Factors Affecting the School Achievement of Domestic Adopted Children in Korea

국내 입양아동의 학업성취수준과 영향 요인

  • Received : 2017.03.31
  • Accepted : 2017.06.10
  • Published : 2017.08.31

Abstract

The purpose of this study is to understand the school achievement of domestic adopted children in Korea and its related factors. Although the developmental outcomes of domestic adopted children were the focus of research interests, their school achievement has never been fully addressed in Korea. The subsample (9-17 years old) of 5th wave data of was used for the analysis. The results showed that the school achievement level of domestic adopted children was not significantly different from their non-adopted peers during elementary school years except the mathematics, but changed drastically after they entered the middle school, showing significantly lower level from their non-adopted peers. Factors related with the overall school achievement were the level of school, maternal education, age at adoption, child's self-esteem and school adjustment. For specific subject, however, significant factors were found to be somewhat different. Based on the results of the study, the practical guidelines to improve the school achievement of adopted children were suggested. Also, suggestions for the following studies were made.

이 연구의 목적은 국내 공개입양가정에서 성장한 아동들의 학업성취도 수준과 관련 요인들을 밝히고자 하는 것이다. 공개입양가정에서 성장한 아동들의 경우, 그동안 다양한 발달측면에서 관심을 받아왔으나 지금까지 국내입양아동의 학업성취도를 분석한 연구는 없었다. 본 연구에서는 "입양아동발달에 관한 종단연구"의 제5차 양적자료 중 초등학교 4학년 이상인 아동들을 대상으로 분석을 실시하였다. 분석결과, 입양아동들의 학업성취도는 초등학생 때에는 일반아동과 큰 차이가 없으나, 중학교 진학 이후 일반아동과 차이를 보이는 것으로 나타났다. 입양아동의 전체 학업성취도에 영향을 미치는 요인은 학교급과 모의 학력, 연장아 여부, 아동의 자존감과 학교적응인 것으로 나타났으며, 과목별로 구체적인 영향요인들은 차이를 보이고 있다. 연구결과를 근거로, 입양아동들의 학업성취도 향상을 지원하기 위한 정책과 실천 지침들을 제언하였으며, 앞으로 필요한 후속연구들에 대해서도 제언하였다.

Keywords

References

  1. 권지성.안재진.최운선, 2014, "입양부모가 경험한 입양가정 내 형제관계에 대한 질적 사례연구", 한국아동복지학, 48: 55-88.
  2. 김미숙.전진아.하태정.김효진.오미애.정은희.최은진.이봉주.김선숙, 2013, 한국 아동종합실태조사, 서울: 한국보건사회연구원.
  3. 김유경.변미희.임성은, 2010, 국내입양실태와 정책방안 연구, 서울: 한국보건사회연구원
  4. 김현주.김병훈, 2007, "자녀의 학업성취에 미치는 가족배경, 사회자본 및 문화자본의 영향", 한국인구학, 30(1): 125-148.
  5. 박미정, 2009, "국내 공개입양의 입양아동의 심리사회적 적응: 입양모의 양육행동과 입양모 -자녀 간 의사소통을 중심으로-", 사회복지연구, 40(3): 69-98.
  6. 변미희.권지성.안재진.최운선, 2009, "국내입양아동의 자아개념에 관한 종단연구", 한국가족복지학, 14(4): 261-279.
  7. 변미희.안재진.강지현, 2015, 예비입양부모교육 교재, 서울: 중앙입양원.
  8. 보건복지부, 2015, "입양 및 가정위탁통계", http://www.mohw.go.kr.
  9. 안재진, 2013, "국내 공개입양가정의 입양 의사소통 모형 개발 연구", 한국아동복지학, 41: 1-38.
  10. 안재진.권지성.변미희.최운선, 2009, "국내 입양아동의 문제행동 수준에 영향을 미치는 요인: 공개입양 아동을 중심으로", 한국아동복지학, 29: 187-219.
  11. 안재진.권지성.변미희.최운선, 2010, "공개입양가족의 입양 관련 의사소통에 관한 탐색적 연구", 한국아동복지학, 31: 143-171.
  12. 안재진.권지성.변미희.최운선, 2015b, 입양아동 발달에 관한 종단연구 - 2015년 5차 양적 조사 결과 보고서-, 서울: 중앙입양원
  13. 안재진.변미희.권지성.최운선, 2015a, "입양모의 결혼만족도와 우울이 양육역량을 매개로 입양아동의 문제행동에 미치는 영향", 아동학회지, 36(3): 19-34. https://doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.3.19
  14. 최운선.안재진.변미희.권지성, 2008, "입양아동의 발달에 관한 종단연구 II : 1차년도 자료의 사회 성발달과 문제행동을 중심으로," 아동과 권리, 12(4): 473-502.
  15. 최운선.안재진.변미희.권지성, 2016, "국내입양 아동.청소년의 교우관계문제에 영향을 미치는 가족 및 학교특성 관련변인 탐색", 인간발달연구, 23(4): 181-196.
  16. Ahn, J., Byun, M. H., and Kwon, J. S., 2017, "Trajectory of problem behaviors of Korean adopted children: Using piecewise hierarchical linear growth modelling", Child and Family Social Work, 22: 461-471. https://doi.org/10.1111/cfs.12264
  17. Ahn, J. J., and Lee, B. J., 2012, "The effects of adoption disclosure on the adaptation of Korean adoptive families", Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 22(1-2): 90-103. https://doi.org/10.1080/02185385.2012.681148
  18. Bohman, M., and Sigvardsson, S., 1980, "A prospective, longitudinal study of children registered for adoptions: A 15-year follow-up", Acta Psychiatrica Scandinavica, 61: 339-355. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.1980.tb00586.x
  19. Brodzinsky, D. M., Radice, C., Huffman, L., and Merkler, K., 1987, "Prevalence of clinically significant symptomatology in a nonclinical sample of adopted and nonadopted children", Journal of Clinical Child Psychology, 16(6): 350-356. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1604_9
  20. Brodzinsky, D. M., Smith, D. W. and Brodzinsky, A. B., 1998, Children's Adjustment to Adoption: Developmental and Clinical Issues, Thousand Oaks, CA: Sage.
  21. Brodzinsky, D. M., Schechter, D. E., Braff, A. M., and Singer, L. M., 1984, "Psychological and academic adjustment in adopted children", Journal of Consulting and Clinical Psychology, 52: 582-590. https://doi.org/10.1037/0022-006X.52.4.582
  22. Brodzinsky, D. M., Schechter, M. D., and Henign, R. M., 1992, Being Adopted: The Lifelong Search for Self, New York: Anchor Books.
  23. Christoffersen, M. N., 2012, "A study of adopted children, their environment, and development: A systematic review", Adoption Quarterly, 15: 220-237. https://doi.org/10.1080/10926755.2012.700002
  24. Fergusson, D. M., Lynskey, M., and Horwood, L. J., 1995, "The adolescent outcomes of adoption: A 16-year longitudinal study", Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 36(4): 597-615. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1995.tb02316.x
  25. Howard, J. A., Smith, S. L., and Ryan, S. D., 2004, "A comparative study of child welfare adoption with other types of adopted children and birth children", Adoption Quarterly, 7: 1-30.
  26. Kornilova, T. V., Kornilov, S. A., and Chumakova, M. A., 2009, "Subjective evaluations of intelligence and academic self-concept predict academic achievement: Evidence from a selective student population", Learning and Individual Differences, 19: 596-608. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.08.001
  27. Maughan, B., Collishaw, S., and Pickles, A., 1998, "School achievement and adult qualifications among adoptees: A longitudinal study", Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 39(5): 669-685. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00367
  28. Miller, B. C., Fan, X., Christensen, M., Grovetvant, H. D., and van Dulmen, M., 2000, "Comparisons of adopted and nonadopted adolescents in a large, nationally representative sample", Child Development, 71(5): 1458-1473. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00239
  29. van Gulden, H., and Bartels-Rabb, L. M., 1996, Real Parents, Real Children: Parenting the Adopted Child, Newport: Crossroad Publishing
  30. van Ijzendoorn, M. H., and Juffer, F., 2005, "Adoption is a successful natural intervention enhancing adopted children's IQ and school performance", Current Directions in Psychological Science, 14(6): 326-330. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00391.x
  31. van Ijzendoorn, M. H., Juffer, F., and Poelhuis, C. W. K., 2005, "Adoption and cognitive development: A meta-analytic comparison of adopted and nonadopted children's IQ and school performance.", Psychological Bulletin, 131(2): 301-316. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.2.301
  32. Whitten, K. L., and Weaver, S. R., 2010, "Adoptive family relationships and healthy adolescent development: A risk and resilience analysis", Adoption Quarterly, 13: 209-226. https://doi.org/10.1080/10926755.2010.524873