Two Middle School Students' Meaning of 'a' in the Linear Function, 'y = ax + b'

일차함수의 식 'y = ax + b'의 표현과 해석에서 드러나는 'a'에 대한 중학생간의 서로 다른 의미

  • Received : 2017.04.07
  • Accepted : 2017.05.11
  • Published : 2017.05.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the differences in the meanings of two $7^{th}$ grade students over 'a' in expressing and interpreting a function of the form of 'y=ax+b(a, b is a constant, $a{\neq}0$)', and to identify causes of the differences. We collected data from a teaching experiment with four $7^{th}$ grade students who participated in 23 teaching episodes. Analysis of the collected data revealed marked differences between student A and student B in expressing and interpreting given situations with linear functions. The differences between the two students and the causes of differences were also analyzed. The results show that the students expressed and interpreted 'a' in the linear function 'y=ax+b', on the basis of their construction of quantities and their quantitative relationships in a given situation involving a constant rate of change.

본 연구의 목적은 함수적 상황을 식 'y=ax+b(a, b는 상수, $a{\neq}0$)'로 표현하고 해석하는 과정에서 드러나는 중학생간의 'a'에 대한 인식의 차이와 그 원인을 탐색하는 것이다. 중학교 1학년 4명의 학생을 대상으로 약 3개월간(2016.5.~2016.7.)에 걸쳐 일차함수의 표현과 해석에 대한 수업을 실시하였고, 수집된 자료를 분석한 결과 상황을 일차함수의 식으로 표현하고 해석하는 과정에서 학생 A와 학생 B의 차이점이 두드러지게 드러났다. 이에 본 연구는 일차함수의 식을 표현하고 해석하는 과정에서 나타나는 학생 A와 학생 B의 차이와 그 원인을 비교, 분석하였다. 그 결과, 학생들이 일정한 변화율을 포함하는 상황에서 구성하는 두 변량과 그들 사이의 관계가 달랐으며, 특히 상황을 식 'y=ax'로 동일하게 표현하더라도 'a'에 대한 인식 수준과 식 'y=ax+b'의 표현과 해석의 차이를 보였다.

Keywords

References

  1. 마민영.신재홍(2016). 대수 문장제의 해결에서 드러나는 중등 영재 학생간의 공변추론 수준 비교 및 분석. 학교수학, 18(1), 43-59.
  2. 박선화.변희현.주미경(2011). 중학교 학생의 수학과 학습 특성 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2011-5.
  3. 변희현.주미경(2012). 우리나라 중학생의 함수 개념화 특성. 수학교육학연구, 22(3), 353-370.
  4. 손홍찬.류희찬(2005). 함수 지도와 수학적 모델링 활동에서 스프레드시트의 활용. 수학교육학연구, 15(4), 505-522.
  5. 이광상.조민식.류희찬(2006). 엑셀의 활용이 일차함수 문제해결에 미치는 효과. 학교수학, 8(3), 265-290.
  6. 이종희.김부미(2003). 교수학적 처방에 따른 중학생들의 일차함수 오개념의 변화와 그 효과 분석. 학교수학, 5(1), 115-133.
  7. 이화영.류현아.장경윤(2009). 함수의 그래프 표현 및 그래프 해석 지도 가능성 탐색. 학교수학, 11(1), 131-145.
  8. 전형옥.이경화.방정숙(2009). 초등학교 6학년 학생의 양적 추론 사례 연구. 수학교육학연구, 19(1), 81-98.
  9. 정은실(2003). 비 개념에 대한 역사적, 수학적, 심리적 분석. 학교수학, 5(4), 421-440.
  10. 최지영.방정숙(2008). 초등학교 4학년 학생들의 대수적 사고 분석. 수학교육논문집, 22(2), 137-164.
  11. Carlson, M. (1998). A cross-sectional investigation of the development of the function concept. Research in Collegiate Mathematics Education III, Conference Board of the Mathematical Sciences, Issues in Mathematics Education, 7, 114-163.
  12. Carlson, M., Jacobs, S., Coe, E., Larsen, S., & Hsu, E. (2002). Applying covariational reasoning while modeling dynamic events: A framework and a study. Journal for Research in Mathematics Education, 33(5), 352-378. https://doi.org/10.2307/4149958
  13. Castillo-Garsow, C. (2012). Continuous quantitative reasoning. In R. Mayes & L. L. Hatfield (Eds.), Quantitative reasoning and mathematical modeling: A driver for STEM integrated education and teaching in context (Vol. 2, pp. 55-73). Laramie, WY: University of Wyoming College of Education.
  14. Ellis, A. B. (2011). Algebra in the middle school: Developing functional relationship through quantitative reasoning. In J. Cai, & E. Knuth (Eds.), Early algebraization (pp.215-238). Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
  15. Hackenberg, A. J. (2009). Relationships between students' fraction knowledge and equation solving. In Paper presentation at the research pre-session of the annual conference of the National Council of Teachers of Mathematics Washington, D.C.
  16. Lobato, J., Hohensee, C., Rhodehamel, B., & Diamond, J. (2012). Using student reasoning to inform the development of conceptual learning goals: The case of quadratic functions. Mathematical Thinking and Learning, 14, 85-119. https://doi.org/10.1080/10986065.2012.656362
  17. Monk, S. (1992). Students' understanding of a function given by a physical model. In G. Harel & E. Dubinsky (Eds.), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy (pp. 175-193). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  18. Moore, K. C., & Thompson, P. W. (2015). Shape thinking and students' graphing activity. In T. Fukawa-Connelly, N. E. Infante, K. Keene & M. Zandieh (Eds.), Proceedings of the 18th Meeting of the MAA Special Interest Group on Research in Undergraduate Mathematics Education (pp. 782-789. Pittsburgh, PA: RUME.
  19. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  20. Smith, J., & Thompson, P. W. (2007). Quantitative reasoning and the development of algebraic reasoning. In J. J. Kaput, D. W. Carraher & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 95-132). New York: Erlbaum.
  21. Steffe, L. P. & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 267-306). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  22. Thompson, P. W., & Thompson, A. G. (1992). Images of rate. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.