DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing Communicative Action on Donation Behavior: Based on the Extended Situational Theory of Problem Solving

기부행위에 대한 커뮤니케이션 행동의 영향요인 연구: 문제해결 상황이론의 확장을 토대로

  • 박나림 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션 학부) ;
  • 성동규 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션 학부)
  • Received : 2017.01.17
  • Accepted : 2017.02.02
  • Published : 2017.03.28

Abstract

In the digital media environment, individuals' information behavior about donation has been more interactive than ever. This study tried to figure out which factors impact communicative actions, based on the situational theory of problem solving(STOPS) in the donation situation for children with a rare incurable disease. This study tried to figure out the instrumental role of communicative action in donation situation. The findings from the survey(N=524) revealed that problem recognition and involvement recognition have a positive influence on a situational motivation, while constraint recognition had a negative influence. A referent criterion and a situational motivation have a positive influence on communicative actions. Also, a perceived moral obligation and a anticipated guilt have additional explanation of situational motivation for children with a rare incurable disease.

디지털 미디어 환경에서 개인은 직면한 기부이슈에 대하여 보다 능동적으로 정보를 취득하고 선택하며 전달하며 기부이슈를 심화, 확산시키기도 한다. 이러한 미디어 이용의 변화로 기부행동연구에 다른 관점의 접근이 필요하게 되었다. 개인들은 직면한 기부 문제에 대해 더 잘 알고자하는 동기에 의해 문제와 관련된 커뮤니케이션 행동을 할 가능성이 있다. 또한 잠재적인 기부자의 인식특성과 커뮤니케이션 특성의 관계를 이해하는 것은 기부요청 전략에도 도움이 될 것이다. 따라서 본 연구는 문제해결 상황이론을 토대로 인식과 지각된 도덕적 책임감, 예기된 죄책감이 희귀난치병 어린이 문제해결을 위한 커뮤니케이션 행동에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 연구 결과, 희귀난치병 어린이에 대한 문제인식이 높고, 자신과 관련되어 있다는 관여인식이 크며 문제해결에 대한 제약인식이 낮을수록 희귀난치병 어린이 문제 해결에 대해 더 잘 알고자하는 상황적 동기화가 활성화되었다. 이어 문제해결에 대한 개인적 판단기준인 준거지침과 상황적 동기화는 문제해결을 위한 커뮤니케이션 행동(정보수용, 정보선별, 정보공유, 정보전파, 정보주목, 정보추구)에 구별된 영향을 주었다. 즉, 상황적 동기화는 여섯 정보행동 모두에 정적인 영향력이 있는 반면, 준거지침은 적극적 정보행동(정보선별, 정보전파, 정보추구)에만 정적인 영향을 주었다. 또한 추가된 변인인 지각된 도덕적 책임감과 예기된 죄책감 역시 상황적 동기화에 정적인 영향을 주는 것으로 나타나 기부행위 연구 맥락에서 문제해결 상황이론의 독립변인의 확장 필요성을 제기한 본 연구를 뒷받침하였다.

Keywords

References

  1. 임상현, 김혜정, 김홍태, 김효은, 박신애, 정윤혁, "학술세션 4: 지식경영과 소셜미디어; 혁신확산 관정에서 본 소셜 미디어 마케팅의 수용: 아이스버킷 챌린지 사례를 통해," 지식경영 학술심포지움, pp.261-270, 2014(1).
  2. 김소연, "대통령, '아이스버킷' 기부하고 희귀.난치성질환 예산은 삭감," 한겨레, 2014.9.21. URL: http://www.bigkinds.or.kr/search/totalSearchView.do?news_id=01101001.2014092110015236424
  3. 질병관리본부, "희귀난치성질환 보건의료정책 최근 이슈," 2009.3.13. URL: http://www.cdc.go.kr/CDC/contents/CdcKrContentLink.jsp?fid=31&cid=12251&ctype=6
  4. 이현희, "희귀난치성질환자 지원정책의 실태 분석: 지방자치단체에서의 정책집행을 중심으로," 한국정책학회 춘계학술발표논문집, pp.459-482, 2012.
  5. 신현웅, 신영석, 윤필경, 송연경, 남궁은하, 양진영, "민간의료비 지원 사업 활성화 방안," 한국보건사회연구원 정책보고서 2010-16, 2010. URL: http://repository.kihasa.re.kr:8080/handle/201002/1783
  6. R. Bekkers, Giving and volunteering in the Netherlands: Sociological and psychological perspectives, Dissertation of Utrecht Univ. Repository, Utecht, the Netherlands, 2004.
  7. C. D. Batson and L. Shaw, "Evidence for altruism toward a pluralism of prosocial motives," Psychological Inquiry, Vol.2, No.2, pp.107-122, 1991. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0202_1
  8. D. Shin, "Do users experience real sociability through social TV?," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.60, pp.140-159, 2016. https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1127247
  9. 박진우,김위근, "미디어 이용의 다중화 혹은 수렴화, 그리고 일상생활," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제12호, pp.694-705, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.12.694
  10. 이미나, 박천일, 문지영, "트위터와 신문의 이슈 속성 비교 연구," 인터넷정보학회논문지, 제15권, 제4호, pp.43-55, 2014. https://doi.org/10.7472/jksii.2014.15.4.43
  11. 김정남, 박노일, 김수진, "공중상황이론의 수정과 진화," 홍보학연구, 제18권, 제1호, pp.330-366, 2014.
  12. 이용규, 송용찬, "기부행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국행정학회 하계학술발표논문집, pp.1-18, 2012.
  13. 차동필, "대학생의 현금 기부 의도 결정요인 연구," 언론학연구, 제16권, 제3호, pp.233-255, 2012.
  14. 차문경, 이유재, "노스탤지어의 유형이 기부의도에 미치는 영향," 마케팅연구, 제29권, 제5호, pp.23-49, 2014.
  15. 강철희, 고언정, 정혜영, "기부노력에 대한 기부동기와 기부대상 인지매체의 상호작용효과에 관한 연구," 한국사회복지행정학회보, 제11권, 제2호, pp.215-254, 2009.
  16. J. N. Kim, H. Shen, and S. Morgan, "Information behaviors and problem chain recognition effect," Health Communication, Vol.26, No.2, pp.171-184, 2011. https://doi.org/10.1080/10410236.2010.544282
  17. J. N. Kim and J. E. Grunig, "Problem solving and communicative action," Journal of Communication, Vol.61, No.1, pp.120-149, 2011. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2010.01529.x
  18. J. E. Grunig, A situational theory of publics: Conceptual history, recent challenges and new research. In D. Moss, T. MacManus, & D. Vercic (Eds.), Public relations research: An international perspective (pp.3-48), London: ITB Press, 1997.
  19. 김인숙, "상황 지각과 공중의 유형에 따른 커뮤니케이션 행동과 이슈관련 행동에 관한 연구," 언론과학연구, 제8권, 제3호, pp.201-232, 2008.
  20. J. N. Kim, Communicant activeness, cognitive entrepreneurship, and a situational theory of problem solving. Unpublished doctoral Dissertations, University of Maryland, College Park, 2006. URL: http://hdl.handle.net/1903/3710
  21. L. Aldoory and B. L. Sha, The situational theory of publics: Practical applications, methodological challenges, and theoretical horizons. In E. L. Toth (Ed.), The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management: Challenges for the Next Generation(pp.339-355), Mahwah, NJ: Erlbaum, 2007.
  22. J. N. Kim, J. E. Grunig, and L. Ni, "Reconceptualizing the communicative action of publics," International Journal of Strategic Communication, Vol.4, No.2, pp.126-154, 2010. https://doi.org/10.1080/15531181003701913
  23. B. L. Sha, "Cultural identity in the segmentation of publics," Journal of Public Relations Research, Vol.18, pp.45-46, 2006. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr1801_3
  24. J. N. Kim and A. Krishna, "Publics and lay informatics," Communication Yearbook, Vol.38, pp.71-105, 2014.
  25. M. M. Roats, R. Shepherd, and P. Sparks, "Including moral dimensions of choice within the structure of the theory of planned behavior," Journal of Applied Social Psychology, Vol.25, pp.484-494, 1995. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1995.tb01763.x
  26. A. Omato and M. Snyder, "Sustained helping without obligation," Journal of Personality & Social Psychology, Vol.68, pp.671-686, 1995. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.4.671
  27. J. P. Rushton, "Altruism and society: A social-learning perspective," Ethics, Vol.92, pp.425-446, 1982. https://doi.org/10.1086/292353
  28. C. K. Cheung and C. M. Chan, "Social-cognitive factors of donating money to charity, with special attention to an international relief organization," Evaluation & Program Planning, Vol.23, pp.241-253, 2000. https://doi.org/10.1016/S0149-7189(00)00003-3
  29. J. R. Smith and A. McSweeney, "Charitable giving: The effectiveness of a revised theory of planned behaviour model in predicting donating intentions and behaviour," Journal of Community & Applied Social Psychology, Vol.17, pp.363-386, 2007. https://doi.org/10.1002/casp.906
  30. S. van der Linden, "Charitable intent: A moral or social construct?," Current Psychology, Vol.30, No.4, pp.355-374, 2011. https://doi.org/10.1007/s12144-011-9122-1
  31. R. L. Gorsuch, "BAV: A possible non-reductionistic model for the psychology of religion," William James invited address to Division 36, Paper presented at the 94th Annual Convention of the American Psychological Association, Washington, DC., 1986.
  32. I. Ajzen, "The theory of planned behavior. Organizational Behavior & Human Decision Process," Vol.50, No.2, pp.179-211, 1991. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  33. L. L. M. Lindsey, K. A. Yun, and J. B. Hill, "Anticipated guilt as motivation to help unknown others: An examination of empathy as a moderator," Communication Research, Vol.34, No.4, pp.468-480, 2007. https://doi.org/10.1177/0093650207302789
  34. I. Ajzen, "The theory of planned behaviour: Reactions and reflections," Psychology & Health, Vol.26, No.9, pp.1113-1127, 2011. https://doi.org/10.1080/08870446.2011.613995
  35. T. Sandberg and M. Conner, "Anticipated regret as an additional predictor in the theory of planned behavior," British Journal of Social Psychology, Vol.47, pp.589-606, 2008. https://doi.org/10.1348/014466607X258704
  36. L. L. M. Lindsey, "Anticipated guilt as behavioral motivation," Human Communication Research, Vol.31, No.4, pp.453-481, 2005.
  37. R. S. Lazarus, Emotion and adaptation, NY: Oxford University Press, 1991.
  38. 손민정, 이승조, "국제기아 돕기 메시지의 전달에서 죄책감의 효과 발현을 매개하는 요인에 관한 탐색적 연구," 언론과학연구, 제16권, 제1호, pp.96-122, 2016.
  39. J. P. Tangney, J. Stuewig, and D. J. Mashek, "Moral emotions and moral behavior," Annual Review of Psychology, Vol.58, pp.345-372, 2007. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070145
  40. B. S. Dennis, A. K. Buchholtz, and M. M. Butts, "The nature of giving: A theory of planned behavior examination of corporate philanthropy," Business & Society, Vol.48, No.3, pp.360-384, 2009. https://doi.org/10.1177/0007650307305368
  41. 이승조, 백혜림, "기아 돕기 캠페인에서 공감적 관심과 긍.부정 프레이밍이 미치는 영향," 한국언론정보학보, 통권 56호, pp.156-174, 2011.
  42. 이원준, "개인기부자들의 정서적, 가시적 효용감이 정신적 웰빙에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제11호, pp.166-178, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.11.166
  43. C. D. Batson and N. Y. Ahmad, "Using empathy to improve intergroup attitudes and relations," Social Issues & Policy Review, Vol.3, No.1, pp.141-177, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1751-2409.2009.01013.x