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Lessons from the Experiences of Volunteers at the Sewol Ferry Disaster

세월호 자원봉사자의 경험으로부터 교훈

  • Received : 2017.06.14
  • Accepted : 2017.06.19
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Backgound: The first step in disaster response is preparation, and education and training of workforce are considered as important elements of preparedness. The purpose of this study was to identify the needs of volunteers by exploring service experiences after a disaster to develop volunteer education programs. Methods: Participants were 11 volunteers who had supported the victims' families during about 1 year after the Sewol ferry disaster. Focus group interviews were conducted to investigate the experience of volunteer at the levels of individual, within-team and between-teams, and to discover the need of further training. Results: The results showed that the needs for self- and team-care and advanced education were reported. Conclusions: These results were discussed in terms of development of competence and mental health needs disaster volunteers. Limitations of this study and directions of future research were suggested.

재난 대응의 첫 단계는 준비이며, 교육과 훈련은 준비의 중요한 요소로 간주된다. 본 연구의 목적은 자원봉사자 교육 프로그램을 개발하기 위해 재난 이후의 봉사 경험을 탐색함으로써 자원봉사자들의 요구를 파악하는 것이다. 본 연구에서는 안산 지역에서 세월호 사건이후 약 1년간 자원봉사에 참여한 경험이 있는 일반인 11명(팀장급 6, 팀원 5)을 대상으로 개인 수준, 팀 내 수준 및 팀/조직 간 수준에서 자원봉사 경험, 훈련 욕구와 필요한 역량에 대한 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 그 결과, 자원봉사자들의 자기 및 동료 케어와 전문적 교육 요구의 주제가 보고되었다. 연구의 한계점에도 불구하고 자원봉사자의 역량 개발 및 정신 건강 욕구를 확인하였으며, 향후 연구 방향을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : Ministry of Health & Welfare

Cited by

  1. The Development and Validation of the Perceived Competence Scale for Disaster Mental Health Workforce vol.16, pp.11, 2019, https://doi.org/10.30773/pi.2019.0140