References
- 교육부(1997). 중학교 교육가정 해설(수학). 서울: 대학교과서주식회사.
- 교육부(2011). 2009 개정 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부.
- 교육부(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
- 김원석(2011). 서술형 문제를 활용한 수학수업이 수학적 창의성과 수학 학습태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
- 김홍원, 김명숙, 방승진, 황동주(1997). 수학 창의적 문제해결력 검사 실시요강. 서울: 한국교육개발원.
- 남승인, 류성림(2002). 문제 해결 학습의 원리와 방법. 대구: 형설출판사.
- 남승인(2007). 수학 창의성 신장을 위한 평가 문항 개발 방안. 한국수학교육학회지, 21(2), 271-282.
- 문현정(2006). '문제변형하기'전략을 활용한 수학학습의 효과 분석. 부산교육대학교 교육대학원 교육학석사학위논문.
- 박영배(1991). 발전적 사고의 육성을 위한 산수 학습 지도법 고찰, 제15회 산수과 교육 세미나, 한국초등수학교육연구회.
- 방승진, 이상원(2005). 시리즈E : 문제제기 수업이 수학 문제해결력과 창의력에 미치는 효과. 수학교육논문집, 19(2), 417-434.
- 신현용, 한인기(1999). 수학영재의 창의성 신장을 위한 방향 모색. 청람 수학교육, 8 15-44.
- 이강섭, 황동주(2007). 수학 영재학생과 일반학생의 수학 창의성과 문제설정과의 상관 연구. 한국수학교육학회지, 46(4), 503-519.
- 이경화(2015). 수학적 창의성. 경문사.
- 이광우, 민용성, 전제철, 김미영, 김혜진(2008). 미래 한국인의 핵심 역량 증진을 위한 초.중등학교 교육과정 비전연구(I)-핵심 역량 영역별 하위요소 설정을 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2008-7-1.
- 이대현(2012). 수학적 창의성의 요소와 창의성 개발을 위한 수업 모델 탐색. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 39-61.
- 이대현(2012). 문제 만들기 활동에서 학생들의 수학적 창의성 분석. 한국학교수학회논문집, 15(3), 411-428.
- 정지호, 임문규(1992). 문제 설정의 교수-학습에 관하여(1). 한국수학교육학회지, 31(3), 55-62.
- Brown, S. I., & Walter, M. I.(1993). Problem posing in mathematics education. In S. I. Brown & M. I. Walter(Eds.), Problem posing: reflections and application, pp.16-27. NY: Routledge.
- Envynck, G.(1991). Mathematical creativity. In D. Tall(Ed.), Advanced mathematical thinking. Netherlands : Kluwer Academic Publishers.
- Fouche, K. K.(1993). Problem solving and creativity: Multiple solution methods in a cross-cultural study in middle level mathematics. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida.
- Haylock, D. W.(1987). A framework for assessing mathematical creativity in school children. Educational Studies in Mathematics, 18, 59-74. https://doi.org/10.1007/BF00367914
- Jonathan A. Plucker & Carolyn M. Callahan.(2014). Research on Giftedness and Gifted Education: Status of the Field and Considerations for the Future. Exceptional Children 80(4), 390-406. https://doi.org/10.1177/0014402914527244
- Kilpatrick, J.(1987). Problem formulating: Where do good problems come from? In A. H. Schoenfeld(Ed.), Cognitive science and mathematics education, 123-147. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Leikin, R. & Lev, M.(2013). Mathematical creativity in generally gifted and mathematically excelling adolescents: what makes the difference?. ZDM, 45(2), 183-197. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0460-8
- Leung, S. S. & Silver, E. A.(1997). The role of task format, mathematics knowledge, and creative thinking on the arithmetic problem posing of prospective elementary school teachers. Mathematics Education Research Journal, 9(2), 5-24. https://doi.org/10.1007/BF03217299
- NCTM(2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author, p. 49.
- Polya, G.(1986). 어떻게 문제를 풀 것인가. 우정호(역). 서울: 천재교육.
- Sheffield, L. J.(2006). Developing mathematical promise and creativity. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education, 10(1), 1-11.
- Silver, E. A.(1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics 14(1), 19-28.
- Silver, E. A. (1997). Fostering Creative through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik(ZDM), 29(3).
- Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing middle school students. Journal of Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539. https://doi.org/10.2307/749846
- Silver, E. A. & Cai, J.(2005). Assessing Students' Mathematical: PROBLEM POSING. National Council of Teachers of Mathematics(NCTM), 12(3), 129-135.
- Sio, U. N., & Ormerod, T. C.(2009). Does incubation enhance problem solving? A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135, 94-120. https://doi.org/10.1037/a0014212
- Sriraman, B.(2004). The characteristics of mathematical creativity. The Mathematics Educator, 14(1). 19-34.
- Torrance, E. P.(1979). An instructional model for enhancing incubation. Journal of creative behavior, 13(1), 23-35. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1979.tb00186.x
- Torrance, E. P., & Safter, H. T.(1990). The incubation model of teaching. Buffalo, NY: Bearly Limited.