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The Development and Validation of a Children's Play Disposition Scale

아동 놀이성향척도 개발 및 타당화 연구

  • 성지현 (성균관대학교 아동.청소년학과) ;
  • 변혜원 (성균관대학교 아동.청소년학과) ;
  • 남지해 (성균관대학교 아동.청소년학과)
  • Received : 2017.01.05
  • Accepted : 2017.03.13
  • Published : 2017.04.28

Abstract

The purpose of this study was to develop and validate a Children's Play Disposition Scale(CPDS) which could be used to evaluate children's play patterns and preferences. The participants of this study were parents of 437 5-7-year-old children (age range from 51months to 106months). Preliminary items were developed through a review of relevant research, multiple intelligence theory and scales, confirmation of item adequacy and content validity. After the content validity was confirmed by experts, these items were edited down to a final list of 27 items representing 6 factors identified by exploratory factor analysis. The 6 factors of the scale consists of initiative, linguistic activity, logical-mathematical activity, art and craft, physical activity, and sensitivity respectively. Concurrent validity was established by using correlations between each factor of the CPDS and sub-factors and the total scores of Multiple Intelligence Checklist for preschoolers (Multiple Intelligence Institute Co., Ltd, 2008) and Multiple Intelligence Checklist for elementary schoolers (Multiple Intelligence Institute Co., Ltd, 2007). In addition, the reliability of each factor, as measured by Cronbach's ${\alpha}$, ranged from .53 to .79. The CPDS provides the developmental and educational information for strengthening children's developmental forte and for supporting children's developmental weakness. This scale can be used on developing children's play contents and guiding play methods in the future.

본 연구의 목적은 아동의 놀이 양식 및 선호를 측정할 수 있는 아동 놀이성향 척도(CPDS)를 개발하고 타당화하는 것으로, 만 5-7세 아동(월령 범위 51~106개월)의 부모 437명을 대상으로 설문을 진행했다. 이를 위해, 먼저 선행 연구 및 다중지능이론과 관련 척도를 검토하여 예비문항을 개발하였다. 전문가를 통해 문항의 적절성 및 타당성을 확인받은 뒤, 문항들은 탐색적 요인 분석을 거쳐 최종적으로 6요인의 27문항으로 확정되었다. 6요인은 각각 주도성, 언어성, 탐구성, 예술성, 운동성, 감수성이다. 본 척도의 공인타당도는 CPDS의 각 요인과 유아용/초등용 다중 지능 체크리스트의 하위 요인 및 총점간의 관계를 통해 산출하였으며, CPDS 각 요인의 신뢰도 범위는 .53~.79이다. 본 척도는 아동의 발달적 강점을 강화하고, 약점은 보완하여 아동 발달을 지원하는데 필요한 정보를 제공할 수 있을 것으로 기대하며, 향후 아동의 놀이 콘텐츠 제공과 놀이방법 등을 적절하게 지도하는데 기여할 수 있다.

Keywords

References

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