Abstract
In this study, the original scenery of Baegun-dong Garden in Gangjin was compared with that of the reconstructed site to suggest directions for restoration in the future. The diachronic prototype scenery of the Baegun-dong Garden was derived by integrating the elements of the original and contemporary prototype sceneries from the old poetry series. The old poetry series is comprised of "Baegun-dong 8Yeong(詠)" by Lee Damro(李聃老), "Baegun-dong 10Su(首)" by Song Ikhwi(宋翼輝), "Baegun-dong 12Gyeong (景)" by Jeong Yakyong(丁若鏞), and "Baegun-dong 14Gyeong" by Lee Siheon (李時憲). Guidance for directions for future restoration was suggested through a comparative analysis between the diachronic prototype scenery of Baegun-dong Garden and the current scenery of the restored site. The research result is as follows. First, the prototype scenery of Baegun-dong Garden was a harmonic view composed of the camellia forest road, 'Baegun-dong' the letter carved on a rock, a cliff 'Changhabyeok(蒼霞壁)' the red letter written by Jeong Yakyong, paulownia trees, waterfalls and a maple forest. Outside the Byeolseo(別墅), there were a red plum blossom forest, a pine forest, and a bamboo forest, as well as the view of Okpanbong(玉版峯) from Jeongseondae(停仙臺). In the yard, there were Chwimiseonbang(翠微禪房), Jug-gak(竹閣), Pyeongsang(榻), a lotus Bangji(方池), Gogsugeo(曲水渠) and Hwagye(花階). Cranes were even raised in the yard. Second, comparing the diachronic prototype scenery of Baegun-dong Garden with its restored site, following a restoration guide is suggested. There should be more water flow in Baegun-dong Valley and Jug-gak should be restored. 'Changhabyeok' the red letter should be carved on the stone wall. Trees should be controlled for a better view of Okpanbong from Jeongseondae. More trees and plants, such as red plum blossom, pine tree, paulownia trees, azaleas(映山紅), chrysanthemum, orchid, daffodil, and lotus should be planted in the yard. A system of integrated guide boards is also required for effective information transmission for visitors.
본 연구는 백운동 원림의 승경을 읊은 연작시(連作詩)로서 이담로(李聃老, 1627~1701)의 "백운동 8영", 송익휘(宋翼輝, 1701~?)의 "백운동 10수", 정약용(丁若鏞, 1762~1836)의 "백운동 12경"과 이시헌(李時憲, 1803~1860)의 "백운동 14경"에서 시원적 원형경관과 시대적 원형경관의 구성요소들을 추출, 통합하여 백운동 원림의 통시적 원형경관을 해석하였다. 이를 복원된 현장과 비교 분석한 후 향후 복원의 방향을 제안하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 백운동 원림의 통시적 원형경관은 옥판봉 아래 계곡에 별서를 만들고, 동백나무 숲길, 이담로의 '백운동' 바위글씨, 정약용이 붉은 글씨를 썼던 '창하벽', 폭포와 단풍나무숲, 오동나무가 어우러진 모습이었다. 별서 담장 밖에 홍매화숲, 소나무숲, 왕대나무숲이 있고, 옥판봉이 조망되는 정선대가 있었다. 별서 마당에는 취미선방, 죽각, 평상을 놓고, 연꽃이 심겨진 방지와 곡수거를 조성하였으며, 화계에 모란, 영산홍, 국화, 난초류, 수선화를 심고, 학을 키웠다. 둘째, 백운동 원림의 통시적 원형경관과 복원 현장을 비교한 결과, 백운동 계곡의 수원 확보, 죽각 복원과 '창하벽' 바위글씨의 각인 및 정선대에서 옥판봉을 조망할 수 있도록 수목 관리가 필요하다는 사실을 파악하였다. 더불어 홍매화, 소나무, 오동나무, 영산홍, 국화, 난초류, 수선화, 연꽃 등의 식재를 보강하여 다채로운 계절 경관을 제공하고, 효율적인 정보 전달을 위한 통합 안내시스템의 도입이 필요하다는 점을 제안하였다.