초록
본 연구는 커뮤니티 비즈니스가 균형적으로 성장하기 위해서 적합한 시스템이 요구되고 그에 대한 발전 방향을 모색하고자 하는 인식에서 연구를 시작하였다. 첫째, 커뮤니티 비즈니스의 효과적인 성과평가를 위하여 균형성과표에 기반을 둔 성과평가 모형을 개발하였다. 둘째, 평가요인의 1차 관점별 2차 지표의 상대적 중요도는 이해관계자 관점에서는 지역주민 참여율, 학습과 성장 관점에서는 내부교육 만족도, 내부프로세스 관점에서는 업무프로세스 단축, 지속가능성 관점에서는 1인당 매출액의 상대적 중요도가 높게 나타났다. 셋째, 각 지표별 종합적 가중치 산정 결과는 지역주민 참여율, 지역과의 사업연계, 1인당 매출액이 상위그룹으로 나타났다. 이상의 결과에서 관주도로 이루어진 커뮤니티 비즈니스를 중간지원조직 양성을 통한 경영지원이 필요한 시점이고, 외부컨설팅 연계, 주요 기업과의 전략적 제휴를 통한 제품 및 서비스 향상의 필요가 있음을 강조한다.
This study has begun with the perception that proper measuring system is required to grow community business in equilibrium and to grope for some developmental directions of it. First, for effective performance evaluation of community business, the study developed a performance evaluation model based on balanced score cards, and to apply validity analysis and analytic hierarchy process (AHP) by classifying. Second, the relative importance of the second indicator for each of the first aspects shows that participation of local residents and in the aspect of person interested, satisfaction of inner education in the aspect of learning and growth, shortening of work process in the aspect of inner process, and sales per head in the aspect of substantiality were high in relative importance. Third, in the result of calculation of overall weight for each aspect, participation of local residents, a business connection to the community, sales per head were ranked in the upper group. Thus, it's now necessary to have management support through fostering intermediate support organizations in community business which has been bureaucratic, and improvement of product and service through connection with outside consulting agencies and strategic alliance with the leading businesses is required.