리... 대평마트 직원 6명, Retrieved from http://mbn.mk.co.kr/pages/news/newsView.php?category=mbn00008&news_seq_no=3136227
  26. Midas (2017.5). AI 쇼핑시대...로봇이 옷 추천하고, 가상현실 거울로 입어본다. Retrieved from http://www.yonhapmidas.com/article/170504161650_676348
  27. Ministry of Health and Welfare (2017). 4차 산업혁명 기술과 생명윤리 그 합의점을 찾아서, Ministry of Health and Welfare Review.
  28. Park, M. H., Park, M. S., Gae, M. K., Park, M. H., Jung, J. W., & Choi, K. S. (2013). Consumer values how they affect consumer decision making. Gyomoon Publishers.
  29. Park, N. G. (2017). New paradigm for education reform in the era of the fourth industrial revolution. Korean Journal of Educational Research, 55(1). 211-240.
  30. Peter, Y. (2017). The Fourth industrial revolution: technological impact and privacy and data security issues. Business Review, 9-13.
  31. Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. New Present.
  32. Seong, T. J. (2017). Suggestions for the human character and education in the era of the Fourth Industrial Revolution, Korean Journal of Educational Research, 55(2), 1-21.
  33. Shin, H. S., & Jung, Y. J. (2017). 제4차 산업혁명과 교육행정의 미래 The 4th Industrial Revolution and future of educational administration. The Journal of Research in Education. 30(2), 103-147.
  34. Song, Y. J., Cho, I. H., & Jeon, C. N. (2017). 4차 산업혁명 담론에 대한 빅데이터 분석. National Information Society Agency.
  35. The Dong-A Daily News (2017.5.17.). 매장 출입부터 상품결제까지 손바닥으로 통하는 무인편의점. Retrieved from http://news.donga.com/3/all/20170517/84394888/1
  36. The Future Preparatory Committee (2017). 10년 후 대한민국 4차 산업혁명 시대의 생산과 소비. Jisik Gonggam.
  37. Wang, S. S. (2016). An Exploratory study on the direction of home economics education associated with the future social change: focusing on the new recognition of the characteristic as the subjects for life and happiness. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(3), 17-32. https://doi.org/10.19031/jkheea.2016.09.28.3.17

Cited by

  1. 농특산물 직거래판매시설에 관한 현장중심의 참여디자인 효과: 참여자의 의식변화를 중심으로 vol.21, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14695/kjsos.2018.21.1.165
  2. 윤리적 소비실천을 위한 가정과 '소비생활' 영역 교육과정 제안 vol.30, pp.4, 2017, https://doi.org/10.19031/jkheea.2018.12.30.4.57
  3. Impacts of Female College Students’ Perceived Security on Attitude Toward SNS after Reading Privacy Policies of SNS vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.17053/jcc.2018.21.4.006
  4. 디자인씽킹을 적용한 가정과 교수·학습자료 개발 및 학습 경험 분석: 지속가능한 소비 단원을 중심으로 vol.32, pp.1, 2017, https://doi.org/10.19031/jkheea.2020.03.32.1.145
  5. 지속가능한 발전을 위한 가정과 교육프로그램 개발: '소비생활 개선'을 주제로 한 체인지메이커 교육을 중심으로 vol.58, pp.3, 2017, https://doi.org/10.6115/fer.2020.021