A Study on the boiler efficiency with selecting the uppermost burners in the 870MW opposite wall fired boiler

870MW 대향류 보일러에서 최상부층 버너 선택운전에 따른 보일러 효율변화 고찰

  • Woo, Gwang-Yoon (The Yeongheung Thermal Power Plant, Korea South East Power Co.Ltd.) ;
  • Kim, Soo-Seok (The Yeongheung Thermal Power Plant, Korea South East Power Co.Ltd.) ;
  • Park, In-Chan (The Yeongheung Thermal Power Plant, Korea South East Power Co.Ltd.) ;
  • Ham, Young-Jun (The Yeongheung Thermal Power Plant, Korea South East Power Co.Ltd.) ;
  • Lee, Eung-Yoon (The Yeongheung Thermal Power Plant, Korea South East Power Co.Ltd.)
  • 우광윤 (한국남동발전 영흥본부) ;
  • 김수석 (한국남동발전 영흥본부) ;
  • 박인찬 (한국남동발전 영흥본부) ;
  • 함영준 (한국남동발전 영흥본부) ;
  • 이응윤 (한국남동발전 영흥본부)
  • Received : 2017.06.09
  • Published : 2017.06.30

Abstract

In this study, the boiler efficiency and the change of boiler combustion state with the burner operation of the uppermost layer of 870MW opposite fired coal boiler were measured. Test results showed that the boiler efficiency was high in the order of the uppermost layer simultaneous operation of the front and rear burners, the front burner, and the rear burner operation. When the front and rear burners were operated simultaneously, the heat absorption rate of water walls in the boiler furnace was uniform at four side, and the temperature deviation of the left and right steam on the convection front surface decreased. As the heat absorption rate of the boiler improved, the loss of boiler exhaust gas decreased and the coal supply amount decreased by 8 tons/hour compared to the operation of the rear burner. This will contribute not only to the reduction of fuel cost but also to the reduction of greenhouse gas emissions.

본 연구에서는 정격출력 870MW, 대향류 석탄보일러의 최상부층 버너운전에 따른 보일러 연소상태 변화와 보일러 효율을 측정하였다. 시험방법은 하부와 중간층 버너가 운전중인 상태에서 최상부층 전방버너, 전,후방 버너 동시 운전, 후방 버너 운전으로 구분하여 최상부층 버너 운전에 따른 보일러 효율을 측정하였으며 시험 결과 최상부층 전 후방 버너 동시운전 > 최상부층 전방 버너 > 최상부층 후방 버너 운전의 순으로 보일러 효율이 높게 나타났다. 최상부층 전방과 후방 버너를 동시에 운전할 경우 보일러 노 내 열흡수율 증가 및 대류전열면 좌우 증기온도 편차가 감소되었다. 보일러 열흡수율 개선에 따라 보일러 배기가스손실 감소 및 석탄공급량이 후방버너 운전 대비 8t/h 감소하였으며, 이는 연료비 절감은 물론 온실가스 배출량 감축에도 크게 기여할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. Min-Young Hwang, 2015, Prediction of Combustion Characteristics and Deposition Propensity in Wall -Fired Boiler Using Advanced Coal Analysis, pp.139