DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Program for Topophilia Geological Fieldwork Based on Science Field Study Area in Youngdong, Chungcheongbuk-do

충북 영동 지역의 과학학습장을 활용한 토포필리아 야외지질학습 프로그램 개발

  • Received : 2017.03.25
  • Accepted : 2017.04.30
  • Published : 2017.04.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a science field study area using Geumgang(Geum River), fossil origins and various geological resources in Youngdong area of Chungcheongbuk-do as educational resources; and utilize them to develop an education program to cultivate earth science and topophilia. The Youngdong sedimentary basin (Cretaceous period) has a well-developed outcrop along the Geumgang and it is therefore easy to find various geological structures, plant fossils, and dinosaur fossils. Also, it has a distinct sedimentary structure, such as mud cracks, ripple marks and cross-bedding. Science field study area(6 observation sites) were developed based on school curriculum, textbook analysis, and professional earth science education panel discussion to create a convergence education program. The result of validating the developed program showed that all the items were satisfactory ($CVR{\geq}0.88$) in the test categories. The science field study teaching-learning model was applied to actual classes. The evaluation result for class satisfaction was positive, scoring Rickert scale 4.18. The result of observation about the outdoor classroom process in the science field study area revealed that students were able to form a new image of the beautiful scenery of the Geumgang. Also, the students could gain a new understanding, concept and value of various geological objects (sandy beach, stepping-stones, dinosaur footprint fossils, sedimentary formation), which naturally allowed them to form topophilia.

본 연구는 충북 영동군 지역의 금강과 화석산지, 다양한 지질구조를 교육자원으로 하여 과학학습장을 개발하고, 이를 활용하여 지구과학 학습과 토포 필리아를 함양할 수 있는 교육 프로그램을 구안하는 것이다. 영동 퇴적층(백악기)은 금강을 따라 신선한 노두가 잘 발달되어 있어서 다양한 지질구조와 식물화석, 공룡 발자국 화석을 쉽게 찾을 수 있고, 건열과 연흔, 사층리 등 뚜렷한 퇴적구조가 잘 나타난다. 교육과정과 교과서 분석, 전문가 패널의 협의를 통해 야외학습장(관찰지점 6곳)을 개발하여 융합교육 프로그램으로 구안했다. 개발 프로그램에 대한 내용타당도 검증 결과, 모든 검사 항목에서 양호했다($CVR{\geq}0.88$). 야외학습 모형에 따라 수업에 적용한 결과 수업 만족도는 매우 긍정적으로 평가되었다(4.18). 과학학습장에서 진행된 야외 수업과정을 관찰한 결과, 학생들은 금강의 아름다운 경관 이미지를 새롭게 형성하였으며 다양한 구체물(모래사장, 징검다리, 공룡 발자국 화석, 퇴적구조 등)에 대한 개념과 가치, 의미를 새롭게 인식하게 되면서 토포필리아를 갖게 되었다.

Keywords

References

  1. 김규봉, 황재하(1986). 영동도폭지질보고서 및 지질도(1/50000), 한국동력자원연구소.
  2. 김해경(2016). 고흥군 북서 해안의 지질학습장으로서의 활용가능성, 대한지구과학교육학회지, 9(2), 163-172. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.2.163
  3. 김해경(2015). 지역 지질을 활용한 초등학교 야외지질학습장의 개발, 대한지구과학교육학회지, 8(2), 128-138. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.2.128
  4. 김화성, 함호식, 이문원(2013). 화성암 지역의 야외 지질학습장 개발 및 적용, 한국지구과학회지, 34(3), 274-285. https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.3.274
  5. 국립국어원(2017). 사랑의 어원, Retrived February 5, 2017, from http://www.korean.go.kr.
  6. 교육과학기술부(2011). 2011개정 과학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2011-361호.
  7. 교육부(2015). 2015개정 과학과 교육과정, 교육부 고시 제2015-74호.
  8. 맹승호(2004). 야외 지질 학습 수업모형에 관한 고찰, 함께하는 지구과학 교육, 3, 55-64.
  9. 박재문, 양우헌, 조규성(2007). 전북 부안군 채석강 일대의 야외지질 학습자료 개발 및 적용, 한국지구과학회지, 28(7), 747-761. https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.7.747
  10. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 박종윤, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙(2011). 우리나라 STEAM 교육의 방향, 학습자중심교과교육연구, 11(4), 149-171.
  11. 손치무, 정창희, 이상만, 엄상호(1969). 우리나라의 퇴적환경과 지질구조에 관한 연구, 과학기술처 연구보고서 69(2), 50.
  12. 이어령(2015). 언어로 세운 집, 서울: 아르테.
  13. 윤마병(2014). 토포필리아의 학습동기 역할과 전북지역의 교육자원 개발, 한국콘텐츠학회논문지, 14(4), 231-246.
  14. 윤마병, 김학성, 이종학(2014). 전북지역 교육자원을 활용한 토포필리아 STEAM 교육 프로그램 개발, 과학교육연구지, 38(1), 41-56.
  15. 윤마병, 홍재영(2012). 고등학교 융합과학(STEAM) 실험-실습 프로그램 개발과 과학 캠프 적용, 과학교육연구지, 36(2), 263-278.
  16. 장일구(2011). 경계와 이행의 서사 공간, 서울: 서강대학교 출판부.
  17. 조규성, 양우헌, 신순선, 오재명, 정덕호(2012). 변산반도 격포 적벽강 일대 야외지질 학습자료 개발 및 적용, 한국지구과학회지, 33(7), 658-671. https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.658
  18. 하병건, 김용권(2015). 환경 관련 체험학습이 초등학생의 환경소양과 과학적 태도에 미치는 효과, 대한지구과학교육학회지, 8(2), 206-217. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.2.206
  19. 홍정수, 장남기(1997). 중등학교 과학과 야외활동의 실태 및 개선 방안, 한국과학교육학회지, 17(1), 85-92.
  20. Carnevale, P. J. & Isen, A. M. (1986). The influence of positive affect and visual access on the discovery of integrative solutions in bilateral negotiation, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 37, 1-13. https://doi.org/10.1016/0749-5978(86)90041-5
  21. Csikszentmihalyi, M. (1998). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. NY: Basic Books.
  22. Dewey, J. (2002). Experienceand education, 박철홍 역(2002), 경험과 교육, 서울: 문음사.
  23. Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index, American Psychologist, 55, 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  24. Doran, R.L. (1980). Basic measurement and evaluation of science instruction. Washington: National Science Teachers Association.
  25. Huntoon, J.E., Bluth, G.J., & Kennedy, W.A. (2001). Measuring the effects of a research-based field experience on undergraduates and K-12 teachers, Journal of Geoscience Education, 49, 235-248. https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.3.235
  26. Isen, A.M. & Reeve, J. (2005). The influence of positive affect on intrinsic and extrinsic motivation: Facilitating enjoyment of paly, responsible work behavior, and self-control. Motivation and Emotion, 29(4), 295-323. https://doi.org/10.1007/s11031-006-9019-8
  27. Johan H. (2016). Homo ludens: A Study of the play-element in culture, Washington: Angelico Press.
  28. OECD (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science, NY: Center for educational research and innovation.
  29. Orion, N. (1993). A model for the development and implementation of field trips as an integral part of the science curriculum, School Science and Mathematics, 93, 325-331. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
  30. Orion, N. & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment, Journal of Research in Science Teaching, 40, 1097-1119.
  31. Piaget, J. (1983). Piaget's theory. In W. Kessen(Ed.), Handbook of child psychology(Vol. 1, pp. 103-128), NY: Wiley.
  32. Rousseau, J.J. (2003). Emile or treatise on education, trans. by William H. Payne. Amherst, NY: Prometheus Books.
  33. Tuan, Y.F. (1961). Topophilia, or sudden encounter with the landscape, Landscape, 11, 29-32.
  34. Tuan, Y.F. (1977). Space and place: The perspective of experience. Minnesota: University of Minnesota Press.
  35. Urry J. (2007). Mobilities, 신유목민시대의 패러다 임과 사회 이후 사회, 강현수, 이희상 역, 서울: 아카넷.
  36. Yoon, M.B. (2016). Development of the STEAM education program on climate change for science club activities, International Journal of Knowledge and Learning, 11, 123-131.

Cited by

  1. Exploring Pre-service Earth Science Teachers’ Perceptions about Learning on Geological Field Trip vol.39, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.3.291