초록
본 연구는 소비자들에게 병원에 대한 긍정적 감정이나 감정적 공감을 형성화하기 위한 효율적인 홍보내용을 제시하고자 병원 브랜드아이덴티티의 필요성과 서비스가치와의 관련성에 대한 소비자들의 인식을 살펴본 결과, 병원의 홍보내용인 브랜드아이덴티티에 대한 필요성은 시설환경, 의료서비스 특성화부문, 병원의 규모, 의사의 명성 순으로 인식하고 있었는데, 실질적인 병원이용이 낮은 경우에 병원의 홍보내용인 브랜드아이덴티티의 필요성을 더 높게 인식하고 있었다. 또한 병원브랜드아이덴티티의 서비스가치와의 관련성에 병원 홍보내용인 브랜드아이덴티티에 대한 필요성이 미치는 영향을 살펴본 결과, 병원의 규모와 의사의 명성에 대한 필요성이 유의하게 긍정적인 영향을 미치는 요인이었다. 따라서 중소병원들이 소비자들과의 관계에서 긍정적이고 감정적인 공감을 형성할 수 있는 홍보내용을 제시하기 위해서는 이러한 소비자들의 의견을 고려하여 각 병원들이 갖고 있는 고유한 특색을 찾아내는 과정이 중요할 것이며, 이러한 작업은 효율적 마케팅을 위해 가치가 있을 것으로 사료된다.
This study was to find out recognition of customers on association between necessity of Hospital Brand Identity and service value, to suggest efficiency contents of public relations(PR) for give shape to positive emotion or emotional empathy about hospital. The result of study, necessity of Brand Identity in hospital PR contents was recognized to order facility environment specialized sector of medical service scale of hospital reputation of doctor, recognized to higher necessity of Hospital Brand Identity in case lower to use of practical hospital. In association between necessity of Brand Identity and service value of Hospital Brand Identity was confirmed to be higher recognize service value if more higher recognize necessity about scale and reputation of doctor. Accordingly, to suggest PR contents for give shape to positive and emotional empathy in relation of customers, small and medium hospitals will important finding process a specific character in each other hospitals, the value will be consider for efficiency marketing to reflect opinions of customers.