DOI QR코드

DOI QR Code

A Methodology to Develop a Curriculum of Landscape Architecture based on National Competency Standards

국가직무능력표준(NCS) 기반 조경분야 교육과정 개발

  • Byeon, Jae-Sang (Dept. of Environment & Landscape Architecture, Shingu College) ;
  • Shin, Sang-Hyun (Dept. of Environment & Landscape Architecture, Shingu College) ;
  • Ahn, Seong-Ro (Dept. of Environment & Landscape Architecture, Shingu College)
  • 변재상 (신구대학교 환경조경과) ;
  • 신상현 (신구대학교 환경조경과) ;
  • 안성로 (신구대학교 환경조경과)
  • Received : 2017.01.13
  • Accepted : 2017.03.02
  • Published : 2017.04.30

Abstract

This study began from the question, "is there a way to efficiently apply industrial demand in the university curriculum?" Research focused on how to actively accept and respond to the era of the NCS (National Competency Standards). In order to apply NCS to individual departments of the university, industrial personnel must positively participate to form a practical-level curriculum by the NCS, which can be linked to the work and qualifications. A valid procedure for developing a curriculum based on the NCS of this study is as follows: First, the university must select a specific classification of NCS considering the relevant industry outlook, the speciality of professors in the university, the relationship with regional industries and the prospects for future employment, and the need for industrial manpower. Second, departments must establish a type of human resource that compromises goals for the university education and the missions of the chosen NCS. In this process, a unique competency unit of the university that can support the basic or applied subjects should be added to the task model. Third, the task model based on the NCS should be completed through the verification of each competency unit considering the acceptance or rejection in the curriculum. Fourth, subjects in response to each competency units within the task model should be developed while considering time and credits according to university regulations. After this, a clear subject description of how to operate and evaluate the contents of the curriculum should be created. Fifth, a roadmap for determining the period of operating subjects for each semester or year should be built. This roadmap will become a basis for the competency achievement frame to decide upon the adoption of a Process Evaluation Qualification System. In order for the NCS to be successfully established within the university, a consensus on the necessity of the NCS should be preceded by professors, students and staff members. Unlike a traditional curriculum by professors, the student-oriented NCS curriculum is needed sufficient understanding and empathy for the many sacrifices and commitment of the members of the university.

산업체 수요를 대학의 교육과정 속에 효율적으로 수용해낼 수 있는 방법이 없을까? 라는 질문에서 본 연구는 시작되었다. NCS라는 거시적인 흐름을 어떻게 하면 능동적으로 수용하고 대처할 수 있는가에 대한 방법론을 고민하고 제시한 연구이다. 대학 내 개별학과에서 NCS를 적용하기 위해서는 산업계 인사들과 함께 합리적 절차에 따라 교육과정을 개편해야 한다. 즉, 대학에서 NCS에 대한 이해를 바탕으로 적용을 위한 타당한 절차를 따라야 할 것이며, 본 연구에서는 이러한 NCS 기반 교육과정 개발 절차를 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 대학에서는 관련 산업 전망 및 대학 내 교수자원과 지역 산업과의 관련성이나 향후 취업전망, 산업인력수요 등을 고려하여 적용하고자 하는 NCS 세분류를 명확히 선정해야 한다. 둘째, 대학의 교육목표와 선정된 NCS 분류체계상의 세분류 목표를 절충하여 학과의 인재양성유형을 설정하고, 직무모형을 작성한다. 이 과정에서 NCS 세분류 상의 능력단위 뿐만 아니라, 학과에서 필요로 하는 NCS 기초과목과 응용과목 등에 해당하는 대학자체 능력단위를 추가하여 작성해야 한다. 셋째, NCS 세분류별 직무모형 검증 단계에서 각각의 능력단위요소에 대한 교육과정 적용 여부를 파악하여 학과의 직무모형을 완성한다. 넷째, 직무모형 내 능력단위에 대응하여 교과목을 도출하고, 학칙에 따른 시수 및 학점과 함께 해당 교과목들이 어떠한 내용을 어떠한 방식으로 운영하고 평가해야 하는지에 대한 교과목 명세서를 명확히 작성한다. 다섯째, NCS 기반 교과목들의 교육 시기에 따른 전후 관계를 파악하고, 각 학기 혹은 학년별로 교과목을 어떻게 배치하고 운영할 것인지에 대한 로드맵을 작성한다. 해당 로드맵을 통해 추후 과정평가형 자격제도의 도입 여부를 결정할 수 있는 직무능력성취도의 기본틀이 완성될 수 있다. 대학 내에서 NCS 기반 교육과정이 성공적으로 정착하기 위해서는 무엇보다도 대학 내 구성원들 즉, 교수와 학생, 직원들이 NCS의 필요성에 대하여 공감하는 것이 선행되어야 한다. 기존의 교수자 중심의 교육과정과 달리 수요자 중심의 NCS 교육과정은 처음부터 끝까지 대학 구성원들의 많은 희생과 헌신을 담보해야 가능하기 때문에, 이에 대한 적절한 보상 예컨대 과정평가형 혹은 과정이수형 국가기술자격의 부여 등이 마련되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. Byeon, J.(2016) "Where are NCS in the field of Landscape Architecture?". The 91st Ecoscape. Seoul: Environment &Landscape Architecture. pp. 58-65.
  2. Byeon, J. and S. Shin(2009) A human resources study of the landscape architecture industry in Korea. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 37(3): 33-45.
  3. Byeon, J., S. Ahn and S. Shin(2015) A methodology to develop a curriculum based on national competency standards: Focused on methodology for gap analysis. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 43(1): 40-53. https://doi.org/10.9715/KILA.2015.43.1.040
  4. Cho, Y.(2016) A Study on the Standard Curriculum of Korean Universities. A Keynote Address for Autumn Seminar of Korean Institute of Landscape Architecture.
  5. Human Resources Development Service of Korea(2013) National Competency Standards and application package in 2013(small classification: Landscape/sub-category: Landscape Maintenance, Landscape Management).
  6. Joo, S.(2014) Practitioners' perception of landscape education in universities. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 42(3): 13-24. https://doi.org/10.9715/KILA.2014.42.3.013
  7. Kim, A.(2010) Students' perception of landscape design studio education. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 38(2): 9-24.
  8. Kim, D. and I. Ryu(2015) Factors influencing turnover intentions among the newcomers in the construction of landscape architecture. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture 43(2): 73-86. https://doi.org/10.9715/KILA.2015.43.2.073
  9. Korean Council for University College Education(2017) January 16th, 2017 Professor Training Material.
  10. KRIVET(2012) Development and management of education training process with National Competency Standards in landscape field. Shingu College.
  11. Ministry of Employment and Labor(2016) July 21st, 2016 Press release material.
  12. National Assembly Budget Office(2015) The Analysis Materials of the Budget of Government Departments, 2016(Committee of Education, Culture, Sports and Tourism).
  13. http://electimes.com/article.asp?aid=1469467100135935018 (Electimes, 2016.07.27.)
  14. http://www.assembly.go.kr (Korea Assembly)
  15. http://www.ncs.go.kr (National Competency Standards)
  16. http://www.moleg.go.kr (Ministry of Government Legislation)