DOI QR코드

DOI QR Code

An Effect of Discussion and Debate Instruction on Mathematical Achievements and Attitudes in Elementary Mathematics Class

초등 수학에서 토의·토론수업이 학업성취도 및 태도에 미치는 영향: 초등학교 4학년 도형영역을 중심으로

  • Choi, Moro (Garak Elementary School) ;
  • Ahn, Byounggon (Department of Mathematics Education, Gwangju National University of Education)
  • Received : 2016.10.11
  • Accepted : 2017.04.25
  • Published : 2017.04.30

Abstract

The purpose of the study is to examine the effect of debate and discussion instruction in mathematics class on mathematics study achievements and attitudes in elementary school. To conduct the research, two classes were verified as the homogeneous groups by a preliminary examination on the fourth grade of J elementary school. After mathematics class, the subjects were conducted the same mathematics study achievement and attitude tests in two groups and were analyzed with descriptive statistics, independent t-test, t-test. Accordingly, debate and discussion instruction in mathematics class is more effective than regular lecture method instruction. debate and discussion instruction in mathematics classes are believed students will participate in the question and understand the mathematical principles and concepts themselves through action to solve the problem and influenced I have a positive attitude towards mathematics.

본 연구는 수학 수업에서 토의 토론이 학업성취도와 태도에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 초등학교 4학년 학급 중 학업성취도와 수학적 태도에서 동질성이 검증된 두 개 반을 실험 집단과 비교 집단으로 설정하여 토의 토론수업을 실시한 후 두 집단의 학업성취도와 수학 학습태도 검사를 실시하였다. 이는 기술통계, 독립 t검정, 대응 t검정으로 분석하였다. 연구결과 수학 토의 토론수업은 일반적 강의식 수업보다 학생들의 학업성취도 향상에 효과적이었고, 학생이 능동적으로 참여하여 질문하며 문제 해결 활동을 통해 스스로 수학적 원리와 개념을 이해하고 수학에 대한 긍정적인 태도 함양에 영향을 준 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부(2014). 수학 4-가 교사용 지도서. 교육부.(Ministry of Education (2014). Mathematics 4-Ga Teacher's Guide. Ministry of Education.)
  2. 교육부(2015). 제2차 수학교육 종합계획. http://www.moe.go.kr/에서 2016년 7월 인출.(Ministry of Education (2015). The 2nd Mathematics Education Comprehensive Plan. Draw in July 2016 at http://www.moe.go.kr/.)
  3. 김진호. 이지은. Jung Colen. 이대현.김상미 (2016). 초등수학교실토론. 서울 : 경문사.(Kim, J. H., Lee, J. E., Jung Colen., Lee, D. H. & Kim, S. M. (2016). Elementary Mathematics Classroom Discussion. Seoul: Gyeongmunsa.)
  4. 왕경수. 정혜영. 김계연(2004). 사회적 구성주의 수학 수업 모형 개발 및 적용 연구. 초등교육연구, 16(1), 389-417.(Wang, K. S., Chung, H. Y. & Kim, G. H. (2004), A Study on the Development and Application of Mathematical Instruction Model of Social Constructivism. Elementary Education Research, 16(1), 389-417.)
  5. 연합뉴스(2014). 수학교육은 이렇게! 필즈상 수상자들의 조언. http://www.yonhapnews.co.kr/에서 2016년 7월 인출.(Yonhap News (2014). Math education is like this! Advice from the Fields Winners. It will be withdrawn in July 2016 at http://www.yonhapnews.co.kr/.)
  6. 우정호 (2000). 수학 학습 지도 원리와 방법. 서울대학교출판부.(Woo, J. H. (2000). Principles and methods of mathematics instruction. Seoul National University Press.)
  7. 정문성 (2013) 토의.토론수업방법 56. 서울: 교육과학사.(Jung, M. S. (2013) Discussion and discussion method 56. Seoul: History of Education Science.)
  8. 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가 체제 연구(II)-수학과 평가도구 개발. 한국교육개발원.(K.E.D.I.(1992). A Study on Evaluation System of Mathematics Education for Pursuit of the Essence of Education (II) - Development of Mathematics Assessment Tool. K.E.D.I.)
  9. Suzanne H. Chapin, Catherine O'Connor, Nancy Canavan Anderson(2013). Classroom Discussions in Math, Grades K-6, Third Edition: Scholastic Inc.
  10. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evalyation standards for school mathematics. Reston, VA : The Auther.