대화면 스마트폰의 한 손 조작 시 터치 사각영역 지원 인터랙션의 유용성

Validating one-handed interaction modes for supporting touch dead-zone in large screen smartphones

  • 박민지 (서울과학기술대학교 나노IT디자인융합대학원 IT디자인융합전공) ;
  • 김헌 (서울과학기술대학교 기계시스템디자인공학과)
  • 투고 : 2017.01.06
  • 심사 : 2017.02.15
  • 발행 : 2017.02.28

초록

본 연구의 목적은 대화면 스마트폰을 한 손으로 조작 시 터치가 어려운 사각영역의 효율적인 터치를 지원하는 한 손 모드 인터랙션의 유용성을 평가하는 것이다. 이를 위해 아이폰과 안드로이드 스마트폰 내 두 종류의 기존 한손 모드들을 분석하였고, 보다 유용할 것으로 기대되는 두 개 유형의 한 손 모드들을 추가적으로 제안하고 구현하였다. 기존 및 제안한 한 손 모드들의 유용성을 검증하기 위해, 네 개의 한 손 모드들과 일반터치를 비교하는 실험을 수행하였다. 실험 결과, 일반터치에 비해 한 손 모드로 사각영역을 터치하는데 오히려 더 긴 시간이 걸렸다. 이는 한손 모드의 경우 모드진입 조작 및 모드전환 애니메이션 시간이 기본적으로 필요했기 때문이었다. 그러나 실험참여자들이 일반터치로 사각영역을 터치 시에는 엄지를 많이 뻗어서 터치해야 해서 손의 위치변화가 커지고 연속된 조작을 어려워하였다. 또한 한 손 모드로의 전환효과와 터치 조작반경의 축소로 인하여 주관적 만족도는 한 손 모드를 사용하는 것이 더 높았다. 한편, 한 손 모드들 중에서는 아이폰의 하단이동 한 손 모드가 가장 좋은 것으로 평가되었다.

The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of one-handed interaction modes for supporting the dead zone that users must be difficulty in performing the touch manipulation with only one hand. For the purpose, this study analyzed two existing one-handed modes in iPhone and Android smartphones, and proposed and implemented two additional one-handed modes. In order to investigate effectiveness of the one-handed modes, we performed the experiment that compared normal touch mode with the four one-handed modes. Experimental results showed that all one-handed modes required more time than normal touch mode because of the time requiring in both mode change and recognition. However, the participants had difficulty in manipulating continuous touches at dead zone area with only normal touch. Moreover, the subjective satisfaction was high in one-handed modes thanks to touch convenience and smooth transition effects in mode change. In special, the one-handed mode at iPhone was the most effective out of the tested modes.

키워드

참고문헌

  1. 고상민. 스마트폰 크기 선호도 1위는 5인치. http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2015/06/17/0 200000000AKR20150617191400017.HTML?input=1195 m 2015.6.18.
  2. Yankee group research. Importance of Screen size to buy a smartphone. http://www.mobizen.pe.kr/1401. 2016.9.20.
  3. Karson, A. K., Benderson, B. B. and Contreas-Vidal, J. L. Understanding single-Handed mobile device interaction. Univerity of Maryland. HCIL-2006-02. 2006.
  4. Karson, A. K. Interface Design for Single-Handed Use of Small Devices. In Proc. UIST. 2008.
  5. 이재윤. 5인치대 스마트폰, 인간공학적으로 한국인에 불편. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=101&oid=001&aid=0006475824 2013.9.9.
  6. Karson, A. K. and Benderson, B. B. ThumbSpace: Generalized one-handed input for touchscreen-based mobile devices. Proceeding of the international conference on Human-computer interaction, pp. 324-338. 2007.
  7. 조한경, 반영환. Large Touch Screen을 적용한 휴대폰 사용행태에 관한 연구. 디자인학연구. 22(4), pp. 165-174. 2009.
  8. Schmidt, M.B. Mobile UI ergonomics: How hard is it really to tap different areas of your phone interface? Medium. https://medium.com/@mibosc/m obile-ui-ergonomics-how-hard-is-it-really-to-ta p-different-areas-of-your-phone-interface-bb043d409af8#.spzq10wpy. 2014.
  9. 박용성, 한상호. 터치키의 위치 및 크기가 한 손 엄지 손가락 누름 작업에 미치는 영향. 대한인간공학회 2007 춘계학술대회. pp. 305-309. 2007.
  10. 임기섭, 윤정식. 한 손 조작할 때 스마트폰 화면 크기 변화에 따른 사용성 평가. 한국디자인포럼. Vol.36. pp. 139-148. 2012.
  11. Boring, S., Ledo, D., Chen, X. A., Marquardt, N., Tang, A., and Greenberg, S. The fat thumb: using the thumb's contact size for single-handed mobile interaction. In Proceedings of the 14th international conference on Human-computer interaction with mobile devices and services. pp. 39-48. 2012.
  12. Wang, F., and Ren, X. Empirical evaluation for finger input properties in multi-touch interaction. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. pp. 1063-1072. 2009.
  13. Nam, H. METHOD AND APPARATUS OF CONTROLLING USER INTERFACE USING TOUCH SCREEN. PCT/KR2013/004458. 2013.
  14. 정수영, 최종훈. 대화면 스마트폰에서의 한 손 조작 웹 검색을 위한 인터페이스 디자인. 한국콘텐츠학회논문지. 15(6). pp. 33-42. 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.033
  15. 정양. 스마트폰 한 손 조작모드의 사용성 평가 연구. 석사 학위논문. 숭실대학교. 대한민국: 서울. 2015.
  16. Bloom, L. What is Your Smartphone Thumb Zone? http://blog.experts-exchange.com/ee-blog/smartphone -thumb-zone/. 2015.1.9.
  17. Lund, A.M. Measuring Usability with the USE Questionnaire. STC Usability SIG Newsletter, 8:2.: USE Questionair: Usefulness, Satisfaction, and Ease of use. 2001.
  18. 김헌, 송해원, 박수현. Proper Response Times and Design Factors Influencing User Satisfation with Diverse Touch Tap Operation for the Smartphone. Archives of Design Research. 27(2). pp. 95-105. 2014.