DOI QR코드

DOI QR Code

지구과학 I 문제 해결 과정에서 나타난 학습유형에 따른 고등학생의 시선 추적 분석

Eye Tracking Analysis for High School Students' Learning Styles in the Process of Solving on Earth Science I

  • 투고 : 2017.03.23
  • 심사 : 2017.04.13
  • 발행 : 2017.04.30

초록

본 연구의 목적은 고등학생의 학습유형이 대학수학능력시험 지구과학I 과목의 행동영역에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 문제해결과정에서 나타나는 학습유형에 따른 학습자의 문제해결 방식을 시선추적 기법을 통해 살펴보고자 하였다. 충청북도 소재 E 고등학교 2학년 4개 학급 중 2개 학급, 총 50명의 학생들에게 학습유형검사를 실시하였으며, 이 중에서 최근 2년간 시행된 대학수학능력시험 지구과학I 기출문제를 접하지 않은 학생을 중심으로 학습유형 별 2명씩 무선 표집하여 최종 8명을 연구 대상으로 실험을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 확산적 동화적 수렴적 조절적 학습자의 문항 정답률이 각각 지식영역, 적용영역, 지식-이해영역, 이해영역에서 높게 나타남으로써 네 가지 학습유형이 평가문항의 행동영역에 따라 성취 수준에 차이가 있음을 확인하였다. 둘째, 학습유형별 학습자가 대학수학능력시험 지구과학I 과목의 문제를 해결하는 과정에서 보인 관심영역(AOI) 별 시선점유율은 AOI 2 영역이 AOI 1, 3, 4 영역보다 높은 시선점유율을 나타내었다. 즉 네 가지 학습유형의 학습자들이 문제 해결의 단서 혹은 정보가 되는 AOI 2 영역, 즉 표 그림 그래프 영역에 더 주의 깊게 응시한 것으로 나타났다. 이 결과로부터 질적인 면에서 높은 수준의 문항개발을 위해서는 AOI 2 영역을 중점적으로 고려해야할 것으로 판단되었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 선발의 공정성과 객관성을 확보하기 위해서는 대학수학능력시험 지구과학I 행동영역에서 전체적으로 고른 문항 수가 출제되어야 할 것이며, 문항개발 시 과학개념에 대한 지식, 이해, 적용, 탐구의 행동영역 별 문항이 표 그림 그래프와 높은 상관관계를 갖도록 문항을 제작해야 할 것으로 사료된다.

The purpose of this study is to analysis eye tracking for high school students' learning styles in the process of solving in the behavioral domains of the College Scholastic Ability Test on Earth Science I. The subjects of this study were 50 students from two classes out of 4 classes in E high school in Chungcheong province. Among them, we conducted experiments by randomly sampling 2 students of each type of learning based on the criteria that they had not encountered the problem of Earth Science I from the past two years. The findings indicate that the item correctness rate of divergers, assimilators, convergers, and accommodators were higher in the knowledge domain, application domain, knowledge-understanding domain, and understanding domain. This confirms that there is a difference among the four learning styles in the level of achievement according to the behavioral areas of the assessment questions. The latter finding was that the high eye-share of AOI 2 appeared higher than AOI 1, 3, 4 in the course of solving the problems. This is because the four types of learners pay more careful attention to the AOI 2 area, which is the cue-or-information area of problem solving, that is, the Table, Figure, and Graph area. Therefore, in order to secure the fairness and objectivity of the selection, it is necessary that an equal number of questions of each behavioral domain be selected on the Earth Science I Test of the College Scholastic Ability Test in general. Besides, it seems to be necessary that the knowledge, understanding, application, and the behavior area of the inquiry be highly correlated with the AOI 2 area in development of test questions.

키워드

참고문헌

  1. 서진수, 한신, 김형범, 정진우(2012). 과학고 학생들의 비구조화된 문제 해결 과정 특성 분석. 대한지구과학교육학회, 5(1), 8-19.
  2. 채동현(2015). 대학 영재원 영재선발시험의 단계별 연관성에 관한 연구: 창의성의 일반 영역적 관점과 특수 영역적 관점에서. 대한지구과학교육학회, 8(3), 259-266. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.3.259
  3. 최현동, 신동훈(2012). 과학 교과서의 표를 해석하는 초등 교사들의 안구 운동 추적. 한국초등과학교육학회, 31(3), 358-371.
  4. 한국교육과정평가원(2015). 2016학년도 대학수학능력 시험 학습방법안내. 서울: 한국교육과정평가원.
  5. Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., and Ecclestone, K.(2004). Learning style and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. http://www.lsda.org.uk/pubs/dbaseout/download.asp?code=1543 (October 11th 2016).
  6. Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., and Weijer, J.(2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press.
  7. Kim, H.(2016). Effect of web-based science Journal writing on the science-related affective domain of sixth grade students in Korea. International Journal of Knowledge and Learning, 11(2-3), 147-155.
  8. Kim, H., and Chae, D. H.(2016). The development and application of a STEAM program based on traditional Korean culture. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(7), 1925-1936.
  9. Kolb, D. A.(1984). Experimental learning : Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.
  10. Kolb, D. A.(1985). Learning Style Inventory (LSI). Boston, MA: Hay Resource Direct.
  11. Kolb, D. A.(1999). Learning Style Inventory, Boston, version 3: Technical specifications. Boston, MA: Hay Resource Direct.
  12. Kowler, E.(2011). Eye Movements: The Past 25 Years. Visual Research, 51(13), 1457-1483.
  13. Liu, C. J., and Shen, M. H.(2011). The Influence of Different Representations on Solving Concentration Problems at Elementary School. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 621-629. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9293-4
  14. Nulty, D. D., and Barrett, M. A.(1996). Transitions in students' learning style. Students in Higher Education, 21(3), 333-345. https://doi.org/10.1080/03075079612331381251
  15. Pask, G.(1976). Styles and strategies of learning. British Journal of Psychology, 46(2), 128-148.
  16. Stice, J. E.(1987). Using Kolb's learning cycle to improve students learning. Engineering Education, 77(5), 291-296.
  17. Tallmadge, G. K., and Shearer, J. W.(1969). Relationships among learning styles, instructional method and the nature of learning experience. Journal of Educational Psychology, 60(3), 222-230. https://doi.org/10.1037/h0027623
  18. Tsai, R., Loehr, J., and Brigham, F.(2006). An exploration of the use of Eye-Gaze Tracking to study problem-solving on standardized science assessments. International Journal of Research & Method in Education, 29(2), 185-208. https://doi.org/10.1080/17437270600891614
  19. Stice, J. E.(1987). Using Kolb's learning cycle to improve students learning. Engineering Education, 77(5), 291-296.
  20. Wheeler, R.(1980). An alternative to failure: Teaching reading according to students; perceptual strength. Kappa Delta Pi Record, 59-63.
  21. Weinberg, F. H.(1983). An experimental investigation of the interaction between modality preference and mode of presentation on the instruction of arithmetic concepts to third grade underachiever. Unpublished doctoral dissertation St. John's University.