The Impact of Student Loan on Job Search Duration

학자금 대출이 대졸자 직업탐색 기간에 미치는 영향

  • Jung, Ji Un (Korea Research Institute of Vocational Education & Training) ;
  • Chae, Chang Kyun (Korea Research Institute of Vocational Education & Training) ;
  • Woo, Seokjin (Korea Research Institute of Vocational Education & Training)
  • Received : 2017.05.17
  • Accepted : 2017.06.10
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This paper examined the impact of student loan on job search duration, explicitly considering the type of student loan. The data was collected from Korean Education & Employment Panel (KEEP) study released by KRIVET. The survival analysis shows the following two patterns. First, the students who used the student loan with guarantee tended to have longer job search duration of job search. Second, the students with the income contingent loan tended to have shorter job search duration to end up with lower wage.

본 연구는 "한국교육고용패널" 조사를 이용하여 학자금 대출이 대졸자 직업탐색 기간에 미치는 영향에 대해 추정하였다. 특히 학자금 대출이 그 유형에 따라 대출의 보유자에게 상이한 영향을 미칠 가능성을 고려하였다. 추정 결과에 따르면, 첫째, 학자금 보증 대출의 경우 비대출자에 비해 상대적으로 더 긴 직업탐색 기간을 갖는 것으로 나타났으며, 이는 원리금 상환을 고려하여 더 높은 임금을 제안받기 위한 선택일 개연성이 있다고 사료된다. 둘째, 취업 후 상환 학자금 대출의 경우 비대출자에 비해 상대적으로 더 짧은 직업탐색 기간을 소비할 뿐만 아니라 역시 더 낮은 임금을 받는 것으로 나타났다. 이와 같은 사실은 이 대출의 보유자가 취업 시까지 납부할 이자는 유예되지만, 축적되는 이자 부담과 여타 학자금 대출 제도에 비해 상환 계획이 짧다는 점 등에 부담을 느끼는 심리적 부담에 의한 역기능이 발생한다고 해석할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육부 보도자료, 학자금 부담 경감을 위한 2016학년도 1학기 학자금 대출 기본계획. 2016. 1.
  2. 김영식. 주현준.김경선. 학자금 대출이 대졸자의 취업 및 임금에 미치는 영향 분석. 교육종합연구, 10권 4호 (2012. 12.): 225-249.
  3. 김지하.이병식. 대학생 학업성취도에 대한 학자금 지원의 영향 분석. 교육행정학연구, 27권 3호 (2009. 10.): 447-470.
  4. 양정승.채창균.임건주.이찬영. 학자금 대출과 대학생 취업 준비 및 성과. 한국직업능력개발원, 2013.
  5. 우광호.안준기.황성수. 교육 및 부(富)의 세대간 이전 대학생활을 중심으로. 교육재정경제연구, 19권 3호 (2010. 9.): 121-150.
  6. 이필남.김경년. 대학생 학자금 대출이 초기 노동시장 성과에 미치는 영향. 교육재정경제연구, 21권 2호 (2012. 6.): 87-115.
  7. 한성민. 대학생 학자금 대출제도 개선방안 연구,. 한국개발연구원, 2014.
  8. Chen, Rong, and Stephen L. DesHardins. "Exploring the Effects of Financial aid on the Gap in Student Dropout Risks by Income Level." Research in Higher Education 49 (1) (February 2008): 1-18. https://doi.org/10.1007/s11162-007-9060-9
  9. Jackson, Gregory A. "Financial Aid, College Entry, and Afirmative Ation." American Journal of Education 98 (4) (August 1990): 523-550. https://doi.org/10.1086/443975
  10. Keane, Michael P., and Kenneth I. Wolpin. "The Efect of Prental Tansfers and Brrowing Cnstraints on Eucational Atainment." International Economic Review 42 (4) (November 2001): 1051-1103. https://doi.org/10.1111/1468-2354.00146
  11. Lochner, Lance J., and Alexander Monge-Naranjo. "The Nature of Credit Constraints and Human Capital." The American Economic Review 101 (6) (October 2011): 2487-2529. https://doi.org/10.1257/aer.101.6.2487
  12. Minicozzi, Alexandra. "The Short Term Effect of Educational Debt on Job Decisions." Economics of Education Review 24 (4) (August 2005): 417-430. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2004.05.008
  13. Moline, Arlett E. "Financial Aid and Student Persistence: An application of causal modeling." Research in Higher Education 26 (2) (June 1987): 130-147. https://doi.org/10.1007/BF00992025
  14. Nora, A., & Rendon, L. I. "Determinants of predisposition to transfer among community college students: A structural model." Research in higher education, 31 (3), (June 1990): 235-255. https://doi.org/10.1007/BF00992310
  15. Rosenthal, Michael P., Paul A. Marquette, and James J. Diamond. "Trends along the Debt-income Axis: Implications for medical students' selections of family practice careers." Academic Medicine 71 (6) (June 1996): 675-7. https://doi.org/10.1097/00001888-199606000-00024
  16. Rothstein, Jesse, and Cecilia Elena Rouse. "Constrained After College: Student loans and early-career occupational choices." Journal of Public Economics 95.1 (February 2011): 149-163. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2010.09.015
  17. Stater, Mark. "The Impact of Financial Aid on College GPA at Three Flagship Public Institutions." American Educational research Journal 46 (3) (September 2009): 782-815. https://doi.org/10.3102/0002831208329903