A Study on the Style of Clothing of Turk

돌궐 의복 형태 연구

  • Yang, Ye-Eun (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University) ;
  • Chae, Keum-Seok (Dept. of Clothing & Textiles, Sookmyung Women's University)
  • 양예은 (숙명여자대학교 의류학 전공) ;
  • 채금석 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Received : 2017.02.21
  • Accepted : 2017.05.10
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The purposes of this study was to study Turkic clothing traditions as a way to shed light on cultural development via the interactions among different tribes along the Silk Road, the close correlations between the surroundings of the Turks and their costumes, and the root of Turkic culture through literature studies and empirical studies. The study results are as follows. First, the Turks were nomadic equestrian tribes in the north that dominated the cold dry steppes from the $6^{th}$ to $8^{th}$ century A.D., when they expanded their influence to Dongbei, China to the east, and Turkistan (Central Asia) to the west. The Turks formed a nomadic lifestyle and culture suited to a cold dry climate, and interacted with various other tribes via the Silk Road, while exchanging and sharing different cultural aspects. Second, given that the Turkic garments constitute a two-piece style, which is a category of the basic nomadic costume of northern tribes, and that the artifact materials manifest jackets, overcoats, pants and skirts, the garments are categorized into tops and bottoms. The tops are sub-categorized into jackets and overcoats. The bottoms are sub-categorized into pants and skirts. In light of the necklines of tops, jackets have round necklines, while overcoats have V-necklines, round necklines and lapel collars. The bottoms include narrow-legged pants, wide-legged pants and closed-hem pants. Drapery skirts are worn at the waist. Third, the Turkic V-neckline overcoat is comparable to the Huns' silk overcoat, which illustrates the ethnic link between the two tribes. Also, the Turkic narrow- and wide-legged pants are consistent with the Huns' silk pants discovered in Noin Ula. The Turkic costumes are mostly tight fitting, suitable for the nomadic lifestyle in a cold, dry climate. Also, additional patches must be attached to the crotch points of pants due to the equestrian lifestyle.

Keywords

References

  1. 강윤봉. (2010). 왕오천축국전 : 혜초의 대여행기. 서울: 두레아이들.
  2. 고마츠 히사오. (2005). 중앙유라시아의 역사 (이평래 역). 서울: 소나무.
  3. 국립제주박물관. (2008). 실크로드의 역사와 문화. 서울: 서경문화사.
  4. 국립중앙박물관. (편). (2010). 소그드의 역사와 문화 : 국립중앙박물관 국제학술대회 자료집. 서울 : 국립중앙박물관.
  5. 국제한국학회. (2000). 실크로드와 한국문화. 고양: 소나무.
  6. 권현주. (2012). 투르크제국의 복식문화. 중앙아시아연구, 17(1), 153-172.
  7. 김미진, 조우현. (2006). 고구려 복식을 활용한 캐릭터 문화상품 개발, 한국의상디자인학회 추계 학술대회, 2006(12), 145-148.
  8. 김소현. (2003). 호복. 서울: 민속원.
  9. 김소희, 채금석. (2015). 고구려와 선비족 의복 형태 비교 연구. 한국의상디자인학회지, 17(2), 63-78.
  10. 김용문. (2010). 아프라시압 벽화에 나타난 복식연구. 한국복식학회지, 60(7), 117-130.
  11. 김용문. (2013). 흉노(匈奴)의 복식문화에 관한 연구. 복식, 63(3), 1-16. https://doi.org/10.7233/jksc.2013.63.3.001
  12. 김용문. (2015). 당대(唐代) 호인용(胡人俑)의 복식연구. 한복문화, 18(1), 65-79.
  13. 김용문, G. 에렉젠. (2008). 몽골석인상의 복식연구. 한복문화, 11(3), 193-205.
  14. 김종래. (2002). 유목민이야기. 서울: 꿈엔들.
  15. 김효정. (2001). 돌궐족의 기원신화에 나타난 이리 (Kurt) 모티브 小考. 한국중동학회논총, 22(2), 241-258.
  16. 데 바이에르. (1994). 몽골석인상의 연구 (박원길 역). 서울: 혜안.
  17. 동북아역사재단. (2010). 譯註 中國 正史 外國傳-8, 周書.隋書 外國傳 譯註-. 서울: 동북아역사재단.
  18. 동북아역사재단. (2010). 譯註 中國 正史 外國傳-9, 北史 外國傳 譯註-. 서울: 동북아역사재단.
  19. 스기야마 마사아키. (2013). 유목민의 눈으로 본 세계사 (이경덕 역). 서울: 가디언. (원저 1952 출판)
  20. 이광호. (1998). 이슬람과 한국의 민간신앙. 울산: 울산대학교 출판부.
  21. 이희수. (2005). 터키사. 서울: 대한교과서주식회사.
  22. 이희철. (2002). 터키. 서울: 리수.
  23. 정수일. (2001). 고대문명교류사. 파주: 사계절.
  24. 정수일. (2013). 실크로드 사전. 파주: 창비.
  25. 정완서. (2012). 디아스포라 미술의 어제와 오늘 : 서도호와 소그드인. Visual, 9, 84-98.
  26. 정재훈. (2009). 돌궐(突厥) 초기사(初期史)의 재구성(再構成). 중앙아시아연구, 14, 1-31.
  27. 채금석. (2006). 우리저고리 2000년. 서울: 숙명여자대학교출판국.
  28. 채금석. (2012). 세계화를 위한 전통한복과 한스타일. 파주: 지구문화사.
  29. 채금석. (2014). 백제 복식 유형별 형태에 관한 연구. 한국의류학회지, 38(1), 1-18. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.1.1
  30. 채금석. (2017). 한국복식문화-고대-. 서울: 경춘사.
  31. 퍼트리샤 리프 애너월트. (2009). 세계 복식 문화사 (한국복식학회 역). 고양 : 위즈덤하우스.
  32. Afrasiab Museum. (2014). AFROSIAB. Samarkand: Afrasiab Museum.