DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Memorable Tourism Experience(MTE) on Destination Satisfaction and Loyalty

기억할만한 관광경험(MTE) 측정척도 기반의 관광지만족도 및 충성도 연구

  • Yoon, Yooshik (Department of Convention Management, College of Hotel & Tourism, Kyunghee University) ;
  • Yoo, Hana Hyunkyung (Department of Convention & Exhibition Management, Kyunghee University) ;
  • Kim, Miseong (Department of Convention & Exhibition Management, Kyunghee University) ;
  • Song, Raeheun (Division of Global Tourism Hotel Management, PaiChai University)
  • 윤유식 (경희대학교 Hospitality경영학부) ;
  • 유현경 (경희대학교 일반대학원 컨벤션경영학과) ;
  • 김미성 (경희대학교 일반대학원 컨벤션경영학과) ;
  • 송래헌 (배재대학교 글로벌관광호텔경영학부)
  • Received : 2017.02.20
  • Published : 2017.03.31

Abstract

This study aims to investigate the relations between the components of memorable tourism experience(MTE) and satisfaction, as well as loyalty. Research method and results of this study are as follows. Using the advance research of memorable tourism experience theory, the measurement scales were developed for the survey. Data were collected from the major cities in Dajeon, Korea between Jun. 1~Jul, 10, 2016. Of the 295 surveys collected, the researchers retained 274 usable responses. Data were used to examine the relations among characteristics of memorable tourism experience, satisfaction, and loyalty. The results indicated that the components of memorable tourism experience comprise nine factors. Moreover, part of the factors revealed to have significant positive effects on the satisfaction and loyalty. The results of this study provide implications for determining how tourism operators should prioritize their business resources in developing tourism programs.

본 연구는 관광객이 관광지를 방문한 후 기억할만한 관광경험이 어떤 것이 있으며, 그에 따른 관광지 만족도 및 충성도를 분석하고자 실증분석을 실시하였다. 연구방법 및 연구내용, 그 결과는 다음과 같다. 선행연구(Chandralal & Valenzuela, 2015)에서 제시한 기억할만한 관광경험(Memorable Tourism Experience: MTE) 측정척도를 활용하였으며, 현지 가이드에 대한 경험, 예상하지 못한 즐거운 경험, 지역전통 고유문화 경험, 개인자아 발견 경험, 여행 동반자 유대강화 경험, 독특하고 이국적인 경험, 정서적 경험, 지역주민 환대 경험, 개인 관심 여행 충족 경험요인 등 9개의 요인이 도출되었다. 기억할만한 관광경험은 관광지만족도 및 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기억할만한 관광 경험 중 지역주민 환대 경험은 관광지만족도와 충성도에 아무런 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 기억할만한 관광경험에 대한 중요성을 시사할 수 있으며, 관광객들에게 다양한 경험을 기획하고 제공할 수 있을 것이다.

Keywords