참고문헌
- Y. N. CHO, Microteaching and elementary pre-service teacher education; pre-service students' cognition and self-evaluation on microteaching, The journal of elementary education 24(1) (2011), 65-84. 조영남, 마이크로티칭과 초등 예비교사교육 ; 초등 예비교사들의 인식과 자기평가를 중심으로, 초등교육연구 24(1) (2011), 65-84.
- H. HAN, A study on pre-service mathematics teachers' perceptions of the role and teaching guidance of cooperating teachers in mathematics teaching practicum, Journal of the Korean School Mathematics Society 17(4) (2014), 747-769. 한혜숙, 수학과 수업실습에서 실습지도교사의 지도 활동 및 역할에 관한 교육실습생들의 인식 연구, 한국학교수학회논문집 17(4) (2014), 747-769.
- Y. S. KANG, S. A. JUN, An inquiry on the building process of pedagogical content knowledge of prospective mathematics teachers; Centered at function concepts, The Mathematical Education 45(2) (2006), 217-230. 강윤수 전성아, 수학과예비교사들의 교수학적지식 형성 과정 탐구 ; 함수 개념을 중심으로, 수학교육 45(2) (2006), 217-230.
- H. Y. KANG, A study on utilization of teaching-learning portfolio for improvement of teaching competency of pre-service mathematics teacher, School Mathematics 16(3) (2014), 567-584. 강현영. 중등예비수학교사의 수업능력 향상을 위한 교수-학습 포트폴리오 활용방안 연구, 학교수학 16(3) (2014), 567-584.
- Korean Educational Development Institute, 4-cycle evaluation manual of teacher education institution in 2016, CRM 2016-60, 2016. 한국교육개발원, 2016년 4주기 교원양성기관 평가편람, 연구자료 CRM 2016-60, 2016.
- The Korean Society for the Study of Teacher Education, Theory and practice of teaching practice, Seoul: Kyoyookkwahaksa, 2001. 한국교원교육학회, 교육실습의 이론과 실제, 서울 :교육과학사, 2001.
- S. KWON, An investigation on the teaching activities of guidance teachers in planning a mathematics lesson in teaching practicum by student teachers, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(2) (2011), 333-359. 권성룡, 수학 수업 준비과정에서 실습 지도교사의 지도 활동 고찰, 한국초등수학교육학회지 15(2) (2011), 333-359.
- J. KWON, Changes in teaching behaviors and awareness of pre-service mathematics teachers by using survey on self-reflection during education practices, Journal for History of Mathematics 27(5) (2014), 365-384. 권종겸, 반성적 수업 분석지를 활용한 교육실습에서 중등수학 예비교사의 교수행동 및 인식 변화, 한국수학사학회지 27(5) (2014), 365-384. https://doi.org/10.14477/jhm.2014.27.5.365
- M. KIM, Secondary mathematics teachers' use of mathematics textbooks and teachers' guide, School Mathematics 15(3) (2013), 503-531. 김민혁, 수학교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사, 학교수학 15(3) (2013), 503-531.
- Ministry of Education and Science Technology, Practical manual of teacher certification, Ministry of Education and Science Technology, 2008. 교육과학기술부, 교원자격검정 실무편람, 교육과학기술부, 2008.
- H. Y. MUN, S. KWON, The effect of mathematics teaching experience during the teaching practicum on pre-service elementary teachers' beliefs about mathematics, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 14(2) (2010), 487-521. 문효영 권성룡, 교육실습에 서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에 관한 신념에 미치는 영향, 한국초등수학교육학회지 14(2) (2010), 487-521.
- Y. S. NAM, P. K. JEON, A case study on elementary pre-service teachers' pedagogical content knowledge of mathematics that learned in the course of student teaching, The Mathematical Education 45(1) (2006), 75-96. 남윤석 전평국, 교육실습 과정에서 배우는 초등예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구, 수학교육 45(1) (2006), 75-96.
- J. K. NAM, Theory and practice of teaching practice, Seoul: Kyoyookkwahaksa, 1998. 남정걸, 교육실습의 이론과 실제, 서울 : 교육과학사, 1998.
- NCTM, Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, 2000.
- M. PARK, H. AHN, M. NAM, The difficulties experienced by the novice elementary school teachers in the mathematics classes, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2) (2005), 291-314. 박만구 안희진 남미선, 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움, 한국학교수학회논문집 8(2) (2005), 291-314.
- S. K. SHIM, H. S. YUN, A study on mathematics pre-service teachers' teaching behaviors and changes in microteaching, The Mathematical Education 51(2) (2012), 131-144. 심상길 윤혜순, 마이크로티칭에서 수학 예비교사들의 수업 행동과 변화에 대한 연구, 수학교육 51(2) (2012), 131-144. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.2.131
- S. K. SHIM, K. S. LEE, A study on the knowledge formation and utilization of computer among beginning secondary mathematics teachers, The Mathematical Education 52(2) (2013), 163-174. 심상길 이강섭, 중등 초임수학교사들의 컴퓨터 관련 지식의 형성과 활용에 대한 연구, 수학교육 52(2) (2013), 163-174. https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.2.163
- S. K. SHIM, K. S. LEE, Perceptions of pre-service mathematics teachers' teaching practicum and difficulties of mathematics instruction, The Mathematical Education 52(4) (2013), 517-529. 심상길 이강섭, 예비수학교사들의 학교현장실습에 대한 인식과 수학수업에서 겪는 어려움, 수학교육 52(4) (2013), 517-529. https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.4.517
- S. K. SHIM, K. S. LEE, Effect of teaching practicum for pre-service mathematics teachers' perception changes about teacher's knowledge, The Mathematical Education 54(4) (2015), 351-363. 심상길 이강섭, 학교현장실습이 중등 예비수학교사들의 교사의 지식에 대한 인식 변화에 미친 영향, 수학교육 54(4) (2015), 351-363. https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.4.351