Revisions of University Entrance Exams of Mathematics in the UK, Australia, and Japan

영국, 호주, 일본의 대학입학 수학시험 개정

  • Received : 2017.10.10
  • Accepted : 2017.11.02
  • Published : 2017.11.30

Abstract

In this study, revisions of university entrance exams of mathematics in the UK, Australia and Japan are investigated. In the UK, A-level mathematics are revised to harmonize pure and applied mathematics so that the subjects and contents of each test are adjusted, and new types of items are announced. NSW university entrance exams in Australia are being revised in line with the Stronger Higher School Certificate policy, which basically reinforces mathematics. In Japan, as part of the educational reforms that link high schools and universities, current exams of National Center for University Entrance Examinations are abolished and Common Test for University Entrance is introduced. Mathematics of new test emphasizes comprehension, judgement and expression with new items and short-answer questions. Based on the case of the UK, Australia and Japan, this study discussed improvement of mathematics test in the Collage Scholastic Ability Test (CSAT) Korea in terms of objects and characteristics of test, systems and types of items. and support from academia.

본 연구에서는 최근에 대학입학 수학시험 개정이 발표된 영국, 호주, 일본의 개정 사례를 통하여 우리나라 대학입학 수학시험의 개정에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 영국의 A-level 시험은 순수수학과 응용수학의 조화를 이루는 방향으로 개정되어 각 시험의 과목 및 내용이 조정되고, 문항 유형의 변화가 예고되었다. 호주 NSW주의 대학입학 시험은 기본적으로 수학을 강화하는 교육과정 개정 방침에 발맞추는 방향으로 개정되고 있다. 일본의 대학입시센터 시험은 고등학교와 대학을 연결시키는 교육 개혁의 일환으로 새로운 시험을 도입한다. 새로운 수학 시험에서는 이해력, 판단력, 표현력을 강조하고 수기식 단답형 문항이 출제된다. 이와 같은 영국, 호주, 일본의 사례를 바탕으로 본 연구에서는 우리나라 대학입학 수학시험의 목적과 성격, 시험 체제와 문항 유형, 학계의 뒷받침에 관하여 논하였다.

Keywords

References

  1. 김성숙, 임해미(2015). 미국의 차세대 평가 PARCC와 Smarter Balanced 평가 비교 분석을 통한 평가 개선 방안 -6학년 수학을 중심으로-. 학습자중심교과교육연구, 15(7), 771-794.
  2. 남진영(2011). 대학수학능력시험 수리 영역 출제 체제에 관한 고찰. 학교수학, 13(1), 89-105.
  3. 남진영(2013). 호주의 대학 입학 수학 시험. 2013 대한민국 수학교육관련 학회 연합 학술대회 프로시딩. 2013.11.1.-2, 서울대학교.
  4. 남진영(2016). 7개국의 대학입학 수학 시험. 한국수학교육학회 포럼, 2016.10.14. 아주대학교.
  5. 남진영, 정연준(2011). 중국의 대학입학 수학 시험 분석 연구. 학교수학, 13(1), 1-17.
  6. 남진영, 탁병주(2016). 대학입학 수학 시험 국제비교 분석 - 미국, 영국, 호주, 싱가포르, 일본. 수학교육학연구, 26(2). 287-307.
  7. 박영용, 박윤정, 이헌수(2016). 대학수학능력시험이 고등학교 수학 학습 내용에 미치는 영향 - 문과계열 수학 성적 상위권 학생들을 중심으로 -. 한국학교수학회논문집, 19(2), 177-196
  8. 서보억, 남진영(2010). 한국과 일본 대학입학시험의 수학 문항에 대한 비교 분석. 수학교육, 49(4), 395-410.
  9. 이정무, 유진수, 이정아, 이경화(2016). 대학수학능력시험에서 통계적 소양 평가의 가능성 모색 - SAT 통계 문항과의 비교를 중심으로. 수학교육학연구, 26(3), 527-542.
  10. 임해미(2013). OECD PISA 수학 소양 평가의 특징 및 문항 특성 분석. 교과교육학연구, 17(4), 971-990.
  11. 전영주(2011). 중국 대학입학시험의 수학 평가내용 및 구성 고찰. 한국학교수학회논문집, 14(1), 85-100.
  12. 조성민, 김재홍, 최지선, 최인선(2014). 대학수학능력시험 수학 영역의 내용 영역에 대한 고찰. 수학교육 논문집, 28(2), 195-217.
  13. 조윤동, 남진영, 고호경(2009). 한, 중, 미, 일의 전국단위 대학입학시험 수학과 출제체제 비교를 통한 수리 영역 개선 방안 연구. 학교수학, 11(4), 547-565.
  14. 최인선, 이민희(2017). 대만의 대학입학시험 수학문항 분석. 학교수학, 19(2), 369-384.
  15. 한국교육과정평가원(2017). 2018학년도 대학수학능력시험 대비 학습방법 안내. 한국교육과정평가원. 수능 CAT 2017-1-3.
  16. A Level Content Advisory Board (2014). Report of the ALCAB Panel on mathematics and further mathematics. ALCAB.
  17. AQA (2017a). A level further mathematics specification. AQA.
  18. AQA (2017b). A level mathematics specification. AQA.
  19. AQA (2017c). AS level further mathematics specification. AQA.
  20. AQA (2017d). AS level mathematics specification. AQA.
  21. Board of Studies Teaching & Educational Standards NSW (2012). Mathematics General Stage 6 syllabus. BOSTES.
  22. Board of Studies Teaching & Educational Standards NSW (2016). Stronger HSC standards blueprint. BOSTES.
  23. Edexcel (2017a). A level further mathematics specification. Pearson.
  24. Edexcel (2017b). A level mathematics specification. Pearson.
  25. Edexcel (2017c). A level statistics specification. Pearson.
  26. Edexcel (2017d). AS level further mathematics specification. Pearson.
  27. Edexcel (2017e). A level mathematics sample assessment materials. Pearson.
  28. Edexcel (2017f). A level mathematics specification. Pearson.
  29. Edexcel (2017g). A level statistics specification. Pearson.
  30. Matarese, L. G. (2015). Current assessment methods and future trends in the American education system. 교육철학, 58, 119-146.
  31. NSW Education Standards Authority (2017a). Changes to Stage 6 assessment from 2018. NESA.
  32. NSW Education Standards Authority (2017b). Mathematics Advanced Stage 6: Final draft syllabus for consultation. NESA.
  33. NSW Education Standards Authority (2017c). Mathematics Extension 1 Stage 6: Final draft syllabus for consultation. NESA.
  34. NSW Education Standards Authority (2017d). Mathematics Extension 2 Stage 6: Final draft syllabus for consultation. NESA.
  35. NSW Education Standards Authority (2017e). New NSW Stage 6 syllabuses: introduction to new syllabuses and assessment requirements. NESA.
  36. NSW Education Standards Authority (2017f). NSW syllabus for the Australian curriculum: Mathematics Standard Stage 6 syllabus. NESA.
  37. NSW Education Standards Authority (2017g). Parent Guide: New Stage 6 syllabuses and assessment from 2018. NESA.
  38. Office of Qualifications and Examinations Regulation (2011) GCE AS and A level subject criteria for matheamtics. Ofqual/11/4988.
  39. Office of Qualifications and Examinations Regulation (2014) Completing GCSE, AS and A level reform. Ofqual/14/5466.
  40. Pye Tait Consulting (2014) Analysis of the completing GCSE, AS and A level reform consultation: final report. Ofqual/14/5549
  41. 高大接続システム改革会議(2016). 高大接続システム改革会議 最終報告. 文部科学省.
  42. 独立行政法人大学入試センター(2017a) 大学入学共通テスト(仮称) 記述式問題のモデル問題例. 独立行政法人大学入試センター.
  43. 独立行政法人大学入試センター(2017b). 大学入学共通テスト実施方針. 独立行政法人大学入 試センター.
  44. 独立行政法人大学入試センター(2017c). 大学入学共通テスト(仮称) 実施方針策定に当 たっての考え方(案). 独立行政法人大学入試 センター.
  45. 文部科学省(2017). 大学入学共通テスト実施方針. 文部科学省.