Abstract
By using social network analysis, this study examined 102 countries, 281 ports, and 6,318 maritime routes associated with the global network of the Maersk Line. With the 'Belt and Road' in place, China is developing ports, expanding the cooperation with major ports, and increasing its influence on maritime transport. China's ports' reform and development implies establishing stable and independent logistic networks for supply of raw materials as well as exports and imports. This is closely related not only to individual ports' competitiveness, but also to relational structures between maritime powerhouses such as the US-which has the largest share and influence in the global market-and the surrounding countries. In this regard, an analysis of the maritime transport needs to consider the characteristics of individual ports together with those of each country. This study identified the characteristics of each port in light of the relationships in the global network of Maersk and applied them to each country. Moreover, the individual networks of China, the US, and Korea are compared. The findings showed that China, the US, Panama, Malaysia, and Spain accounted for large shares of the global network, while the shares of China, Korea, Taiwan, and Vietnam were high in China's network. In addition, by comparing individual networks of China, the US, and Korea, it emerged that Korean ports such as Busan and Gwangyang had secured a high level of competitiveness in the Chinese network.
본 연구는 세계 최대 선사인 머스크의 글로벌 해상운송에 대하여 전 세계 102개 국가에 위치한 281개 항만을 통해 총 6,318개 경로에 대한 네트워크를 구성하고, 사회네트워크분석을 이용해 항만 및 국가별 특성을 분석했다. 중국 정부는 적극적인 항만 개발과 동시에 세계 거점항만과의 협력 확대를 추진하고 있으며, 일대일로 사업을 통해 해상운송에서 중국이 차지하는 비중과 영향력을 확대하고 있다. 중국의 항만 개발은 수출입 및 원자재 수급에 대한 안정적이고 독립적 물류 네트워크 구축의 의미를 포함하고 있으며, 해상 경로개발은 개별항만의 경쟁력 뿐 아니라 세계 해운시장에서 가장 큰 비중 및 영향력을 갖고 있는 미국 등 강대국과 이를 둘러싸고 있는 주요 국가의 관계구조와도 매우 밀접한 연관성을 갖고 있다. 이러한 관점에서 해상운송에 관한 연구는 개별항만과 함께 국가별 특성에 대한 분석이 병행되어야할 필요가 있다. 본 연구는 항만들 간의 관계적 측면에서 특징을 파악했고, 이를 국가 단위로 적용했으며, 중국과 미국, 한국의 개별 네트워크를 비교하여 중국 해상경로의 특징과 연구에 대한 시사점을 모색했다. 분석의 주요 결과로 머스크 해상네트워크에서 중국, 미국과 파나마, 말레이시아, 스페인 등의 비중이 높았으나, 중국 개별 네트워크에서는 중국, 한국과 대만, 베트남 등의 비중이 높게 나타났다. 또한, 부산항과 광양항 등 한국항만이 중국 네트워크에서 큰 경쟁력을 확보하고 있는 것을 확인할 수 있었다.