A Study on the Relation between Mathematics Learning Contents of High School Liberal Arts Course and Major Fields of College of Business Administration

고등학교 인문계 수학과 대학 경상계열 전공학문과의 연계성

  • Received : 2017.11.13
  • Accepted : 2017.12.20
  • Published : 2017.12.30

Abstract

In this paper, In this paper, we study the recognition of undergraduate students and professors about the relation between mathematics learning contents of high school liberal arts course and major fields of college of business administration. We chose 155 undergraduate students and 6 professors at college of business administration in M university and investigate their recognition about the relation between mathematics learning contents of high school liberal arts course and major fields of college of business administration. We found following facts. First, mathematics education in high school should be based on understanding of mathematical conceptions and principles rather than problem-solving skills to intensifying the relation between mathematics of high school liberal arts course and major fields of college of business administration. Second, we have impressed upon them, whom are going to college of business administration, the need for more mathematics to study a major field.

본 연구는 고등학교 인문계 수학과 대학 경상계열 전공학문 내용과의 연계성을 알아보기 위하여 M대학교 경영대학 경제학과, 경영학과와 금융보험학과에 재학 중인 대학생과 교수들을 대상으로 고등학교 인문계 수학 학습 내용과 대학 경상계열 전공학문과의 연계성에 대한 인식을 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 고등학교 인문계 수학과 대학 경상계열 전공학문의 연계성을 강화하기 위하여 고등학교 학생들이 수학적 개념과 원리에 대해 충분히 이해할 수 있는 수학교육이 이루어져야 한다. 둘째, 경상계열로 진학하고자 하는 인문계 고등학생들에게 수학이 전공학문을 공부하는데 필요한 교과목이라는 인식을 심어줄 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책 8].
  2. 교육부 (2016). 2015 개정 교육과정 질의.응답 자료. 교육부 교육과정정책과(2016.1.).
  3. 박영용.박윤정.이헌수 (2016). 대학수학능력시험이 고등학교 수학 학습 내용에 미치는 영향 - 문과계열 수학 성적 상위권 학생들을 중심으로 -. 한국학교수학회논문집, 19(2), 177-196.
  4. 박지향 (2008). 경상계열 학생들을 위한 기초수학 교수-학습지도 방안. 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 박현숙 (2012). 2007 개정 교육과정에 따른 고등학교 미적분과 통계 기본 교과서 비교.분석 연구 및 상경계열 진학 학생에 대한 선수학습으로서의 역할. 서울시립대학교 교육대학원석사학위 논문.
  6. 박형빈.정인철.이헌수 (2010). 이공계 신입생의 수학 기초학력과 학업 성취도에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(3), 329-341.
  7. 이경희.이정례 (2015). 중위권 공과대학 신입생들의 수학적 성향의 변화 분석. 한국수학교육학회지시리즈 E <수학교육논문집>, 29(4), 745-762.
  8. 이영신(2010). 제7차 개정 교육과정 고등학교 수학과 대학수학의 연계성. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 이정례 (2015). 공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(3), 513-532.
  10. 이헌수.김영철. 박영용 (2013). 입시전형별 이공계 신입생의 대학수학 성취도 비교 분석-2012년 M 대학교 이공계 신입생을 중심으로 -. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), 369-379.
  11. 임연휘.표용수 (2015). 수학 기초학력 평가틀 간의 상관관계 분석을 통한 교양수학 교과목 학습지도 방안. 한국학교수학회논문집, 18(3), 335-352.
  12. 장은아.표용수 (2009). 경영수학입문 교과목 교수-학습지도 개선 방안-Webwork 시스템 활용 과제를 중심으로. East Asian Mathematical Journal, 25(3), 263-277.
  13. WEF (2016). The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Global Challenge Insight Report. World Economic Forum.