Abstract
The purpose of this study is to investigate the need for smart home service based on the lifestyle of a rapidly growing single household. When we compare the need and the arbitrary service according to the pattern of the lifestyle of the consumer, we try to analyze whether there is an effect on the future use. In the questionnaire survey of 1 person, 8 questions were selected such as food, state, line, leisure, communication, consumption, mobile life, Single household characterization question should be added so that concrete measures can be presented to future services. Competitive smart home services will be presented by examining the lifestyle of the 20th and 30th generation of single households, It is intended to be used as basic data on the direction of development of smart home service of the rapidly increasing single person households, and it is aimed to be a direction of improvement and development direction of the existing plan.
본 연구는 급증하는 1인 가구의 라이프스타일을 바탕으로 스마트 홈서비스의 필요를 고찰하는데 목표를 두었다. 소비자의 라이프스타일의 패턴에 따라 필요와 임의의 서비스를 대조해 보았을 때 향후 이용에 관한 실효성이 있는지를 분석하였다. 1인 가구 설문조사를 통해 의, 식, 주, 행, 여가, 소통, 소비, 모바일라이프 등 8가지를 항목으로 선정하여 질문하였고, 1인 가구 특성화 질문을 추가로 넣어 앞으로의 서비스에 구체적인 방안을 제시하였다. 1인 가구의 20 30세대의 라이프스타일을 고찰하여 경쟁력 있는 스마트 홈서비스가 제시될 것이며, 본 연구를 통하여 현재 급증하는 1인 가구의 스마트 홈서비스의 발전 방향의 기초자료로 활용되고자 하며, 기존 방안 개선 및 발전 방향의 기로가 되고자 한다.