공학기술캠프 참여 경험이 고등학생의 기술적 사고 성향과 공학태도에 미치는 영향 분석

The effect of an engineering-technology program on Technological thinking disposition and Engineering attitude of high school student

  • 임나영 (충남대학교 청소년창의기술인재센터) ;
  • 이창훈 (충남대학교 기계.금속공학교육과)
  • Lim, Nhayoung (Educaion center for creative future engineering, Chungnam National University) ;
  • Lee, Changhoon (Department of Mechanical Metallurgical Engineering Education. Chungnam National University)
  • 투고 : 2017.04.04
  • 심사 : 2017.05.22
  • 발행 : 2017.05.31

초록

The purpose of this study was verify the effect of an engineering-technology program on high school students' technological thinking disposition and engineering attitude. To achieve this purpose, the question were as follows. 1) How does the engineering-technology program affect high school students' technological thinking disposition? 2) How does the engineering-technology program affect high school students' engineering attitude? For this study, the program was progressed from May to Aug in 2016. The data were collected from 138 D high school students which is located in Daejeon, Korea. For the statistical treatment of data, a Window SPSS-22 are used and significance level of .05 was established prior to data treatment. The results of this study were as follows: First, after participate in engineering-technology program was significant effect on the technological curiosity disposition, technological creativity and expression disposition, technological operating disposition, technological planning and reflecting disposition but no significant effect on the technological analyze disposition, technological problem identifying resolving disposition. Second, after participate in engineering-technology program, there was significant effect on the interests in engineering, the perceptions of creativity in engineering but no significant effect on the perceptions of importance in engineering.

키워드

참고문헌

  1. 강성탁, 오홍식(2011). 과학캠프 활동이 초.중학생들의 과학에 대한 태도에 미치는 영향. 교육연구, 51(-) : 155-180
  2. 강승희, 김대현(2006). 사고양식을 통한 대학생의 비판적 사고성향의 구인 특성 이해. 중등교육연구, 54(3) : 1-25
  3. 남승권(2010). 기술적 사고성향 검사도구 개발. 충남대학교 박사학위논문.
  4. 남승권(2013). 기술적 사고성향에 영향을 미치는 가정 및 학교환경 요인에 대한 연구. 한국실과교육학회지, 26(1): 101-118
  5. 문대영(2009). 실과 교육에서 블렌디드 러닝(Blended Learning)의 적용 방안 탐색. 한국실과교육연구학회지, 15(1): 49-66
  6. 문대영(2009). 실초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제해결에 대한 사례연구. 한국실과교육연구학회지, 22(4): 51-66
  7. 백성희, 금지헌(2014). 방과후학교 로봇교육 프로그램이 아동의 로봇에 대한 태도와 기술적 사고성향에 미치는 영향. 한국실과교육연구학회지, 20(2): 183-201
  8. 성의석(2012). 통합적 STEM 교육이 일반고등학교 학생의 과학 및 기술교과 자기효능감과 공학 태도에 미치는 효과. 서울대학교 박사학위논문.
  9. 양명회(2004). 태도의 요인구조에 대한 경험적 접근: 수학에 대한 태도를 중심으로. 한국교육학회, 42(2): 619-641
  10. 이은상(2013). 기술교과 정보통신기술 단원에서 STEAM 적용 수업이 중학생의 기술적 사고 성향에 미치는 효과. 충남대학교 석사학위논문.
  11. 이은상, 최유현(2013). 기술교과 정보통신기술 단원에서 STEAM 적용 수업이 중학생의 기술적 사고 성향에 미치는 효과. 한국기술교육학회지, 13(2): 128-155
  12. 이은상(2015). 중학생 기술 경험과 기술교과 흥미가 공학 진로 지향에 미치는 영향. 학습자중심교과연구, 15(5): 51-68
  13. 이은상(2015). 중학생의 발명 경험과 기술 학습 동기 및 기술적 사고 성향의 구조적 관계. 학습자중심교과연구, 15(10): 495-516
  14. 이형수(2011). 요양보호사의 노인에 대한 태도 연구. 호남대학교 석사학위논문.
  15. 이춘식(1999). 인문계 고등학생의 기술에 대한 태도 척도 개발 연구. 교육과정평가연구, 2(1): 75-88
  16. 정재권(2003). 도덕과 협동학습 프로그램이 학습장애학생의 학습태도 및 자아개념에 미치는 영향. 특수교육저널: 이론과 실천, 4(1): 95-114
  17. 최완식, 노태천, 이소이, 윤자룡, 남승권, 임병웅(2010). 중.고등학생의 기술적 사고성향 구성요인에 대한 연구. 기술교육학회지, 10(2): 30-57
  18. 황혜림, 김은권, 조영식(2012). 치위생(학)과 학생의 학업성적에 따른 비판적 사고 성향. 치위생과학회지, 12(1): 7-13
  19. Ennis, R. H. (1994). Assessing critical Thinking dispositions: Theoretical considerations. Paper presentes at Annual Meeting of the American Education Research Association. New Orlens.
  20. Gibert Ryle(1949). The concept of mind. London: Hutchinson.
  21. Norris, S. P. (1994). The meaning of critcal thicking test performance: The effects of abilities and dispositions on scores. Critical thinking: Current research, theory and practice. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer.
  22. Salomon, G. (1994). To be or not to be (mindful). Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association. April 4-8, New Orleans, LA.
  23. Seymour and Hewitt(1997). Talking about leaving: Why undergracduates leave the sciences. Boulder, CO: Westview Press.
  24. Shari Tishman(1997). Critical Squares: Games of Critical Thinking and Understanding. Project zero.