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차량 보수도장 보험사기 규명을 위한 수용성 페인트 성분분석

Analysis of Waterborne Automotive Refinish Paint for Investigating Insurance Fraud

  • 이준배 (국립과학수사연구원 법화학과) ;
  • 이천호 (보험개발원 자동차기술연구소) ;
  • 유승진 (서울과학수사연구소 법독성화학과) ;
  • 공보경 (국립과학수사연구원 법화학과) ;
  • 권오성 (국립과학수사연구원 법화학과) ;
  • 김명덕 (국립과학수사연구원 법화학과) ;
  • 김남이 (국립과학수사연구원 법화학과) ;
  • 팽기정 (연세대학교 화학과)
  • Lee, Joon-Bae (Forensic Chemistry Division, National Forensic Service) ;
  • Lee, Cheon-Ho (Korea Automobile Insurance Repair Research & Training Center) ;
  • Ryu, Seung-Jin (National Forensic Service, Seoul Institute) ;
  • Gong, Bokyoung (Forensic Chemistry Division, National Forensic Service) ;
  • Kwon, O-Seong (Forensic Chemistry Division, National Forensic Service) ;
  • Kim, Myung-Duck (Forensic Chemistry Division, National Forensic Service) ;
  • Kim, Nam Yee (Forensic Chemistry Division, National Forensic Service) ;
  • Paeng, Ki Jung (Department of Chemistry, Yonsei University)
  • 투고 : 2017.07.09
  • 심사 : 2017.07.19
  • 발행 : 2017.08.10

초록

최근 차량 증가와 더불어 이에 따른 사고 또한 증가하고 있는 추세로써 대부분의 사고차량에서 도색작업이 반드시 요구되고 있다. 통상적인 차량 도색시 다량의 유기용제가 사용되어 환경문제가 대두되고 있으며 이에 대처하기 위해 최근 수용성 도료가 국내에서도 개발되고 그 사용이 증가하고 있다. 그러나 수용성 도료의 경우 도장 작업비용이 고가이기에 정비공장에서 보험금 과다청구의 수단으로 악용하는 사례 또한 적지 않다. 본 연구에서는 수용성 도료를 사용하였는지 여부를 규명하기 위해 수용성 도료에 사용되는 비이온성 계면활성제 성분인 Surfynol 104 성분을 지표물질로 하여 퀴리포인트를 이용한 열분해-기체크로마토그래피/질량분석법(Py-GC/MS)으로 분석하였다. 분석결과 도색작업이 완료된 실제 차량 페인트에서 동위원소 치환된 fluoranthene-d10을 내부표준물질로 하여 표준물첨가법(standard addition method)으로 약 0.38%의 계면활성제 성분이 검출되었다.

With increasing the number of vehicles, the accident rate also goes up and the damaged vehicles should be painted as a final repair process. At the painting stage the solvent-based paint causes environmental problems. To overcome these problems waterborne refinish paint is frequently used recently. However, for waterborne refinish, the costs of insurance coverage are too expensive, and insurance reimbursement costs could be burdensome. Because of the high price of aquatic paint treatment, the service shop might charge the malicious service price. In this study, the surfactant of Surfynol 104, which is the component in the paint, was used as an indicator whether the vehicle was painted with waterborne paint. The specimen was quantitatively analyzed to contain 0.38% of the surfactant through the standard addition method with isotope substituted internal standard (IS) of fluranthene-d10 by curie point pyrolysis-gas chromatography/mass spectrometry (Py-GC/MS).

키워드

참고문헌

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