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The Influence on Congruency between Image Location, Regulatory Focus and Message in Digilog Product Evaluation

이미지배치, 조절초점, 메시지 일치성이 디지로그 제품 평가에 미치는 영향

  • 곽준식 (동서대학교 경영학부 경영학전공)
  • Received : 2017.02.27
  • Accepted : 2017.04.05
  • Published : 2017.06.28

Abstract

Currently, there are many digilog products that combine convenience of digital product with feeling of analog product. The experiment was conducted to study the effect of image location, regulatory focus, and message direction in digilog product evaluation. First, ad evaluation of digilog product is more favorable when regulatory focus and message direction is consistent. Especially, this effect is shown when image is located in the right side. Second, people evaluate digital product warmer when regulatory focus and message direction is consistent. This effect is stronger when image is located in the left side. Last, purchase intention is more favorable when regulatory focus and message direction is consistent. This effect is shown when image is located in the right side.

최근 디지털의 편의성과 아날로그 감성을 결합한 디지로그 제품이 점차 증가하고 있다. 그러나 디지로그 제품에 대한 연구는 미비한 실정이다. 이에 본 논문에서는 이미지 배치, 조절초점, 메시지 일치성이 디지로그 제품에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 광고태도에 있어 조절초점과 메시지지향성이 일치할 때 더 긍정적인 평가가 나왔다. 특히 디지로그 제품의 이미지를 왼쪽이 아닌 오른쪽에 배치할 때 그 효과가 더 크게 나타났다. 둘째, 제품평가에 있어 디지로그 제품이 가지고 있는 두가지 특징 즉 세련됨과 정겨움을 어떻게 평가할지에 대해 살펴보았다. 연구결과 세련됨에 대한 평가는 집단별로 차이가 나타나지 않았지만 정겨움이라는 측면에서는 과거와 관련된 왼쪽 이미지 배치시 조절초점과 메시지방향성과의 일치성 효과가 더 크게 나타났다. 마지막으로 구매의도의 경우 조절초점과 메시지지향성과의 일치효과는 오른쪽에 그림을 배치할 경우 더 강하게 나타났다.

Keywords

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