DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of Teaching Competency Tool of University Teachers

대학 교원의 교수역량 도구 개발과 적용 연구

  • 강경희 (공주대학교 대학교육기획단) ;
  • 박선희 (한남대학교 교직부)
  • Received : 2017.05.17
  • Accepted : 2017.08.16
  • Published : 2017.09.28

Abstract

The purpose of this study is to develop the teaching competency tool of university teachers with responsibility for college education and analyze the need for change. We have developed teaching competency to strengthen the competencies required for university professors' responsibilities and community activities in and out of universities and the contents validity was examined from 24 experts. The developed tools were used to diagnose the 83 teachers of K university in Chungcheongnam-do, and to derive basic competence, educational practice competence, and community competence through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The teaching competencies include 'Understanding of college education', 'Educational philosophy and attitude', 'Teacher attitude', 'Analysis design', 'Instruction execution', 'Guidance management', 'Evaluation feedback', 'Academic convergence', 'Sympathy learning culture', and 'Global sharing'. The results of the paired t-test and the analysis of the need for change through the analysis of Borich coefficient analysis were as follows: Understanding of university education (4th rank), analysis design (5th rank), instruction execution(2nd rank), empathy learning culture (1st rank), and global sharing (3rd rank). The competence of university teachers is not only the ability to practice teaching, but also the ability to understand university education and to empathize and share with the members of the university community. In the future, the university should actively develop and provide ongoing support programs to strengthen the capacity of professors.

본 연구는 대학교육의 책무를 지닌 교원들의 교수역량도구를 개발하고 변화 필요도를 분석한 것이다. 대학 환경 변화에 따른 대학 교원의 책무 수행과 대학내외 공동체 활동에 필요한 역량을 강화하기 위한 교수역량을 도출하였고, 24명의 교수학습 전문가로부터 내용타당도를 검토받아 교수역량도구를 개발하였다. 개발된 도구는 충청남도에 소재한 K대학의 교원 83명을 대상으로 진단을 실시하고, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 통해 기초역량, 교육실천역량, 공동체역량을 도출하였다. 기초역량에는 '대학교육의 이해', '교육철학과 자세', '교수자 태도', 교육실천역량에는 '분석설계', '수업실행', '지도관리', '평가환류', 공동체역량에는 '창조적 학문융합', '공감학습문화', '글로벌 공유'로 분류하였다. K대학 교원들의 교수역량을 진단한 후, 대응표본 t-검정과 Borich 계수 분석을 통한 변화필요도를 살펴본 결과 기초역량에서는 대학교육의 이해(4순위), 교육실천역량에서는 분석설계(5순위), 수업실행(2순위), 공동체역량에서는 공감학습문화(1순위), 글로벌 공유(3순위)로 나타났다. 대학 교원의 역량은 잘 가르치기 위한 교육실천의 역량뿐 아니라 대학교육에 대한 이해와 대학내외 공동체 구성원과의 공감과 공유의 역량이 필요하다. 대학에서는 앞으로 교수들의 역량 강화를 위한 지속적인 지원 프로그램을 적극적으로 개발, 제공해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. C. Hu, "Validating Teaching Competencies in Hospitality Education : Faculty member's perspective," Journal of Hospitality & Tourism Education, Vol.9, No.3, pp.39-46, 2007. https://doi.org/10.1080/10963758.1997.10685327
  2. B. Jin, D. Robyn, J. Anne, M. Gary, and P. Beth, "Standard for Teacher Competence in Educational Assessment of Students," American Federation of Teachers National Council on Measurement Education National Education Association, 1997.
  3. 오은주, "학습자 중심 수업을 위한 교수 역량 탐구," 사고개발, 제5권, 제2호, pp.107-134, 2009.
  4. 엄미리, "대학 교원의 역량 분석을 통한 교수지원 프로그램 방향성 제고: 테크놀로지 내용교수지식(TPACK)을 중심으로," 교육의 이론과 실천, 제17권, 제3호, pp.21-45, 2012.
  5. 홍성연, "대학 강의 개선을 위한 수업컨설팅 사례분석," 아시아교육연구, 제11권, 제3호, pp.97-127, 2010.
  6. 양은하, 교수역량(Teaching competency) 진단도구 개발, 이화여대, 박사학위논문, 2009.
  7. 이현영, 김영수, 허희옥, "공과대학 교수역량 진단도구 개발 연구," 교육공학연구, 제28권, 제3호, pp.439-469, 2012.
  8. 정주영, "평생교육교수자의 교수역량 강화를 위한 핵심역량 개발 연구," 수산해양교육연구, 제24권, 제2호, pp.210-223, 2012. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2012.24.2.210
  9. 한승연, 임규연, "사이버 대학 교수자의 교수역량 모델링," 교육방법연구, 제24권, 제4호, pp.837-862, 2012.
  10. 엄미리, "IPA를 활용한 국내 e-Learning 교수설계자의 역량분석," 인적자원관리연구, 제15권, 제3호, pp.89-107, 2008.
  11. 양은하, 정재삼, "교수역량 증진을 위한 변화필요도분석," 교육공학연구, 제26권, 제2호, pp.25-52, 2010.
  12. 정인호, 이은진, "교수역량강화를 위한 교수직급별 요구도 분석," 한국HRD연구, 제7권, 제1호, pp.1-22, 2012.
  13. R. E. Boyatzis, The competent manager: A model for effective performance, NY: John Wiley & Sons, 1982.
  14. 허희옥, 임규연, 21세기 학습자 및 교수자 역량 모델링, 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2011-2, 2011.
  15. 홍효정, 이재경, "블렌디드 러닝(Blended Learning)을 위한 대학 교수자의 교수역량 도출," 교육공학연구, 제32권, 제2호, pp.391-425, 2016.
  16. 박혜림, "대학 교양교육과정의 평가준거 개발 연구," 교육과정연구, 제25권, 제3호, pp.109-132, 2007.
  17. C. H. Lawshe, "A qualitative approach to content validity," Personnel Psychology, Vol.28, pp.563-575, 1975. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  18. G. Borich, "A Needs Assessment Model for Conducting Follow-up Studies," Journal of Teacher Education, Vol.31, No.1, pp.39-42, 1980.