DOI QR코드

DOI QR Code

OECD 국가들과 한국 학생들 간 ICT 접근성과 활용성 연구-2015년 데이터를 중심으로

A Study on ICT Usability and Availability of Between Korean Students and OECD Students : Focus on PISA 2015

  • 김갑수 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Kapsu (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 투고 : 2017.05.30
  • 심사 : 2017.06.26
  • 발행 : 2017.06.30

초록

우리사회의 모든 분야에서 4차 산업혁명의 소용돌이 속에 있다. 교육도 예외가 아니다. 4차산업의 교육에 소프트웨어가 그 중심에 있다는 것을 모두 다 알 고 있다. 소프트웨어 교육을 잘 하기 위해서 ICT에 대한 학생들의 배경 조사가 중요하다. OECD PISA에서 학생들의 ICT 능력에 대한 배경조사를 2003년부터 3년 주기로 조사하고 있다. 본 연구에서는 2017년 4월에 발표한 자료를 기반으로 PISA ICT 통계자료를 분석한다. 학생들의 배경 조사 항목인 81개의 항목들 중에 접근성, 활용성 항목들을 비교 분석한다. 활용성과 접근성을 선형 회귀 분석으로 분석한 결과 우리나라는 OECD 국가 중 최하위였다. ICT 접근성은 30개국 중에 28위이고, ICT 활용성은 31개국 중에 31위이다. 이는 2008년부터 우리나라에서 ICT 교육을 체계적으로 실시하지 않는 점이 그대 반영되었다. 앞으로 미래 사회의 주역이 될 학생들을 위해서 2000년도에 실시한 ICT 교육을 빨리 실시해야 한다.

It is in the vortex of the Fourth Industrial Revolution in all areas of our society. Education is no exception. We all know that software is at the center of the education in the 4th industry revolution. It is very important for students to survey the ICT background in order to be good at software education. The OECD PISA has surveyed ICT background of students in a three-year cycle from 2003. This study analyzes PISA ICT statistical data based on the data released in April 2017. We compare and analyze the availability and usability items among the 81 items of the ICT background of the students. The results of linear regression analysis showed that Korea was the lowest among OECD countries. ICT availability is ranked 28 out of 30 countries and ICT usability is ranked 31 out of 31 countries. This reflects the fact that ICT education is not implemented in the country since 2008. For the students who will be the leaders of the future society, ICT education that had implemented in 2000 should be carried out quickly.

키워드

참고문헌

  1. Allen TuckerA(2003), Model Curriculum for K-12 Computer Science: New York, CSTA.
  2. CAS(2012). Computer science : A curriculum for schools, Computing At School. Available at: http://www.computingatschool.org.uk/data/uploads/ComputingCurric.pdf
  3. Jonassen D. H., Carr C., & Yueh, H., (1998). Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. Techtrends, 43-2, 24-32. https://doi.org/10.1007/BF02818172
  4. Kim,Kapsu(2014) Measuring and Applying the Self-efficacy in Computer Programming Education Journal of The Korean Association of Information Education 18-1, 111-120 https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.111
  5. Kim,Kapsu(2015) A Study on ICT Competences of Korean Students Focus on PISA 2009 and 2012, Journal of The Korean Association of Information Education 19-2, 233-242 https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.233
  6. MOE(2000), Manual of ICT in elementary and secondary schools.
  7. MOE(2005), Manual of ICT in elementary and secondary schools.
  8. Mustafa ILKHAN(2013), Faith - The Movement of increasing opportunities and improving Technology, Proceeding of Global Symposium ICT in Education 2013, KERIS
  9. OECD(2003). Feasibility study for the PISA ICT literacy assessment: report to network A. Paris: OECD.
  10. OECD(2009). PISA data analysis manual. Paris: OECD.
  11. OECD(2011). PISA 2009 Results: Students On Line Digital Technologies and Performance (Volume IV).
  12. OECD(2013). PISA2012 Results www.oecd.org/pisa.
  13. OECD(2017). PISA2015 Results www.oecd.org/pisa.
  14. Roschelle J. M., Pea R. D., Hoadley C, M., Gordin D. N., & Means B.M. (2000) Changing how and what children learn in school with computer-based technologies. Children and Computer Technology, 10-2, 76-101.
  15. So, H. J., Lim, W. Y., & Xiong, Y.(2012), Little Experience with ICT : Are They really the Net Generation Student teachers?, Computer & Education, 59-4, 1234-1245. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.008
  16. Susan Brooks-Young(2007), National Educational Technology Standards for Students, Second Edition, ISTE.
  17. Sweet, R., & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us?, In Karpati, A. (Ed.) (2004) Promoting Equity Through ICT in Education: Projects, Problems, Prospects, Budapest, Hungarian Ministry of Education and OECD.

피인용 문헌

  1. 컴퓨터 기반 문제해결력에 영향을 미치는 학생 및 학교 수준의 ICT 요인: 한국과 일본을 중심으로 vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.425
  2. 초등 소프트웨어 교육 연구 동향 분석: 국내 학술지 중심으로 vol.21, pp.5, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.5.509
  3. OECD PISA 자료를 활용한 우리나라 학생들의 ICT 접근 및 활용 수준 추이 분석 vol.24, pp.4, 2017, https://doi.org/10.22693/niaip.2017.24.4.017
  4. 초등 KAIE 컴퓨팅 시스템 교육과정 개발을 위한 교육내용 탐색 vol.21, pp.6, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.701
  5. 한국 초등교사 양성기관의 소프트웨어 교육과정 분석 vol.21, pp.6, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.723
  6. KAIE 컴퓨팅시스템 교육과정에 대한 초등교사 인식 분석 vol.22, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.1.131
  7. PISA 2015 데이터를 기반으로 예비 교사들의 ICT 능력에 대한 연구 vol.22, pp.2, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.239
  8. 독서·정보·ICT·디지털 리터러시의 개념화 모델 개발 연구 vol.49, pp.2, 2017, https://doi.org/10.16981/kliss.49.201806.267
  9. A Study on Organizing Software Education of Special Education Curriculum for Students with Disability vol.28, pp.4, 2017, https://doi.org/10.21024/pnuedi.28.4.201812.441
  10. PISA 2018년 데이터를 기반으로 한국 학생들의 ICT 접근성과 교과 활용도 분석 vol.24, pp.1, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.1.39
  11. SW 교육 훈련특성이 개인 특성과 교육 결과에 어떠한 영향을 미치는 지에 관한 연구 vol.20, pp.2, 2017, https://doi.org/10.7236/jiibc.2020.20.2.247
  12. 어플리케이션 기반 생물 관찰 기록 학습이 초등학생들의 과학 관련 태도에 미치는 영향 vol.39, pp.3, 2017, https://doi.org/10.15267/keses.2020.39.3.307