Abstract
In this study, we propose a method to improve the guideline for accessibility of mobile applications based on the results of manual evaluation of 8 mobile online shopping applications which are widely used in Korea. 13 items of mobile online shopping application were found to have low compliance rate, and 5 items such as response time control were observed and there was no corresponding items. In the current mobile application accessibility guidelines, it is necessary to delete the check items that are not relevant or meaningless, and to provide additional logical items such as logical ordering and form creation, and to improve the accessibility of mobile applications, The government should make efforts to develop and disseminate the development guide, and to resolve the digital devides.
본 논문은 애플리케이션 접근성 지침 개선 방안 연구를 위해 우리나라에서 많이 사용하고 있는 모바일 온라인 쇼핑 애플리케이션 8개에 대한 수동평가를 실시하고 그 결과를 바탕으로 모바일 애플리케이션 접근성 지침 개선방안을 제시하는 것이다. 모바일 온라인 쇼핑 애플리케이션 18개 검사항목에 대하여 전문가 조사결과 대체 텍스트 준수 등 13개 항목은 준수율이 낮은 것으로 나타났으며, 응답시간 조절 등 5개 항목은 준수하거나 해당사항이 없는 것으로 나타났다. 현재 모바일 애플리케이션 접근성 지침 중에서 해당사항이 없거나 의미가 없는 검사항목은 삭제하고 추가로 논리적인 순서 제공, 서식작성 등 필요한 검사항목을 추가하는 개선방안과 모바일 애플리케이션 접근성 의무화 추진 및 개발자 등이 쉽게 접근성 항목을 준수할 수 있도록 개발 가이드 개발 및 보급, 정보격차해소 사업 등에 대한 정부의 적극적인 노력이 필요하다.