Abstract
This study set out to investigate the joint homeroom teacher system with two regular teachers at early childhood education institutions in a realistic manner, thus contributing to its application to the field, establishing a system of teachers with professionalism, and providing basic data to create and manage the collaborative capabilities of teachers. For these purposes, the investigator collected and analyzed data from 13 semi-structured individual and group interviews with 16 teachers at K Kindergarten in Gyeonggi Province, eight field observations, and four participant observations for about three months from April to July, 2017. The data were analyzed in the stages of qualitative data analysis involving keyword categories, classification, and discovery of sub-themes. Based on the findings, the study categorized the collaborative management of the joint homeroom teacher system with two regular teachers into "job performance," "difficulties," "institutional supports" and "changes." These findings lead to an expectation that the introduction of the joint homeroom teacher system with two regular teachers will establish a foundation for higher quality of education through the process and changes of collaborative management between two teachers with professionalism.
본 연구는 유아교육기관에서 정교사 2인 공동담임제의 현실적인 탐색을 통해 현장적용을 실천하는데 도움이 되고 이를 통해 전문성을 갖춘 교사체제를 정립함으로써 교사간의 협력적인 능력 창출과 운영에 대한 기초연구가 되고자 한다. 이를 위해 2017년 4월부터 7월까지 약 3개월간 경기도 소재의 K유치원에서 교사 16을 대상으로 반구조화 된 개인 및 집단면담 13회, 현장관찰 8회, 참여관찰 4회에 걸쳐 수집한 자료를 분석하였다. 자료의 분석은 질적 자료 분석 방법인 키워드 분류, 유목화, 소주제 발견 단계로 진행 되었다. 그 결과, 정교사 2인 공동담임제의 협력적 운영에 대해 '업무 수행', '어려움', '기관의 지원', '변화'로 범주화하여 기술하였다. 이러한 연구결과를 통해, 정교사 2인 공동담임제를 도입하여 전문성을 갖춘 2인 교사가 협력적 운영의 과정, 변화를 통해 교육의 질을 향상시키는 데 기반이 될 것으로 기대한다.