Abstract
This study investigated the performance factors for entry into the labor market of 4 - year college graduates using KEEP data and to determine how the labor market performance is related to the training institutions. The labor market performance is termed as 1) labor market entry time, 2) employment type, and 3) wage. Correspondence analysis was carried out with a nominal variable indicating the characteristics of a training institute, in which the respondents were trained for employment, and the relationship between the two was expressed in a more visible way. First, as a result of analyzing the first job transition period, the shortest training institutes were analyzed as public institutes, followed by private institutes and universities. Second, the employment rate of the public institutions is higher than that of private institutes and universities. Second, the employment rate of public institutions is higher than that of private institutes and universities. Third, the wage level of public institutes ranged from wage level 1 to 3, while private institutes had a wage level ranging from 2 to 4. Universities showed a wide range from 1 to 5. Based on these results, this study can analyze the difference in the labor market performance by training institutions when young people enter society.
본 연구는 한국교육고용패널(Korean Education and Employment Panel ; KEEP) 데이터를 활용하여 국내 4년제 대학 졸업자들을 대상으로 노동시장 진입을 위한 성과 요인을 고찰하고, 훈련기관에 따라 노동시장 성과가 어느 정도의 관계를 맺고 있는가를 탐색하는 것을 주 목적으로 첫 일자리 이행기간에 영향을 미치는 노동시장 성과요인을 분석하였다. 노동시장 성과를 각각 (1) 첫 일자리 이행기간 (2) 고용형태 (3) 임금수준으로 명명하였다. 응답자가 취업을 위하여 훈련받은 기관의 특징가진 명목변수와 대응일치분석(correspondence analysis)을 실시하였다. 양자 간의 연관성을 가시적인 방법으로 나타내기 위함이다. 그 결과 첫째, 첫 일자리 이행기간이 가장 짧은 훈련기관은 공공기관으로 사설학원, 대학 순으로 분석되었다. 둘째, 고용형태 별로는 공공기관은 사설학원과 대학과 비교하여 상대적으로 일용직의 비율이 높았다. 셋째, 임금수준 별로는 공공기관의 경우 임금수준 1범위에서 3범위까지의 분포를 보였고, 사설학원의 경우는 임금수준 2범위에서 4범위까지 높은 분포를 보였다. 이러한 결과를 기반으로 청년층의 사회진출 시 훈련기관별 노동시장 성과의 차이를 분석해 볼 수 있어, 훈련기관별 청년층 구직자의 특성에 대해서 알 수 있는 기초 자료를 제공하고, 고용과 교육 고용복지를 포괄하는 정책이 확충되어야 함을 제언하였다.