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A Study on Directing Webtoon using Modules of Shot

숏(shot)을 활용한 웹툰의 연출 기법

  • 김시은 (세종사이버대학교 디자인.융합예술학부 만화애니메이션학과)
  • Received : 2017.05.08
  • Accepted : 2017.06.21
  • Published : 2017.07.28

Abstract

The development of webtoon accelerated with development of smart devices. It became a daily life to enjoy digital contents such as webtoon using smartphones on the streets and subways, not just for the novelty of the new generation. With the advent of smart devices, the webtoon market has grown rapidly and webtoons of various themes and genres are pouring out. The growth of webtoon market is a good opportunity for artists, but competition is getting worse and it is difficult to satisfy readers with low quality. In order to create webtoon that can satisfy the readers, the artists are considered as important homework that can show the interesting story and show it effectively. In this study, I tried to prove that the method of directing using shot among the elements of animation can be utilized for directing webtoon effectively. In order to explain this, I have tried to explain the characteristics of webtoon and its relation with animation, and I chose the most important example of webtoon, 'Ko Soo(Ryu Ki woon, Moon jeong hu, 2015)', which has been popularized with successful storytelling and directing, and described character shot and time transition shot.

웹툰의 발전은 스마트디바이스의 발전과 함께 가속화 되었다. 거리와 지하철 등에서 스마트폰으로 웹툰과 같은 디지털콘텐츠를 즐기는 것은 신세대들만의 전유물이 아닌 넓은 세대에 걸쳐 많은 사람들의 일상이 되었다. 스마트디바이스의 등장과 더불어 웹툰시장은 급격히 성장하였으며 다양한 주제와 장르의 웹툰들이 쏟아져 나오고 있다. 웹툰시장의 성장은 작가들에게는 좋은 기회가 되고 있으나 반면에 경쟁이 심해지고 낮은 완성도로는 독자들을 만족시키기 어려워졌다. 독자들을 만족시킬 수 있는 웹툰을 만들기 위해 재미있는 스토리와 함께 그것을 효과적으로 보여줄 수 있는 연출이 작가들에게 중요한 숙제로 여겨지고 있다. 이 연구에서는 애니메이션의 요소 중 숏(shot)을 활용한 연출방법이 웹툰의 효과적인 연출을 위해 활용이 가능하다는 것을 입증하고자 하였다. 이를 설명하기 위해 웹툰의 특징 및 애니메이션과의 연관성에 관해 정리하고 구체적인 설명을 위해서 성공적인 스토리텔링과 연출로 대중적인 인기를 끌고 있는 웹툰, 류기운/문정후의 '고수(2015)'를 주요 사례로 들었으며 인물구도 숏 연출과 시간 숏 연출로 구분하여 설명하였다.

Keywords

References

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