DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Visual Literacy for Picture Books: Implications for Librarians Providing Reader's Advisory Services

그림책의 시각적 문식성에 관한 연구 - 사서의 독서지원서비스를 위한 -

  • 민경록 (청주기적의도서관, 청주대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.05.12
  • Published : 2017.05.30

Abstract

Picture books, as a genre, are characterized by conveyance of ideas through linguistic texts, visual texts, and the complementary interactions between them. The writer of a picture book develops and delivers his or her ideas with textual contents written in a unique style, while the artist conveys the writer's ideas through pictures where things, objects, and figures are imbued with various emotions. Understanding a picture in a picture book requires an understanding of both the structure shown on the surface and the underlying structure that adapts and visualizes the philosophy and ideas of the writer. In light of the discussion above, this study proposes a method to help librarians improve their understanding of visual literacy for picture books, as visual literacy is required for the provision of readers' advisory services regarding picture books. This method, which is based on behavioral psychologist Rudolf Arnheim's theory of visual thinking, is expected to help librarians write picture book reviews or other secondary materials.

그림책은 글과 그림으로 구성되어 언어 텍스트와 시각 텍스트 그리고 상호간의 보완작용을 통하여 의미가 전달되는 독특한 장르이다. 글 작가는 문체를 중심으로 하는 글의 내용으로 작가의 의도를 전개하고 전달하며, 그림 작가는 사물 대상 형상 등에 감정을 이입시킨 그림으로 작가의 의도를 전달한다. 그림은 표면적으로 보여지는 구조와 작가의 철학, 사상 등을 이미지화하여 변용한 심층적 구조에 관한 이해가 병행되어야 한다. 이에 행동주의 심리학자 Arnheim의 시각적 사고이론을 기반으로 그림책의 독서지원서비스를 위하여 사서들이 갖추어야 할 시각적 문식성의 이해를 돕기 위한 방법을 제안하였으며, 이는 사서들의 그림책 서평과 같은 이차자료 작성에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 국립어린이청소년도서관 편. 2012. 어린이(5-10세)의 독서 및 도서관이용 현황조사. 서울: (재)한국출판연구소.(National Library for Children and Young Adults. 2012. A Survey of the States of Children's (5-10) Reading and Library Use. Seoul: Korean Publishing Research Institute.)
  2. 김종성, 김은옥. 2010. 공공도서관 어린이 열람실 장서구성의 영향요인 변화와 개선과제에 관한 연구: 그림책 장서평가를 중심으로. 인문학논총(계명대학교), 15(2): 139-172.(Kim, Jong Sung and Kim, Eun Ok. 2010. "A Study on the Present Stage of Children's Collection Development in the Public Library focused on Picture Books of the Public Library in Daegu." The Journal of Humanities, Keimyung University, 15(2): 139-172.)
  3. 김지영. 2008. 그림책의 그림읽기 수업을 통한 시각 문식성 향상에 관한 연구. 독서교육연구, 2(2008): 65-83.(Kim, Ji Young. 2008. "A Study of Improving Children's Visual Literacy through Reading the Pictures in a Picture Book." Korean Journal of Reading Education, 2(2008): 65-83.)
  4. 노명완, 이차숙. 2002. 문식성 연구. 서울: 박이정.(Noh, Myeong Wan and Lee, Cha Suk. 2002. A Researching on the Literacy. Seoul: Pagijong.)
  5. 민경록. 2008. 포스트모더니즘을 기반으로 한 패러디 그림책 분석. 한국도서관.정보학회 하계학술발표회, 2008년 5월 30일, 서울: 국립어린이청소년도서관: 89-110.
  6. 민경록. 2015. 어린이그림책의 서평에 관한 연구. 박사학위논문, 청주대학교 일반대학원 문헌정보학과.(Min, Kyeong Rok. 2008. An Analysis of Parody Picture Books based on Postmodernism. Journal of the Korean Society for Library and Information Science Conference, May 30, 2008, Seoul: National Library for Children and Young Adults: 89-110.)
  7. 민경록. 2017. 어린이그림책 서평의 이해: 어린이그림책 선택 및 이용을 위한 안내서. 서울: 한국도서관협회.(Min, Kyeong Rok. 2015. A Study on the Reviews for the Children's Picture Books. Ph.D. diss., School of Library and Information Science, Graduate School of Cheongju University.)
  8. 박소라, 김정선. 2011. 시각적 문해력 향상을 위한 그림책의 그림읽기 전략. 한국초등미술교육학회, 30: 27-53.(Park, So Ra and Kim, Jung Sun. 2011. "A Study on the Strategy for Improving Visual Literacy through Reading Pictures in a Picture Nooks." Journal of Art Education, 30: 27-53.)
  9. 서울대학교교육연구소. 1995. 교육학용어사전. 서울: 하우동설., s.v. "형태심리학". [online] [cited 2017. 3. 17.] (Seoul National University Education Research Institute. 1995. Dictionary of Education. Seroul: Hawoodongsul, s.v. "Gestalt theory". [online] [cited 2017. 3. 17.] )
  10. 송경진, 차미경. 2014. 문헌정보학과 공공도서관 서비스에 있어서 리터러시 개념에 대한 연구. 한국문헌정보학회지, 48(4): 215-240.(Song, Kyeong Jin and Cha, Mi Kyeong. 2014. "A Study on the Concept of Literacy in Library and Information Sciences and Public Library Sciences." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(4): 215-240.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.4.215
  11. 신혜선. 2002. 아동문학상 수상 유아그림책 연구. 석사학위논문, 중앙대학교대학원 유아교육학과.(Sin, Hye Sun. 2002. A Study of Prize-winning on Picture Books for Infants. M.A. thesis, Early Childhood Education Graduated School of Education Chung-Ang University.)
  12. 유지연 글.그림. 2014. 엄마의 초상화. 서울: 이야기꽃.(Yu, Ji Yeon. 2014. The Portrait of Mom. Seoul: Iyakikot.)
  13. 이유나. 2015. 교사의 발문을 통한 그림책의 그림읽기 지도방안 탐색: Arnheim의 시각적 사고(Visual Thinking)를 중심으로. 어린이미디어연구, 14(3): 23-51.(Lee, Cha Suk. 2013. "A Study on the Teaching of Picture Reading in Picturebook based on the Theory of Visual Thinking by R. Arnheim." The Korea Association of Child Care and Education, 79(2013): 1-21.)
  14. 이차숙. 2013. Arenheim의 시각적 사고 이론에 기초한 그림책의 그림읽기 지도 전략 탐색. 한국영유아보육학, 79(2013): 1-21.(Lee, Cha Suk. 2013. "A Study on the Teaching of Picture Reading in Picturebook based on the Theory of Visual Thinking by R. Arnheim." The Korea Association of Child Care and Education, 79(2013): 1-21.)
  15. 주지창, 김광식. 2012. 최근 중국에서의 일본 아동문학에 대해서. 아동문학평론, 37(3): 49-53.(Zhu, Zi-qiang and Kim, Kwang-sik. 2012. "A Study of a Recent Japanese Juvenile Literature in China." Criticism of Korea Children's Literature, 37(3): 49-53.)
  16. 진선미. 2011. 형태지각 원리에 기초한 시각 연상 지도와 어린이의 표현 연구. 박사학위논문, 고려대학교. 재인용. 이유나. 2015. 교사의 발문을 통한 그림책의 그림읽기 지도방안 탐색: Arnheim의 시각적 사고(Visual Thinking)를 중심으로. 어린이미디어연구, 14(3): 23-51.(Jeon, Seon-Mi. 2011. A Study on the Visual-association Guidance and Children's Representations based on the Gestalt Principle of the Form Perception: The Practical Model focused on Amheim's Visual Perception Theory. Ph.D. diss., Department of Art Education, The Graduate School of Education, Korea University, Korea. Quoted in Lee, Yuna. 2015. "A Study on Teaching Plans for the Reading of Picturebook Pictures using the Teacher's Questions - With a Focus on Arnhiem's Visual Thinking." Korean Journal of Children's Media, 14(3): 23-51.)
  17. 한유경. 2013. 아른하임의 시지각이론으로 본 아동미술표현 연구. 석사학위논문, 국민대학교 교육대학원 미술교육전공. 재인용. 이유나. 2015. 교사의 발문을 통한 그림책의 그림읽기 지도방안 탐색: Arnheim의 시각적 사고(Visual Thinking)를 중심으로. 어린이미디어연구, 14(3): 23-51.(Han, You-kyung. 2013. Study on the Artistic Expression of Children based on Visual Perception Theory by Arnheim: Focusing on the Drawings of Children Aged 5 through 8. M.A. theis, Major in Art Education, Graduate School of Education, Kookmin University, Korea. Quoted in Lee, Yuna. 2015. "A Study on Teaching Plans for the Reading of Picturebook Pictures using the Teacher's Questions - With a Focus on Arnhiem's Visual Thinking." Korean Journal of Children's Media, 14(3): 23-51.)
  18. 현은자 외. 2007. 그림책과 예술교육. 서울: 학지사.(Hyun, Eun Ja et al. 2007. Picturebook and Art Education. Seoul: Hakjisa.)
  19. 현은자 외. 2004. 그림책의 그림읽기. 서울: 마루벌.(Hyun, Eun Ja et al. 2004. The Picture Reading in Picturebooks. Seoul: Marubol.)
  20. 현은자, 김세희. 2005. 그림책의 이해. 1권. 파주: 사계절.(Hyun, Eun Ja and Kim, Sae Hee. 2005. Looking at Picturebooks, I. Paju: sakyejul.)
  21. Browne, A. 1998. Voices in the Park. London: Picture Corgi.
  22. Browne, A. 1990. Changes. 허은미 옮김. 2003. 달라질 거야. 서울: 아이세움.(Browne, A. 1990. Changes. Translated by Hur, Eun-Mi. 2003. Seoul: Iseum.)
  23. Arnheim, R. 1969. Art and Visual Perception. 김춘일 옮김. 1996. 美術과 視知覺. 서울: 미진사.(Arnheim, R. 1969. Art and Visual Perception. Translated by Kim, Choon-Il. 1996. Seoul: Mijinsa.)
  24. Arnheim, R. 1997. Visual Thinking. 2nd ed. 김정오 옮김. 2004. 시각적 사고. 서울: 이화여자대학교 출판부.(Arnheim, R. 1997. Visual Thinking. 2nd ed. Translated by Kim, Jungoh. 2004. Seoul: Ewha Womans University Press.)
  25. Burningham, J. 1977. Come Away from the Water, Shirley. 이상희 옮김. 2003. 셜리야, 물가에 가지 마!. 서울: 비룡소.(Burningham, J. 1977. Come Away from the Water, Shirley. Translated by Lee, Sang-Hee. 2003. Seoul: Biryongso.)
  26. Cali, D. and Bloch, S. 2013. Grand Livre da la Bagarre. 정혜경 옮김. 2014. 싸움에 관한 위대한 책. 파주: 문학동네.(Cali, D. and Bloch, S. 2013. Grand Livre da la Bagarre. Translated by Jeong, Hye Gyeong. 2014. Paju: Munhakdongne Publishing Corp.)
  27. Huber, A. and Olten, M. 2006. Der 99-Zentimeter-Peter. 조국현 옮김. 2008. 99센티미터 한스. 파주: 토마토하우스.(Huber, A. and Olten, M. 2006. Der 99-Zentimeter-Peter. Translated by Cho, Kuk-Hyun. 2008. Paju: Tomatohouse.)
  28. Isaccs, K. T. 2013. Picturing the World: Informational Picture Books for Children. 윤정옥 역. 2014. 세상그리기: 어린이를 위한 정보그림책. 서울: 국립어린이청소년도서관.(Isaccs, K. T. 2013. Picturing the World: Informational Picture Books for Children. Translated by Yoon, Cheong-Ok. 2014. Seoul: National Lbrary for Children and Young Adults.)
  29. Nikolajeva, M. 2005. Aesthetic Approaches to Children's Literature: An Introduction. 조희숙 외역. 2009. 아동문학의 미학적 접근. 파주: 교문사.(Nikolajeva, M. 2005. Aesthetic Approaches to Children's Literature: An Introduction. Translated by Cho, Heesuk et al. 2009. Paju: Kyomoonsa.)
  30. Nikolajeva, M. and Scott, C. 2001. How Picturebooks Work. 서정숙 외역. 2011. 그림책을 보는 눈: 그림책의 분석과 비평. 서울: 마루벌.(Nikolajeva, M. and Scott, C. 2001. How Picturebooks Work. Translated by Seo, Jeongsuk et al. 2011. Seoul: Marubol.)
  31. Nodelman, P. 1988. Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picture Books. 김상욱 옮김. 2011. 그림책론: 어린이 그림책의 서사 방법. 파주: 보림.(Nodelman, P. 1988. Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picture Books. Translated by Kim, Sang-Wook. 2011. Paju: Bolim.)
  32. Ruth, H. and Climo, S. 1993. The Korean Cinderella. New York: HarperCollinsPublisher.
  33. Salisbury, M. and Styles, M. 2012. Children's Picturebooks. 서남희 옮김. 2012. 그림책의 모든 것. 서울: 시공사.(Salisbury M. and Styles, M. 2012. Children's Picturebooks. Tranlated by Seo, Namhee. 2012. Seoul: Sigongsa.)
  34. Shulevitz, U. 1997. Writing with Pictures: How to Write and Illustrate Children's Books. 재인용. 현은자, 김세희. 2005. 그림책의 이해. 파주: 사계절.(Shulevitz, U. 1997. Writing with Pictures: How to Write and Illustrate Children's Books. Quoted in Hyun, Eun Ja and Kim, Sae Hee. 2005. Looking at Picturebooks. Paju: Sakyejul.)
  35. The Publishers Association. 2015. PA Statistics Yearbook 2014. London: The Publishers Association. 재인용. 미래출판전략연구소 편. 2015. 독자의 도서발견 채널과 국내외 책의 발견성 강화 동향. 전주: 한국출판문화산업진흥원.(The Publishers Association. 2015. PA Statistics Yearbook 2014. London: The Publishers Association. Quoted in Future Publishing Strategy Lab. 2015. A Tendency of the Channel of Finding Books for Reader and the International-and-Domestic Discoverability Reinforcement of Publisher. Jeonju: Publication Industry Promotion Agency of Korea.)
  36. Kress, G. and van Leeuwen, T. 1996. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 재인용. Salisbury, M. and Styles, M. 2012. Children's Picturebooks: The Art of Visual Storytelling. London: Laurence King Publishing Ltd.
  37. Wiesner, D. 2001. Three Pigs. 이옥용 옮김. 2002. 아기돼지 세 마리. 서울: 마루벌.(Wiesner, D. 2001. Three Pigs. Translated by Lee, Ok Yong. 2002. Seoul: Marubol.)
  38. Otsuka, Yuzo and Akaba, Suekichi. 1967. Suho and the White Horse. 이영준 역. 2001. 수호의 하얀말. 서울: 한림출판사.(Otsuka, Yuzo and Akaba, Suekichi. 1967. Suho and the White Horse. Translated by Lee, Yeong-Joon. 2001. Seoul: Hollym Corp, Publisher.)