An Analysis on Meaning and Factors of the Arithmetical Thinking

산술적 사고의 의미와 요소 분석

  • Received : 2017.10.10
  • Accepted : 2017.11.06
  • Published : 2017.11.30

Abstract

Arithmetic is the basis of school mathematics and in fact, number and operation in elementary school curriculum is the most basic and essential domain. Even though there has been a consensus that arithmetic should be taught more meaningfully beyond the emphasis of calculation skills and teachers should emphasize the aspect of the arithmetical thinking, it is difficult to find studies which focus on the arithmetical thinking itself. So this research aims to explore the meaning of the arithmetical thinking and extract the arithmetical thinking factors. In order to solve the research problems, we reviewed and analyzed the literatures and then conducted Delphi survey to extract arithmetical thinking factors. From the results of this research, we found the meaning of arithmetical thinking and the arithmetical thinking factors. Especially, the arithmetical thinking consists of 18 factors. It is important to pay attention to students' arithmetical thinking because there are various factors of the arithmetical thinking. It is necessary to identify the aspects of arithmetical thinking reflected in school mathematics based on the meaning of arithmetical thinking and its factors. Based on this, it is possible to find effective teaching and learning methods of arithmetic focusing on the arithmetical thinking.

산술 지도 시 산술적 사고의 측면을 강조해야 한다는 데에 다수의 동의가 있어왔음에도 불구하고, 국내에서 산술적 사고 자체에 주목한 연구는 찾아보기 어렵다. 산술적 사고에 초점을 맞춘 지도를 위해서는 산술적 사고의 의미와 요소를 면밀히 분석할 필요가 있다. 본 연구에서는 산술적 사고의 의미와 요소를 파악하기 위해 문헌 분석을 실시하였고, 산술적 사고의 요소를 추출하기 위한 이차적인 방법으로 전문가 델파이 조사를 실시하여 종합적으로 산술적 사고의 요소를 추출하였다. 연구 결과, 내용적 사고로서 산술적 사고의 의미를 파악하고, 수 관련 5가지, 연산 관련 11가지, 공통 요소 2가지로 총 18가지의 산술적 사고 요소를 추출하였다.

Keywords

References

  1. 강문봉, 김수미, 송상헌, 박교식, 박영배, 유현주, 이종영, 정동권, 정은실, 정영옥 (2003). 초등수학교육의 이해. 서울: 경문사.
  2. 강완, 김상미, 박만구, 백석윤, 오영열, 장혜원 (2014). 초등 수학교육론. 서울: 경문사.
  3. 국립국어원 (2016). 표준국어대사전. '산술(算術)'의 정의. http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp에서 2016년 6월 인출.
  4. 기정순, 정영옥 (2008). 등호 문맥에 따른 초등학생의 등호 개념 이해와 지도 방법 연구. 대한수학교육학회지 학교수학, 10(4), 537-555.
  5. 김성준 (2002a). 수학 학습에서 이행에 관한 고찰 -산술과 대수를 중심으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 12(1), 29-48.
  6. 김성준 (2002b). 대수적 사고의 기원에 관한 고찰. 한국수학사학회지, 15(2), 49-68.
  7. 김성준 (2003a). '초기대수'를 중심으로 한 초등대수 고찰. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 13(3), 309-327.
  8. 김성준 (2003b). '대수적 사고'와 관련된 선행 연구 고찰. 대한수학교육학회 2003년도 수학교육학연구 발표대회논문집, 577-598.
  9. 김성준 (2004). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방향 탐색. 박사학위 논문, 서울대학교.
  10. 김수환, 박성택, 신준식, 이대현, 이의원, 이종영, 임문규, 정은실 (2010). 초등학교 수학과 교재연구. 경기도: 동명사.
  11. 김은혜 (2008). 초등학교 6학년 학생들의 산술적 사고에서 대수적 사고로의 이행과정에서 나타나는 현상분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 김정원, 방정숙, 최지영 (2016). Rasch 모델을 통한 초등학교 학생들의 등호 이해 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 55(1), 1-19.
  13. 도종훈, 최영기 (2003). 수학적 개념으로서의 등호 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(5), 697-706.
  14. 박교식 (1993). 초등학교에서의 함수적 사고와 그의 지도에 관한 연구. 경인교육대학교 논문집, 27(1), 279-295.
  15. 박수진 (2016). 델파이 조사를 통한 유아교육기관 원장 리더십 역량 진단 도구 개발 및 원장의 리더십, 교사의 교직 헌신, 부모의 만족도 관계. 총신대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 방정숙, 최지영 (2011). 범자연수와 연산에 관한 수학 교과서 분석: 일반화된 산술로서의 대수 관점을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(1), 41-59.
  17. 우정호 (2011). 학교수학의 교육적 기초(제2증보판). 서울: 서울대학교출판문화원.
  18. 우정호, 김성준 (2007). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방안의 탐색. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 17(4), 453-475.
  19. 유미경, 김재홍, 권석일, 박선용, 최지선, 박교식 (2008). 대수 발달의 단계에 관한 드모르간의 관점 연구. 한국수학사학회지, 21(4), 61-78.
  20. 이종성 (2001). 델파이 방법(연구방법 21). 경기도: 교육과학사.
  21. 이혜민, 신인선 (2011). 산술과 대수적 사고의 연결을 위한 분수 scheme에 관한 사례 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등 수학교육>, 14(3), 261-275.
  22. 이화영 (2011). 초등학생의 대수 추론 능력과 조기 대수(Early Algebra) 지도. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 임미인, 장혜원 (2016). 수와 연산 영역 부진 학생의 산술적 사고 수준에 관한 사례 연구 - 초등학교 6학년 한 학생을 대상으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 26(3), 489-508.
  24. 최지선, 박교식 (2009). 우리나라 초등학교 1-2학년 수학에서의 수 감각 지도 내용 분석. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 19(4), 513-530.
  25. 片桐重男 (1991). 數學的な考え方.態度とその指導 II : 問題解決過程と發問分析. 이용률, 성현경, 정동권, 박영배 (역) (1992). 수학적인 생각․태도와 그 지도 II: 문제해결과정과 발문분석. 서울 : 경문사.
  26. Amerom, B. A. (2002). Reinvention of early algebra. Developmental Research on the Transition from Arithmetic to Algebra. Utrecht University.
  27. Baroody, A. J., & Dowker, A. (2003). The Development of Arithmetic Concepts and Skills: Constructing Adaptive Expertise. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  28. Brownell, W. A. (1947). The place of meaning in the teaching of arithmetic. Elementary School Journal, 47, 256-265. https://doi.org/10.1086/462322
  29. Buswell, G. T. (1950). Study pupil's thinking in arithmetic. The Phi Delta Kappan, 31(5), 230-233.
  30. Cobb, P., & Meerkel, G. (1989). Thinking strategies : Teaching arithmetic through problem solving. New Directions for Elementary School Mathematics : 1989 Yearbook, 70-81. Reston, VA: NCTM.
  31. De Morgan, A. (1830). Elements of Arithmetic. London: Walton.
  32. Filloy, E., & Rojano, T. (1989). Solving equations: the transition from arithmetic to algebra. For the Learning of Mathematics, 9(2), 19-26.
  33. Guberman, R. (2016). Development of arithmetical thinking: Evaluation of subject matter knowledge of pre-service teachers in order to design the appropriate course. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(4), 739-755. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9600-7
  34. Howden, H. (1989). Teaching number sense. Arithmetic Teacher, 36, 6-11.
  35. Krysztofiak, W. (2016). Representational structures of arithmetical thinking: Part I. Axiomathes, 26(1), 1-40. https://doi.org/10.1007/s10516-015-9271-1
  36. Leontiev, A. N. (2005). On the development of arithmetical thinking in the child. Journal of Russian and East European Psychology, 43(3), 78-95. https://doi.org/10.1080/10610405.2005.11059248
  37. Oliveira, H., & Mestre, C. (2014). Opportunities to develop algebraic thinking in elementary grades throughout the school year in the context of mathematics. In Li, Y., Silver, E. A., & Li, S. (Eds.), Transforming Mathematics Instruction : Multiple Approaches and Practice, 173-197. NY: Springer.
  38. Slavit, D. (1999). The role of operation sense in transitions from arithmetic to algebra thought. Educational Studies in Mathematics, 37, 251-274.
  39. Smith, E. (2007). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In Kaput, J. J., Carraher, D. W., & Blanton, M. L. (Eds.), Algebra in the Early Grades, 133-160. NY: Lawrence Erlbaum.
  40. Thorndike, E. L. (1929). The Psychology of Arithmetic. NY: The Macmillan Company.
  41. Thorndike, E. L. (1962). The psychology of arithmetic. In Joncich, G. M. (Ed.), Psychology and the Science of Education: Selected Writings of Edward L. Thorndike. Bureau of publications teachers college, Columbia university.
  42. van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight: A theory of mathematics education. Orlando, Fla: Academic Press.
  43. Warren, E. (2003). The role of arithmetic structure in the transition from arithmetic to algebra. Mathematics Education Research Journal, 15(2), 122-137. https://doi.org/10.1007/BF03217374