DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Chinese Traditional Colors to Animation Production

중국 애니메이션제작을 위한 전통색채 연구 -한국과 중국 관객을 중심으로-

  • 유현자 (강원대학교 영상문화학과) ;
  • 조정래 (한림대학교 중국학과)
  • Received : 2017.03.15
  • Accepted : 2017.04.06
  • Published : 2017.05.28

Abstract

Colors that stimulate human emotions in everyday life are one of the important factors in animation production. The research on color has been actively carried out in relation to the importance and nature mainly for animation production. However, researches that investigated different views for specific color by geographic characteristics are rare. Therefore, information was collected through questionnaire survey and empirical analysis was conducted using SPSS statistical package to analyze preference of Korean and Chinese people for the Chinese traditional colors. The analysis results showed that both Korean and Chinese groups preferred red color among Chinese traditional colors. This preference for red was statistically significant in both groups, indicating that the intensity of preference for red was different even though Korean and Chinese equally preferred red. Furthermore, among 10 red colors, the preferred red was different between Chinese and Korean. Based on these results, it is suggested that the color should be selected considering the characteristics of the intended market for Chinese animation production and the personality of the viewers who watch the animation products.

일상생활에 있어서 인간의 감정을 자극하는 색채는 애니메이션제작에 있어서 중요한 요소 중 하나이다. 색채 연구는 주로 애니메이션 제작에 있어서의 중요성 및 속성에 관련하여 활발하게 이루어져 왔다. 그러나 민족적 특성에 따른 색채에 대한 선호도 연구는 매우 드물다. 본 연구에서는 한국과 중국인의 전통색채에 대한 선호도 차이를 확인하고자 설문조사를 통해 SPSS 통계 패키지를 이용하여 실증적 분석을 실시하였다. 그 결과 한국과 중국 두 집단 모두에서 전통색채인 오색 중 빨강색이 다른 색보다 선호도가 높았으나, 한국과 중국인들이 빨강색을 선호하더라고 빨강색에 대한 선호도의 정도가 다름을 보였다. 또한 10가지 빨강색 중에서 한국인과 중국인의 선호하는 빨강색이 다르게 나타났다. 이러한 결과에 따라 중국 애니메이션 제작에 참여하고자하는 한국과 중국의 애니메이션 제작자는 애니메이션 시장과 관객의 특성을 고려하여 색채를 선택하여야 함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강대석, 전정숙, "애니메이션 영화의 색채 변화 분석," 디자인학연구, Vol.17, No.2, 통권 제56호, pp.55-66, 2004.
  2. Faber Biren, 色彩心理, 東國出版社, 1993.
  3. 김병옥, 배은정, "색채감성이 브랜드 개성에 미치는 영향에 관한 연구," 브랜드디자인학연구, Vol.4, No.2, 통권 제7호, pp.123-138, 2006.
  4. 이옌리, 김맹호, "중국 기호품의 패키지디자인 색채연구," 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집, 2010.
  5. 진정식, "애니메이션에 적용된 색채의 심리적 의미 전달," 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제11호, pp.145-153, 2006.
  6. 임자연, "애니메이션 오프닝 타이틀에 나타난 색채표현 연구," 한국콘텐츠학회지, 제7권, 제3호, pp.12-17, 2009. https://doi.org/10.20924/CCTHBL.2009.7.3.012
  7. 김지수, "애니메이션의 색채에 관한 연구," 한국콘텐츠학회지, 제4권, 제2호, pp.43-51, 2006. https://doi.org/10.20924/CCTHBL.2006.4.2.043
  8. 張廣澤, 聶倩, "從傳統色彩觀分析當代設計中的中國紅," 海峽兩岸傳統色彩與現代應用學術研討會論文集, 北京服裝學院, 2010.
  9. 陳彥青, 中國傳統色彩研究, 北京大學出版社, 2015.
  10. 姜澄清, 中國色彩論, 貴州大學出版社, 2013.
  11. 許哲娜, "中國傳統色彩文化淺析," 天津日報, 2015.04.14.
  12. 胡澤民, 論中國傳統色彩的象徵意識, 國立臺灣藝術教育館, 1998.
  13. 劉釗, "中國傳統色彩在動畫中的應用研究," 沈陽航空航天大學碩士學位論文, 2012.
  14. 田曉菲, "基于色彩心理學的動畫角色涉及的應用研究," 陝西科技大學碩士學位論文, 2012.