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A Study on Mobile Patient Education Service Based on Lean Canvas: The Case of Samsung Medical Center

모바일 환자 교육 서비스의 린 캔버스 적용 사례연구: 삼성서울병원 스마트설명서비스 사례를 중심으로

  • 이승준 (경성대학교 디지털미디어학부) ;
  • 박재홍 (경희대학교 경영대학)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.06.19
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Researchers and industry managers highlight the emergence of mobile healthcare market given the rapid development of IT and the expansion of average life expectancy. Medical institutions, such as university hospitals, are aiming to achieve convenience and effectiveness of treatment by providing patient education through a mobile device. This study examines a case related to the development and usage of a mobile application based on Lean Canvas, namely, the Smart Explanation Service released by Samsung Medical Center. This application comprehensively analyzes the usage status of mobile application-based patient education and its application in clinical settings. This study also examines the level of satisfaction of patients and medical workers toward this application. The result of this study is expected to provide meaningful implication to medical institutions and related industries and enable them to create and offer prepare mobile healthcare services.

IT 기술의 발달과 평균 수명의 연장 등의 이유로 모바일 헬스케어 시장이 주목받고 있다. 대학병원 등 의료기관들도 모바일 기기를 이용한 환자 교육 및 설명서비스를 통해 편의성과 치료효율성이라는 목적을 동시에 달성하기 위해 노력하고 있다. 본 연구는 삼성서울병원이 출시한 모바일 기반의 환자교육 서비스인 '스마트설명서비스' 앱 구축 및 사용 사례를 비즈니스 모델 분석 방법로인 린 캔버스를 적용하여 분석하였다. 아울러 환자 및 의료진과의 인터뷰를 통해 모바일 환자 교육 서비스의 필요성과 효과성에 대한 의견을 수집하였다. 본 연구의 결과는 모바일 기반의 환자 교육 서비스를 준비 중인 의료기관과 관련 업계에 유의미한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

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