DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Big Five Personality on Self-Regulation Learning and Achievement in Gifted Education

영재교육에 있어 성격 5요인의 자기조절학습 및 학업성취도 예측에 관한 연구

  • Received : 2016.12.24
  • Accepted : 2017.03.24
  • Published : 2017.03.31

Abstract

This study aimed to analyze the relationships between Big five personality (openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism), self-regulation learning, and achievement in children in a gifted education program. 95 students in a gifted education program participated in this study. A hypothetical model proposed openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism as independent variables, and self-regulation learning and achievement with gifted education as dependent variables. Stepwise regression analysis indicated that openness to experience, conscientiousness, and agreeableness significantly predicted self-regulation learning. Also, neuroticism, selfregulation learning, and extraversion significantly impacted achievement with gifted education. openness to experience, conscientiousness, and agreeableness showed that complete mediating effects through self-regulation learning to achievement. A foundation for improving learning strategies in a successful gifted education program can be constructed on the basis of the results of this study.

본 연구는 질 높은 영재교육을 제공하기 위해 영재의 성격 5요인의 요소인 개방성, 성실성, 외향성, 수용성 및 신경증이 영재교육의 성과인 자기조절학습과 학업성취도를 예측하는 지를 밝히고자 하였다. 본 연구는 경기도 A영재교육원 학생 95명을 대상으로 진행하였다. 영재의 개방성, 성실성, 외향성, 수용성, 신경증, 자기조절학습 및 학업성취도간의 관계를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재의 수용성, 개방성, 성실성 순으로 자기조절학습을 유의하게 예측하였다. 둘째, 영재의 신경증, 자기조절학습 및 외향성 순으로 학업성취도를 유의하게 예측하였다. 셋째, 학업성취도에 유의한 예측력을 보이지 않은 영재의 개방성, 성실성, 수용성은 자기조절학습을 매개로 학업성취도에 대한 예측력이 유의한 것으로 밝혀졌다. 따라서 영재교육에서는 영재의 성격 5요인을 관리할 수 있는 프로그램을 통하여 영재교육의 성과인 자기조절학습과 학업성취도를 높여 나가야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강명희, 김민정, 이수지, 김혜선 (2008). 웹기반 협동학습에서 학습자의 5요인 성격 특성이 상호작용과 성취도에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 14(3), 197-223.
  2. 강명희, 심혜진, 박미순, 김민정 (2008). 온라인 학습활동과 학업성취도에 대한 학습자의 성격특성의 예측력 검증. 교육방법연구, 20(1), 111-129.
  3. 교육부 (2016). 2016 업무추진계획. 세종: 교육부.
  4. 김복환, 김지현 (2012). 한국어판 아동용 간편 5요인 성격질문지(K-BFQC-SF) 타당화 연구. 초등상담연구, 11(3), 371-390.
  5. 김유미, 안창규 (2004). 영재아동과 일반아동의 성격 특성 차이 분석. 영재교육연구, 14(2), 73-97.
  6. 박현정, 최미례, 김용주, 고재원 (2011). 사관생도의 성격특성 변화 연구. 한국심리학회지: 건강, 16(1), 95-116.
  7. 박혜영, 이신동 (2015). 자기조절학습능력과 영재성 구인 비교. 영재와 영재교육, 14(1), 267-288.
  8. 안도희, 윤지민 (2009). 출생 순위와 성격 5요인이 청소년의 학업 성취에 미치는 영향. 교육심리연구, 23(3), 623-643.
  9. 유란희, 정경남 (2013). NEO 아동용 성격검사를 이용한 초등수학영재와 일반학생의 성격특성 비교. 영재와 영재교육, 12(1), 233-257.
  10. 윤소정, 이은영, 박귀화 (2013). 중, 고등학생의 성격특성, 지적능력에 대한 신념, 자기조절학습전략 및 학업성취 간의 관계. 중등교육연구, 61(2), 441-470.
  11. 이경화, 태진미 (2013). 영재 인성교육 프로그램이 초등 영재학생들의 창의성과 자아개념에 미치는 영향. 영재와 영재교육, 12(3), 53-74.
  12. 이순주, 박찬웅 (2009). 영재아의 성격유형과 자아상태 분석. 영재교육연구, 19(1), 24-45.
  13. 이신동, 유미선, 최병연 (2008). 초등 영재와 일반학생간의 학업성패에 대한 귀인성향과 자기조절 학습전략 사용의 차이. 영재교육연구, 18(3), 425-442.
  14. 이영주, 채유정 (2013). 과학영재의 인지특성 및 성격변인이 학업성취도에 미치는 영향. 영재교육연구, 23(4), 523-535. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.4.523
  15. 조미경 (2009). 자기조절 학습전략 프로그램이 미성취 영재의 자기조절학습능력과 학업 성취에 미치는 효과. 초등교육학연구, 15(2), 105-122.
  16. 주영주, 김동심, 임유진 (2015). 영재교육에 있어서 과제집착력, 자기조절학습능력, 부모지원, 만족도 및 성취도 간의 관계. 영재교육연구, 25(4), 529-546. https://doi.org/10.9722/JGTE.2015.25.4.529
  17. 한국교육개발원 (2015). 영재교육통계연보. 서울: 한국교육개발원.
  18. 한기순 (2002). 5요인 인성 모형에 기초한 영재들의 성격. 인문학연구, 5, 177-207.
  19. 한기순, 황은아 (2010). 영재학생과 일반학생의 완벽주의와 학교적응간의 관계. 열린교육연구, 18(3), 27-45.
  20. Abu-Hamour, B., & Al-Hmouz, H. (2013). A study of gifted high, moderate, and low achievers in their personal characteristics and attitudes toward school and teachers. International journal of special education, 28(3), 5-15.
  21. Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Rabasca, A., & Pastorelli, C. (2003). A questionnaire for measuring the Big Five in late childhood. Personality and Individual Differences, 34(4), 645-664. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00051-X
  22. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  23. Borgatta, E. F. (1964). The structure of personality characteristics. Behavioral Science, 9(1), 8-17. https://doi.org/10.1002/bs.3830090103
  24. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1985). NEO Personality Inventory. Florida: Psychological Assessment Resources.
  25. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological assessment, 4(1), 5-13. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.5
  26. Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16
  27. DiDonato, N. C. (2013). Effective self-and co-regulation in collaborative learning groups: An analysis of how students regulate problem solving of authentic interdisciplinary tasks. Instructional science, 41(1), 25-47. https://doi.org/10.1007/s11251-012-9206-9
  28. Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual review of psychology, 41(1), 417-440. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.41.020190.002221
  29. Ee, J., Moore, P. J., & Atputhasamy, L. (2003). High-achieving Students: Their motivational goals, self-regulation and achievement and relationships to their teachers' goals and strategy-based instruction. High Ability Studies, 14(1), 23-39. https://doi.org/10.1080/13598130304094
  30. Fiske, D. W. (1949). Consistency of the factorial structures of personality ratings from different sources. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 44(3), 329-344. https://doi.org/10.1037/h0057198
  31. Getzels, J. W., & Jackson, P. W. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students. New York: Wiley.
  32. Ivcevic, Z., & Brackett, M. (2014). Predicting school success: Comparing conscientiousness, grit, and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality, 52, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2014.06.005
  33. Janos, P. M., & Robinson, N. M. (1985). Psychosocial development in intellectually gifted children. In F. Horowitz & M. O'Brien (Eds.), The gifted and talented: Developmental perspectives (pp. 149-195). Washington, DC: American Psychological Association.
  34. John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative Big Five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 114-158). New York: Guilford.
  35. Limont, W., Dreszer-Drogorob, J., Bedynska, S., Sliwinska, K., & Jastrzebska, D. (2014). ‘Old wine in new bottles?’ Relationships between overexcitabilities, the Big Five personality traits and giftedness in adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 199-204. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.06.003
  36. Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706. https://doi.org/10.1002/job.165
  37. Norman, W. T. (1963). Toward an adequate taxonomy of personality attributes: Replicated factor structure in peer nomination personality ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(6), 574-583. https://doi.org/10.1037/h0040291
  38. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-731. https://doi.org/10.3758/BF03206553
  39. Roccas, S., Sagiv, L., Schwartz, S. H., & Knafo, A. (2002). The big five personality factors and personal values. Personality and social psychology bulletin, 28(6), 789-801. https://doi.org/10.1177/0146167202289008
  40. Sak, U. (2004). A synthesis of research on psychological types of gifted adolescents. Prufrock Journal, 15(2), 70-79.
  41. Siegle, D., & McCoach, D. B. (2005). Making a difference: Motivating gifted students who are not achieving. Teaching exceptional children, 38(1), 22-27.
  42. Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver, Co: Love Publishing.
  43. Sobel, M. E. (1982). A symptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology 1982 (pp. 290-312). San Francisco: Jossey-Bass.
  44. Vedel, A. (2014). The Big Five and tertiary academic performance: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 71, 66-76. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.07.011
  45. Zeidner, M., & Shani-Zinovich, I. (2011). Do academically gifted and nongifted students differ on the Big-Five and adaptive status? Some recent data and conclusions. Personality and Individual Differences, 51(5), 566-570. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.05.007
  46. Zhang, L. F. (2003). Does the big five predict learning approaches? Personality and individual differences, 34(8), 1431-1446. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00125-3
  47. Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Oxford: Routledge.