DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Student Search Behavior in an Academic Library: Using Theory of Planned Behavior

대학생의 대학도서관 학술정보 탐색행동 연구 - 계획된 행동이론을 기반으로 -

  • 곽철완 (강남대학교 산업데이터사이언스학부)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.05.19
  • Published : 2017.05.30

Abstract

The objective of this study is to investigate college student search behavior in an academic library. The theory of planned behavior was applied for identifying relationship among variables on search behavior. Data were collected in an university. For data analysis, ANOVA, factor analysis, regression analysis, cluster analysis were used. The result shows: the theory of planned behavior can be used for finding search intention in an academic library. Student major and library use frequency are different statistically in attitudes, perceived behavioral control, behavioral intention. Student characteristics are divided into four types: conservative, independent, friendship, fashion. Friendship type of students influences search behavior. From cluster analysis, the cluster included friendship and independent types of students and students who have high frequency of library use has more active intention for search in academic library.

본 연구의 목적은 대학생들의 다양한 생활태도와 특성이 대학도서관에서 학술정보 탐색행동에 어떤 영향을 미치는지 계획된 행동이론을 적용하여 조사하는데 있다. 설문지법을 이용하여 대학생을 대상으로 데이터를 수집하였으며, 데이터 분석을 위해 일원배치분산분석, 요인분석, 회기분석, 군집분석 등의 통계방법을 사용하였다. 연구결과 계획된 행동이론이 학술정보 탐색행동에 적용될 수 있음을 확인하였으며, 전공계열과 도서관 이용 빈도가 탐색행동에 대한 태도, 인지된 행동통제, 탐색행동 의사 변인에 있어서 유의미한 차이를 보여주었다. 학생 유형은 보수형, 독립형, 사교형, 유행형으로 구분되었는데, 이 중 사교형 학생 유형이 탐색행동에 영향을 미치고 있었다. 6개 군집으로 구분한 결과 사교형 및 독립형의 학생 유형과 도서관 이용 빈도가 높은 학생들이 많이 포함된 집단에서 학술정보 탐색행동에 적극적인 의사를 가지고 있었다.

Keywords

References

  1. 문일봉. 2017. 미디어 이용 및 채택행동에 적용된 계획된 행동이론(TPB)의 유용성에 관한 연구. 박사학위논문, 성균관대학교 일반대학원 신문방송학과.(Mun, Il Bong. 2017. An Efficacy and Excellence of the Theory of Planned Behavior on Media Usage: A Meta-analytic Review. Ph.D. diss., Department of Journalism and Mass Communication, Graduate School of Sungkyunkwan University, Korea.)
  2. 박희랑. 2010. 계획된 행동이론에 예기정서를 적용한 인터넷 구매행동. 한국심리학회지: 소비자.광고, 11(4): 661-686.(Park, Hie-rang. 2010. "Internet Purchase Behavior based on Anticipated Emotion Induced Theory of Planned Behavior." Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology, 11(4): 661-686.)
  3. 윤미선, 이종혁. 2012. 소셜미디어 이용에 영향을 미치는 요인과 사회자본에 대한 연구: 계획된 행동이론을 적용한 매개모델 분석. 방송과 커뮤니케이션, 13(2): 5-44.(Yoon, Mi-sun and Lee, Jong Hyuk. 2012. "Antecedents of Social Media Use, Actual Use, and Social Capital: An Analysis of a Mediation Model." Broadcasting & Communication, 13(2): 5-44.)
  4. 임윤정, 장형욱, 김성혁. 2010. 외래 관광객들의 한류 문화콘텐츠에 대한 행동예측: 계획행동이론을 중심으로. 관광연구, 24(6): 131-149.(Im, Yun-Jeong, Jang, Hyeong-Wook and Kim, Seong-Huck. 2010. "Research Models for Predicting Foreign Tourists' Behavior toward Korean Wave Cultural Contents: Theory of Planned Behavior (TPB)." Korean Academic Society of Tourism Management, 24(6): 131-149.)
  5. 최믿음, 이정기, 박성복. 2012. 대학생들의 종합일간지 유료 온라인 뉴스 콘텐츠 이용의도에 관한 연구: 뉴스 콘텐츠 저작권 및 유료화 인식, 뉴스가치평가, 확장된 계획행동이론 변인을 중심으로. 한국언론학보, 56(1): 340-363.(Choi, Mideum, Lee, Jeong-Ki and Park, Sung-Bok. 2012. "A Study on Intention to Using Paid Online News Contents of Daily Newspapers among College Students: With a Focus on Recognition of Copyright and Paid News Contents, Evaluation of Newsworthiness, and Expanded Theory of Planned Behaviors." Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 56(1): 340-363.)
  6. 한유나 외. 2009. 라이프스타일에 따른 소비자 그룹의 노트북컴퓨터 구매의도 비교연구. 한국콘텐츠학회논문지, 9(6): 134-144.(Han, You-Na et al. 2009. "Comparison of Laptop Computer Purchasing Intentions with Different Customer Segments." The Journal of the Korea Contents Association, 9(6): 134-144.) https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.134
  7. Ajzen, I. 1985. "From Intentions to Actions: a Theory of Planned Behavior." In Kuhl, J. and Beckman, J. ed. Action-control: from Cognition to Behavior, 11-39.
  8. Chang, C. C. et al. 2008. "Predicting Information Seeking Intention in Academic Digital Libraries." The Electronic Library, 27(3): 448-460. https://doi.org/10.1108/02640470910966899
  9. Sukovic, S., David, L. and England, A. 2011. "Playing with the Future: Library Engagement and Change." Australian Academic & Research Libraries, 42(2): 70-87. https://doi.org/10.1080/00048623.2011.10722215
  10. Wu, S. I. 2006. "A Comparison of the Behavior of Different Customer Clusters towards Internet Bookstores." Information & Management, 43(8): 986-1001. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.09.002