Abstract
Although the medicine is developed to support the quality of treatment, if we do not increase the quality of health care for customer satisfaction, customer satisfaction does not rise any more. The competitiveness of the hospital slows down since the visitor to the hospital is reduced. It is medical reason that the focus of the medical information moves from doctors to customers. This study analyzed websites, the private hospital located in Busan. The websites provide contact information; web-based information from health services is increasing. Statistical analysis was carried out cross analysis using available variables on websites by using the SPSS 21.0 for Version. Departments were also significant, depending on the health services by the external contact elements and contact elements designed to study the problem in analyzing the results presented in this study. This means the contact is different by departments. The results of this study is to better consider the Departments website when making specific characteristics we expect the increase of health care quality and patient satisfaction.
의학이 발달하여 치료의 질이 높아지더라도 고객만족을 위한 의료서비스의 질이 높아지지 않으면, 더 이상 고객의 만족도가 올라가지 않는다. 이는 병원의 재이용 또한 감소하여 경쟁력이 둔화된다. 의료정보화의 초점이 의료진에서 고객에게 옮겨간 이유라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 의료서비스 중 정보 접점인 웹기반 정보제공이 증가하고 있는 부산에 소재한 개인병원 웹사이트를 분석하였다. 통계처리는 웹상에서 분석가능한 변인들로 SPSS for 21.0 Version을 사용하여 교차분석(cross analysis)을 실시하였다. 이 연구의 분석결과로 연구문제로 제시된 의료서비스 외적 접점요소와 디자인 접점요소에 따라 진료과목별로 유의미함을 보였다. 이는 진료과목별 접점이 다르다는 의미이다. 본 연구결과가 웹사이트 제작 시 진료과목별 특성을 잘 고려하여 의료서비스 질과 경쟁력을 높여 환자의 경험 만족도를 높이기를 기대한다.