참고문헌
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정, 교육부 고시 제201-74호 [별책 8호]. 교육부.
- 김구연 (2009). 수학 수업에 표현된 수학 교사의 신념과 지식. 대한수학교육학회지:학교수학, 11(3), 335-349.
- 김민경, 민선희, 강선미 (2009). 초등교사들의 수학적 모델링에 대한 인식 조사 연구. 한국학교수학회논문집, 12(4), 411-431.
- 김민경, 홍지연, 김은경 (2009). 수학적 모델링 사례 분석을 통한 초등 수학에서의 지도 방안 연구. 한국수학교육학회지시리즈A:수학교육, 48(4), 365-385.
- 김선희 (2005). 문제 중심 학습의 방법으로서 수학적 모델링에 대한 고찰. 대한수학교육학회지:학교수학. 7(3), 303-318.
- 박진형 (2015). 다면적 모델링에 기반한 수학 교수 학습 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문. 서울: 서울대학교.
- 박진형, 이경화 (2014). 수학교육에서 모델의 활용에 대한 국외 문헌 연구. 대한수학교육학회지:수학교육학연구, 24(3), 285-310.
- 방정숙 (2006). 학생중심 초등수학 교실문화의 구현과 난제. 한국수학교육학회지시리즈A:수학교육, 45(4), 459-479.
- 신은주, 권오남 (2001). 탐구지향 수학적 모델링에 관한 연구. 대한수학교육학회지:수학교육학연구, 11(1), 157-177.
- 오영열 (2013). 초등수학에서 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
- 우정호 (2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울: 서울대학교출판부.
- 황혜정 (2007). 수학적 모델링의 이해 - 국내 연구 결과 분석을 중심으로 -. 대한수학교육학회지:학교수학, 9(1), 65-97.
- Blum, W. (2002). ICMI Study 14: Applications and Modelling in Mathematics Education-Discussion Document. Educational Studies in Mathematics, 51(1/2), 149-171 https://doi.org/10.1023/A:1022435827400
- Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58.
- Carlson, M. A., Wickstrom, M. H., Burroughs, E. A., & Fulton, E. W. (2016). A Case for Mathematical Modeling in the Elementary School Classroom. In C. R. Hirsch (Ed.), Mathematical Modeling and Modeling Mathematics, Annual Perspectives in Mathematics Education 2016. (pp. 121-29). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Common Core State Standards Initiative. (2010). Common core state standards for mathematics. Retrieved from http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_Math%20Standards.pdf
- English, L. D. (2004). Mathematical modelling in the primary school. In I. Putt, R. Faragher, & M. McLean (Eds.), Mathematics education for the third millennium: Towards 2010 (pp. 207-214). James Cook University: Mathematics Education Research Group of Australasia.
- English, L. D., & Watters, J. J. (2005). Mathematical modeling in the early school years. Mathematics Education Research journal, 16(3), 59-80.
- English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: children’s construction of a consumer guide. Educational Studies in Mathematics, 63, 303-323. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9013-1
- Gravemeijer, K. (2002). Emergent modeling as the basis for an instructional sequence on data analysis. Sixth International Conference on Teaching Statistics, 1-6. Kaapstad : Technische Universiteit Eindhoven.
- Lesh, R., & Doerr, H. (2003). Foundations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh & H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 3-34). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Niss, M. (1992). Applications and modelling in school mathematics: Directions for future development. In I. Wirszup & R. Sterit (Eds.), Development in school mathematics education around the world, Vol.3. (pp. 346-31). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers' beliefs and affect. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-315). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Pollak, H. O. (2012). What is mathematical modeling? In Columbia University Teachers Colleage (Ed.), Mathematical modeling handbook. (pp. vii-xi). Comap, Inc. Retrieved from http://www.comap.com
- Polya, G. (1986). How to solve it, (우정호 역), 어떻게 문제를 풀 것인가, 서울: 천재교육.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
- Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc