Abstract
This paper aims to examine how gamification strategies lead to the changes in consumers' perspectives and behaviors on energy savings. Since gamification strategies began to be widely used in the late 2010s, the strategies have been extensively applied to a variety of industries and applications, including the field of energy savings. As energy saving practices adopting gamification strategies reflect the attributes of game, citizens can be pleased to participate in energy saving activities. Also, the gamification strategies are expected to raise citizens' awareness to the necessity of reducing energy consumption. Therefore, considering the subjects and specific objectives, the action plans for applying gamification strategies to energy saving programs are required to be established to meet the demand of new services on energy savings.
본고에서는 게임화 전략은 2010년 하반기부터 광범위하게 사용되기 시작하여 다양한 산업과 응용분야에서 활용이 증가하는 추세로, 에너지절약분야에서도 에너지절감 및 에너지절약 행동의 변화를 위해 적극 활용되고 있다. 에너지절약분야 게임화 적용사례는 게임속성을 반영하고 있어서 일반시민들이 재미있고 즐겁게 에너지절약에 참여할 수 있도록 설계된 특징이 있으며, 에너지사용량의 절감 및 에너지절약에 대한 인식을 변화시킬 수 있는 것으로 평가된다. 향후 에너지절약 프로그램의 게임화 적용은 에너지절약 신서비스 요구에 대한 충족이 가능하도록, 에너지절약 프로그램에 대한 적용대상 및 목표 설정을 위한 게임화 실행계획의 수립이 요청된다.