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A Study on the Subjectivity Recognition of Superior Hotel Employees for Menu Promotion

메뉴프로모션에 대한 특급호텔 종사원의 주관적 인식에 관한 연구

  • 김찬우 (가톨릭관동대학교 호텔조리외식경영학과) ;
  • 김동수 (가톨릭관동대학교 호텔조리외식경영학과)
  • Received : 2017.05.23
  • Accepted : 2017.07.11
  • Published : 2017.08.28

Abstract

This study aimed to analyze the influence relations by applying Q methodology to five-star hotel restaurants' culinary staffs through the research on the subjectivity of five-star hotels' restaurant menu promotion on culinary staffs' job satisfaction and work devotion. This paper largely suggested two research questions like following. Research Question 1: How is the acceptance type of culinary staffs' job satisfaction and work devotion regarding five-star hotels' restaurant promotion? Research Question2: What are the homogeneous characteristics and the implications shown in the acceptance type of culinary staffs' job satisfaction and work devotion regarding five-star hotels' restaurant promotion? In the results of typological analysis based on such research questions, total three types were drawn. In detail, the type1(N=13)(Active personal development type), the type2(N=10)(Normal menu pursuit type), and type3(N=2(Enterprise development pursuit type) showed distinctive characteristics to each other. Researching five-star hotels' culinary staffs' subjective cases, this study could not comparatively analyze diverse cases. Also, in the future, the follow-up research aims to gradually conduct more diversified and objective analysis by developing more detailed questions and analysis method of Q methodology.

본 연구는 메뉴프로모션에 대한 특급호텔 종사원의 주관적 인식에 관한 주관성 유형을 파악하고자 Q방법론을 적용하였다. 연구목적은 메뉴 프로모션에 대한 종사원의 주관적 인식에 관한 구조를 유형화 하며, 각 유형들 간의 구조화된 특성을 분석하여 향후 시사점을 제시하는데 있다. 연구결과, 유형내용은 크게 총 3가지의 유형으로 분류되었는데, 제 1유형(N=13): 적극적인 자기 개발형(Active personal development type), 제 2유형(N=10): 평범한 메뉴 추구형(Normal menu Pursuit type), 제 3유형(N=2: 기업발전 추구형 (Enterprise Development Pursuit type) 으로, 각 유형마다 다양한 특징이 있는 것으로 분석되었다. 향후 호텔 종사자의 근무환경에 관련한 연구에서는 많은 자료 및 문헌을 통해 보다 정밀한 Q방법론적인 질문항목과 분석방법으로 수정 보완하여, 응답자들의 다각화된 의견을 객관적으로 분석하는데 시도하고자 한다. 결과적으로, 계량적인 실증 연구와 관련한 이해 당사자들의 종합적 비교 및 발전방안이 추가되면 호텔 종사원의 근무환경에 관한 연구 방향성이 보다 심도 있고, 긍정적 연구결과가 제시될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

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