DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Cognition Distance of Separately Shelved Items by Multi-dimensional Scaling Analysis in Children's Libraries

다차원척도법을 이용한 어린이도서관 별치 자료에 대한 인지 거리 연구

  • Received : 2017.02.15
  • Accepted : 2017.03.07
  • Published : 2017.03.30

Abstract

This study conducted a survey to measure recognition distance between the materials which are located separately in a children's library targeting 200 elementary school lower grade students, higher grade students, and school parents(adults). And compared recognition distance between the elements of materials of individual visitor group with multidimensional scaling and K-mean group analysis. Multidimensional Scaling (MDS) is a technique for projecting the cognitive state in space by evaluating the similarity or attribute of the analysis target. Even though it is mainly used for market diagnosis in marketing, It can also be applied to present an ideal physical layout plan by analyzing the distance. As a result of analysis, the main discoveries are as follows. First, elementary school students cognize child, baby and computer materials should be adjacent as a same group. But recognition of adults(school parents) is reflected by differing from elementary school students vastly. They cognize that computer materials should be formed as a special group separated from child and baby's materials. Second, elementary school higher graders and adults(school parents) groups also want to separate their main reading materials from baby's book, therefore They both want to secure silent reading space separating from baby. Third, as a result to confirming how this recognition distance system of materials is reflected in a real children's library through three children's libraries in Y-gu, Incheon, there is no library with structure according perfectly with a recognition system of a particular class, but a recognition system of adults and elementary school students is partially reflected because baby, child and computer materials, and baby and child materials are commonly separated and placed. It is difficult to insist that a recognition system of a visitor group, especially a recognition system of children is absolute consideration conditions in material placement of a children's library. However, understanding cognition of the user groups can be an important evidentiary factors to offer differentiated service space according to visitors and effective placement of the elements of library resources.

연구는 초등학교 저학년과 고학년, 학부모로 구성된 어린이 도서관 이용자들 200여명이 인지하는 별치 자료간 희망 인지 거리를 다차원척도법(Multi-Dimensional Scaling: MDS)과 K-means 군집분석을 활용해 비교 분석하고 이들의 인지 거리가 실제 어린이 도서관에 어떻게 투영되어 있는지 몇 가지 사례를 통하여 검토해 보았다. 다차원척도법은 분석 대상의 유사성이나 속성 등을 평가하여 공간상에 투영시키는 기법으로 마케팅에서 주로 시장 진단을 위해 활용되지만, 제품이나 시설에 대한 이용자의 인지적 거리를 분석하여 이상적인 물리적 배치 방안을 제시하는 데에도 적용할 수 있다. 분석 결과, 별치 자료간 인지 거리에 있어 초등학교 저학년과 고학년 그리고 학부모 집단간에 각각 차이가 나타났으며, 특히 유 아동자료와 컴퓨터자료 그리고 유아자료와 아동자료간의 인지 거리에 있어 큰 차이가 존재하는 것으로 분석되었다. 한편, Y구의 3개 어린이도서관을 대상으로 분석된 인지 거리 체계가 어떻게 투영되어 있는지 확인해 본 결과, 특정 집단의 인지 체계에 완벽히 부합하는 공간 구조를 지닌 도서관은 존재하지 않았으나, 공통적으로 유 아동자료와 컴퓨터자료, 그리고 유아자료와 아동자료가 분리 배치되어 있다는 점에서 학부모와 초등학생들의 인지 거리가 부분적으로 투영되어 있는 것으로 검토되었다.

Keywords

References

  1. 강건해 (2006). 어린이 도서관에서 아동의 독서공간과 행태의 관계에 관한연구 - 어린이 기적의 도서관 을 중심으로. 석사학위논문, 울산대학교 대학원, 건축학과. (Kang, Geon-Hae (2006). On relationship between reading space and behavior in children's library: A case study of the miracle library. Master's thesis, Graduate School of Ulsan University, Department of Architecture.)
  2. 강미희 (2011). 어린이도서관 공간평가요소 개발 연구. 박사학위논문, 전남대학교 대학원, 문헌정보학과. (Kang, Mi Hee (2011). Development of evaluation factors for children's library space. Ph.D. dissertation, Graduate School of Chonnam National University, Department of Library and Information Science.)
  3. 김성근 (2000). 다차원 척도법을 이용한 자연휴양림 시설배치에 관한 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원, 생태조경학과. (Kim, Seong-geun (2000). Study on the arrangement of recreational forest facilities using multidimensional scale method. Master's thesis, Graduate School of Seoul National University, Department of Landscape Architecture.)
  4. 김시중 (2005). 컨벤션 개최지의 포지셔닝에 관한 연구. 국토연구, 46, 57-73. (Kim, Si Jung (2005). Study on positioning of convention venues. Human Settlement Research, 46, 57-73.)
  5. 김종성 (2011). 어린이서비스론. 대구: 태일사. (Kim, Jong-seong (2011). Child service theory. Dea-Gu: Taeilsa.)
  6. 김학진 (2002). 주제공원 시설배치에 관한 연구: 이용자의 인지거리를 중심으로. 석사학위논문, 경기대학교 대학원, 관광개발학과. (Kim, Hak-jin (2002). A study on the arrangement of subject park facilities: Focusing on the cognitive distances of users. Master's thesis, Graduate School of Gyeonggi University, Department of Tourism & Recreation.)
  7. 배현웅, 권기호, 문미남, 문호석 (2010). 다차원 척도법을 이용한 특수 목적대학에 대한 이미지 분석. 한국데이터정보과학회지, 21(1), 11-20. (Bae, Hyun-woong, Kwon, Gi-ho, Moon, Mi-Nam, & Moon, Ho-seok (2010). Image analysis of special purpose university using multidimensional scaling. Journal of the Korean Data Information Society, 21(1), 11-20.)
  8. 박수미 (2006). 유형비교를 통한 어린이 도서관 공간구성에 관한 연구. 석사학위논문, 단국대학교 대학원, 건축설계 및 설계 전공. (Park, Soo-mi (2006). A study on the space composition of children's library space by type comparison. Master's thesis, Graduate School of Dankook University, Department of Architecture.)
  9. 박지연 (2013). 문헌정보학 분야의 지적구조에 관한 연구. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 문헌 정보학과. (Park, Ji-yeon (2013). Research on intellectual structure in the field of library and information science. Ph.D. dissertation, Graduate School of Ewha Womans University, Department of Library and Information Science.)
  10. 박진열 (2010). 공동주택 커뮤니티시설 설치기준 개선에 관한 연구. 석사학위논문, 한양대학교 공학대학원, 도시 및 부동산개발학 전공. (Park, Jin-yeol (2010). A study on the improvement of the standards for the establishment of community facilities in apartment housing. Master's thesis, Graduate School of Hanyang University, Department of Urban and Real Estate Development.)
  11. 송용호 (2009). 다차원척도법을 이용한 매장 내 제품배치 및 제품분류 합리화에 관한 연구. 광고학연구, 20(3), 59-74. (Song, Yong-Ho (2009). A study on product placement and product classification rationalization in the store using multidimensional scaling. Journal of Advertising Research, 20(3), 59-74.)
  12. 신경희 (2008). 어린이 도서관의 열람공간 이용행태에 관한 연구. 석사학위논문, 홍익대학교 산업대학원, 실내건축설계학 전공. (Shin, Gyeong-hee (2008). A study on the use behavior of reading space in children's library. Master's thesis, Graduate School of Industry of Hongik University, Department of Interior Architectural Engineering.)
  13. 신라영 (2016). 행태 특성을 기반 어린이 도서관 공간 디자인. 석사학위논문, 홍익대학교 디자인 콘텐츠 대학원, 공간디자인 전공. (Shin, La-young (2016). Behavioral characteristics based on children's library space design. Master's thesis, Graduate School of Industrial Art of Hongik University, Department of Space Design.)
  14. 신라영, 김주연, 황용섭 (2014). 발달과 행태 특성에 기반한 어린이 도서관 공간 계획에 관한 연구. 한국공간디자인학회 논문집, 9(3), 183-193. (Shin, La-young, Kim, Juyeon, & Hwang, Yong Sub (2014). A study on the space planning of children's library based on developmental and behavioral characteristics. Journal of Korean Society of Spatial Design, 9(3), 183-193.)
  15. 윤영선, 변혜령 (2005). 공간간의 이상적 거리를 통한 치매노인시설 직원 요구에 대한 사례 연구. 한국 실내디자인학회논문집, 14(5), 185-192. (Yoon, Young Sun, & Byun, Hye Ryeong (2005). A case study on the need for dementia elderly facility staff through ideal distance between spaces. Korean Institute of Interior Design Journal, 14(5), 185-192.)
  16. 이미경 (2014). 놀이의 행태적 특성에 의한 어린이 도서관 공간디자인. 석사학위논문, 이화여자대학교 디자인대학원, 실내디자인 전공. (Lee, Mi Kyung (2014). Children's library space design based on behavioral characteristics of play. Master's thesis, Graduate School of Design of Ewha Womans University, Department of Interior Design.)
  17. 이재윤 (2012). 클러스터링을 고려한 다차원척도법의 개선: 군집 지향 척도법. 정보관리학회지, 29(2), 45-70. https://doi.org/10.3743/kosim.2012.29.2.045 (Lee, Jae-yoon (2012). Improvement of multidimensional scaling method considering clustering: Cluster oriented scale method. Journal of Korean Society for Information Management, 29(2), 45-70. https://doi.org/10.3743/kosim.2012.29.2.045)
  18. 이학식, 임지훈 (2011). SPSS 18.0 매뉴얼. 서울: 집현재. (Lee, Hak-Sik, & Lim, Ji-hoon (2011). SPSS 18.0 manual. Seoul: Jibhyeonjae.)
  19. 이훈영 (2006). 연구조사방법론. 서울: 청람. (Lee, Hoon Young (2006). Research Methodology. Seoul: Cheoram.)
  20. 임지영 (2016). 심장혈관학 분야의 지적구조 규명에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 27(1), 111-134. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.1.111 (Lim, Ji-young (2016). A study on the identification of intellectual structure in the field of cardiovascular medicine. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(1), 111-134. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.1.111)
  21. 장령령, 홍현진 (2014). 학술지 중요도와 키워드 순서를 고려한 단어동시출현 분석을 이용한 독서분야 의 지적구조 분석. 한국비블리아학회지, 25(1), 295-318. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.295 (Zhang, Ling-Ling, & Hong, Hyun-Jin (2014). Examining the intellectual structure of reading studies with co-word analysis based on the importance of journals and sequence of keywords. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(1), 295-318. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.295)
  22. 정남영 (2006). 어린이 놀이공간으로서의 어린이 도서관의 공간계획에 관한 연구. 석사학위논문, 청주 대학교 대학원, 건축공학과. (Jung, Nam-yeong (2006). A study on the space planning of children's library as a children's play space. Master's thesis, Graduate School of Cheongju University, Department of Architectural Engineering.)
  23. 정주희 (2007). Q 방법론을 적용한 대학사서 이미지와 이미지 결정요인. 석사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과. (Jung, Ju-hee (2007). Applying Q-methodology to analyze the image and image determining factors of academic librarians. Master's thesis, Graduate School of Yonsei University, Department of Library and Information Science.)
  24. 정효재 (2013). 어린이 도서관 열람실의 어린이 이용행태에 관한연구. 석사학위논문, 한양대학교 대학원, 실내환경디자인학과. (Chung, Hyo Jae (2013). A study on children's behavior in children's library reading room. Master's thesis, Graduate School of Hanyang University, Department of Interior & Environmental Design.)
  25. 조재인, 이지원 (2016). 문헌정보학과 학생의 직장으로서의 도서관․정보센터 이미지 분석. 한국문헌정보학회지, 50(3), 113-132. https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.3.113 (Cho, Jane, & Lee, Jiwon (2016). Study about library and information center's image of library and information science students as workplace. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(3), 113-132. https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.3.113)
  26. 홍윤정 (2006). 경쟁우의를 위한 레스토랑 포지셔닝전략에 관한 연구 - 해운대관광특구를 중심으로, 석사학위논문, 동의대학교 대학원. (Hong, Yoon Jung (2006). A study on restaurant positioning strategies for competitive welfare - focusing on haeundae tourism special zone. Master's Thesis, Dong Eui University Graduate School.)
  27. MacKay, D. B., & Olshavsky, R. W. (1975). Cognitive maps of retail locations: An investigation of some basic issues. Journal of Consumer Research, 2(3), 197-205. https://doi.org/10.1086/208632
  28. Spencer, A. (1980). Cognition and shopping choice: A multidimensional scaling approach. Environment and Planning A, 12(11), 1235-1251. https://doi.org/10.1068/a121235