초록
군에서 정신교육의 목적은 투철한 국가관, 안보관, 필승의 군인정신으로 무장된 싸우면 이기는 전사를 육성하는 것이다. 이를 위해 군에서는 신병교육, 병과 학교교육, 부대교육 등 대상과 기관에 따라 다양한 정신교육을 진행하고 있다. 또한, 정신교육의 효과를 높이기 위해 콘서트식 형식의 문화활동을 접목한 교육 등을 모색하고 있다. 하지만 현재 군에서 이루어지고 있는 정신교육은 대부분 국가관, 안보관 지식정보 전달위주의 교육으로 이뤄져 정신교육의 궁극적 목적인 자발적 전투의지를 가진 전사육성에는 한계점을 가지고 있다. 이에 각급 부대에서 실시하고 있는 다양한 부대홍보활동을 통해 정신교육이 가진 한계점에 대한 극복방안을 모색하게 되었다. 교육학에서 분류하고 있는 정서, 흥미, 태도, 성격, 가치관 등의 정의적 영역을 각급 부대에서 이뤄지고 있는 홍보활동으로 확대한다면 정신교육이 행동으로 표출되는데 도움이 될 것으로 판단하여 2016년 6월부터 7월까지 531명의 장병을 대상으로 부대홍보활동이 장병들의 자긍심과 임무수행 의지에 미치는 영향을 조사했다. 그 결과 부대홍보활동은 장병들의 소속부대에 대한 자긍심에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 또한 자긍심은 부대원들의 임무수행의지 향상에 많은 영향을 주는 것으로 조사되었다. 이번 연구에서는 그동안 국민들과의 소통, 국민들의 신뢰획득을 위해 활용된 홍보활동이 소속부대 장병들의 정신전력 향상, 그 중에서도 행동으로 표출하는데 많은 도움이 된다는 결론을 얻었다.
Moral education is essential to the military in fostering elite warriors to have clear sense of their nation and the security, while arming themselves with military spirit that strives for victory. To reach this goal, various moral education has been set forth through boot camp training, academic education, unit training, etc. depending on various subject and supporting agencies in question. Also, in order to heighten the effect of the education, various attempts to combine concert-style cultural activities with the programs are carried out. However, the ultimate goal for this moral education is to facilitate soldiers to voluntarily set their minds and will in combat, and the current education system lacks that motivation as it concentrates mostly on educating knowledges about nationality and security. Under such circumstances, various units have attempted to raise morality in creating many public and media activities within the unit, which proven to be successful. In theory, the usual definitions in the field of education such as emotion, interest, attitude, and personality can be expanded upon with public and media activities. With this in mind, we have researched on how effective this method is by conducting various public and media activities in multiple units, total of 531 soldiers, starting from June to July of 2016. As a result, these activities brought positive effects on young soldiers to build pride in their assigned units, and also increased their willingness to carry out their assignments and missions. Through this research, we drew to the conclusion that unit-level public and media activities, which was solely used for gaining trust and communicate with the general civilians, can be used to boost the soldiers moral strength and help them express the strength in action.