Abstract
From the 21st century, characters have been developed and managed by many companies, organizations and groups due to public-friendly elements, Community Identity Program, value of utilization for OSMU, etc. This study was carried out according to a plan of developing a character and making an application in ACC Children based on Asia Culture, which was implemented as ACC Children contents R&D project from 2014 to 2016. This R&D and purpose is significant because of laying the groundwork for identity system making it possible to increase the brand value of ACC Children and symbolize ACC Children by developing a character, application and name suitable for the philosophy and function of ACC Children that will be used together with CI of Asia Culture Center. With regard to the research method and scope, Asia is divided into 5 regions, and 100 representative stories in Asia are selected, and a storytelling-based character, application and name with connotative symbol and meaning pursued by ACC Children is developed by choosing and analyzing symbolic animals according to consulting and survey. The characters of ACC Children give publicity to the symbolism of ACC Children, and are actively utilized for OSMU.
21C 이후 캐릭터는 대중 친화적인 요소와 이미지 통일화 계획(Community Identity Program), OSMU 활용 가치 등에 의하여 많은 기업, 기관, 단체 등에서 개발 및 활발히 운영되어져 오고 있다. 본 연구는 2014~2016년까지 국립아시아문화전당 어린이문화원 콘텐츠연구개발 사업으로 수행하였던 아시아문화기반의 국립아시아문화전당 어린이문화원의 캐릭터 개발 및 어플리케이션 제작계획에 의하여 진행되었다. 본 연구 개발 및 목적은 국립아시아문화전당의 CI와 함께 사용할 어린이문화원의 철학과 기능에 적합한 캐릭터와 어플리케이션 및 네이밍을 개발하여 어린이문화원의 브랜드 가치를 높이고 어린이문화원을 상징할 수 있는 아이덴티티 시스템의 기틀을 마련하는데 의의를 두고자 한다. 본 연구의 방법과 범위는 아시아를 5개 권역으로 나누어 아시아의 대표적인 스토리 100개를 선정하고 자문과 설문조사에 의하여 상징적인 동물들을 추출 및 분석하여 국립아시아문화전당 어린이문화원에서 추구하는 상징과 의미를 함축한 스토리텔링 기반의 캐릭터와 어플리케이션 및 네이밍을 개발하는 것이다. 국립아시아문화전당 어린이문화원의 캐릭터는 어린이문화원의 상징성을 널리 알리고 있으며, OSMU에 적극적으로 활용되어지고 있다.